رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: ۳۶۲هزار و ۱۵ مترمربع جایگاه دام برای پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دو ماه گذشته در خراسان جنوبی سم پاشی شد.
کد خبر: ۱۱۶۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱ 30 May 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، علی‌اکبر عندلیبی، گفت: هم‌چنین در دو ماه گذشته ۲۱۶ هزار و ۸۱۸ رأس انواع دام سبک و سنگین با تمرکز بر پیشگیری از این بیماری خطرناک سم پاشی شده است.

وی با بیان این مطلب که تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری مشترک بین انسان و دام بوده و عامل بیماری ویروسی هست که ازطریق نوعی کنه منتقل می‌شود، افزود: این ویروس می‌تواند در بدن انسان، اکثر دام‌های اهلی و برخی دام‌های وحشی ایجاد بیماری کند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی استان افزود: در دام‌ها بیماری علامت واضحی ندارد و، چون توسط کنه منتقل می‌شود می‌تواند هنگام جابجایی دام‌ها باعث همه‌گیری بالا شود.

وی گفت: بهترین راه مقابله با کنه‌ها سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام است که در این رابطه همانند سالیان گذشته برنامه سم پاشی جایگاه و بدن دام‌ها با همکاری دامداران توسط پرسنل دامپزشکی انجام می‌شود.

عندلیبی افزود: به دلیل اینکه انتقال بیماری به انسان علاوه بر گزش مستقیم کنه از طریق خون و فرآورده‌های خام دامی نیز وجود دارد، به تمام شهروندان توصیه می‌شود، گوشت مورد نیاز خود را (خصوصا در فصل تابستان و پاییز که فصل شیوع کنه‌ها و این بیماری خطرناک است) از قصابی‌ها و فروشگاه‌های مجاز که دام خود را در کشتارگاه ذبح کرده و لاشه دام قبل از توزیع به مدت ۲۴ ساعت در پیش سرد کشتارگاه بوده است، خریداری کنند و با هیچ شرایطی اقدام به خرد کردن، بسته بندی یا مصرف گوشت و آلایش دامی تازه دام نکنند.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی دامپزشکی استان بیان کرد: مردم با توجه به اینکه نگهداری گوشت دام تازه کشتار شده به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال باعث افزایش اسیدیته گوشت و نابودی این ویروس خطرناک می‌شود الزاما پس از طی این زمان به تکه کردن و مصرف گوشت و آلایش دامی تازه کشتار شده اقدام کنند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار