مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای ۵ پروژه کلان مقابله با بیابان زایی در سطح شهرستان‌ها در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۱۱۷۱۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۲ 15 June 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، علیرضا نصرآبادی امروز ۲۶ خرداد در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان زایی گفت: برای سال جاری در صورت تأمین اعتبار، اجرای ۵ پروژه کلان مقابله با بیابانزایی در سطح شهرستان‌ها پیش‌بینی شده است و از همه مسئولان خواستاریم دغدغه متولیان در امر بیابان زدایی را جدی بگیرند.


نصرآبادی با اشاره به وجود ۳۲ کانون فرسایش بادی در استان گفت: این کانون‌ها سالانه بالای ۸۴ میلیارد تومان خسارت به استان وارد می‌کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشوراست، گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی ۸۶ درصد مساحت استان را بیابان‌ها تشکیل می‌دهند.

نصرآبادی افزود: براساس مطالعات انجام شده سطح مناطق تحت تاثیر فرسایش بادی در استان برابر چهار میلیون و ۸۸۶ هزار و ۲۱۰ هکتار است که از این سطح، مساحتی برابر دو میلیون و ۱۳۵ هزار و ۹۸۵ هکتار به عنوان کانون‌های فرسایش بادی شناسایی شده است.

وی گفت: به طوری که از سال ۵۸ تاکنون در ۱۴۸ هزار ۲۵۰ هکتار نهالکاری، ۴۰ هزار و ۱۲۸ هکتار مدیریت روان آب‌های سطحی، ۱۵ هزار و ۸۲۹ هکتار بذر کاری، ۴۰۱ کیلومتر بادشکن زنده، ۵۷۷ کیلومتر بادشکن غیر زنده، یک میلیون ۶۵۷ هزار و ۲۴۹ هکتار تهیه طرح‌های مقابله با بیابان زایی، ۹۴ هزار و۶۹۴ هکتارطرح‌های مدیریت جنگل‌های دست کاشت، ۲ هزار و ۹۴۱ هکتار اجرای طرح مدیریت جنگل دست کاشت، هزار و ۵۲۵ هکتار مالچ پاشی و در ۱۶۶ هکتار احداث تله رسوب گیر انجام شده است.

نصرآبادیبا بیان اینکه از ۳۴ دشت خراسان جنوبی نیز ۲۸ مورد ممنوعه بحرانی است. گفت: وجود ۳۳۰ روز آفتابی در استان، گونه‌های متنوع گیاهی و دارویی، وزش باد و وجود منابع غنی از جمله فرصت‌های بیابان است که می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل کند.

وی با اشاره به اینکه ۳۶ درصد اراضی خراسان جنوبی مناطق بیابانی و مراتع کم تراکم است، گفت: استفاده از سموم شیمیایی، بهره برداری بیش از حد از سفره‌های آب زیرزمینی، بوته کنی، عدم تعادل بین منابع طبیعی و مرتع با چرایی دام از عوامل بیابان‌زایی است.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار