خراسان جنوبی با داران بودن ۹۸ درصد سطح زیر کشت عناب به عنوان اولین تولید کننده عناب در کشور و جهان مطرح است و می‌توان از این محصول با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت توسعه اقتصادی استان گام برداشت
کد خبر: ۸۶۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۱ 01 September 2015

خراسان جنوبی با داران بودن ۹۸ درصد سطح زیر کشت عناب به عنوان اولین تولید کننده عناب در کشور و جهان مطرح است و می‌توان از این محصول با برنامه‌ریزی‌های صحیح در جهت توسعه اقتصادی استان گام برداشت.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا عناب به عنوان یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی از گذشته‌های دور به دلیل سازگاری با شرایط اقلیمی این استان در روستا‌ها کشت می‌شده است اما عدم شناخت از خاصیت‌های این میوه و نبود فرایندهای مربوط به تولید تا مصرف محصول عناب باعث شده تا این میوه به خوبی شناخته نشود.

عناب میوه منحصر به فرد خراسان جنوبی است و آغاز فصل برداشت آن از اوایل مرداد ماه به صورت تازه‌خوری در شهرهای گرمسیر استان شروع می‌شود و در روستاهای کوهستانی استان بدلیل آب و هوای سرد به طور معمول اوایل مهر آغاز برداشت عناب است

استفاده دارویی از عناب در هزاره دوم قبل از میلاد

محسن پویان، کار‌شناس گیاهان دارویی در خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با ایسنا گفت: درخت عناب و میوه آن در گذشته‌های بسیار دور مورد استفاده انسان بوده است.

وی افزود: اسناد تاریخی نشان می‌دهد که عناب در هزاره دوم قبل از میلاد در چین و هندوستان و ایران باستان مورد استفاده دارویی قرار می‌گرفته است.

پراکندگی گونه‌های مختلف عناب در دنیا

این کارشناس گیاهان دارویی تصریح کرد: در طب گیاهان ایران و به ویژه بعد از اسلام استفاده از عناب گسترش بیشتری پیدا کرده و در متون فارسی و عربی و گوشه و کنار ایران پهناور به نام‌های مختلفی خوانده می‌شود.

پویان ادامه داد: تقریباً در بیشتر نقاط ایران درخت عناب قابل مشاهده است و در برخی استان‌ها مانند یزد عناب به صورت پراکنده و تک درخت وجود دارد و تنها در خراسان جنوبی به صورت باغات یکدست و انبوه مشاهده می‌شود.

خراسان جنوبی اولین تولید کننده عناب

وی اظهارکرد: بیشترین سطح زیر کشت عناب در ایران مربوط به خراسان جنوبی و به ویژه شهرستان بیرجند است که باغات عناب بیرجند به سمت شرق و تا مرز افغانستان کشیده می‌شود.

این کارشناس گیاهان دارویی گفت: در توابع بیرجند باغات عناب یکدست مشاهده می‌شود که درآمد اصلی روستاییان را تشکیل می‌دهد بیشترین سطح زیر کشت عناب خراسان جنوبی مربوط به شهرستان‌های بیرجند، سربیشه، درمیان، نهبندان و قاین است.

پویان ادامه داد: نقشه پراکنش عناب در ایران نشان می‌دهد که این گیاه در شرایط مختلف آب و هوایی قادر به ادامه حیات است و دامنه بردباری اکولوژیک وسیعی از خود نشان می‌دهد در شرایط آب و هوایی مرطوب و کم ارتفاع دریای خزر تا مناطق خشک و بیابانی طبس و خراسان جنوبی، ارتفاعات سرد لرستان و فارس این درخت را مشاهده می‌کنیم.

وی یادآور شد: درخت عناب دوستدار آب و هوای گرم است اما شرایط سرد را تا ۲۱- درجه سانتی‌گراد نیز تحمل می‌کند به خشکی و شوری آب مقاوم است

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار