مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی خراسان جنوبی:
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خشک شدن قنات‌ها خطر فرونشست را افزایش می‌دهد گفت: امسال با کمک شرکت آب منطقه‌ای استان قنات‌های استان شناسایی و شناسنامه‌دار می‌شود.
کد خبر: ۲۵۷۹۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۱ 10 July 2016

علی شفیعی با اشاره به اینکه سازمان جهاد کشاورزی در دو سال اخیر به شکل جدی شناسایی محدوده و شناسنامه‌دار شدن قنات‌ها را در دستور کار قرار داده است اظهار داشت: در حال حاظر مشخصات بسیاری از قنات‌ها به ویژه تعیین حریم، تعداد، مسافت و هر آنچه باید درباره قنات‌ها بدانیم به دست آمده و تلاش‌ها در این زمینه به نتایج مطلوبی رسیده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این باره تصریح کرد: با استفاده از نقشه‌های هوایی سال‌های 1335 که ساخت و سازها در بیرجند بسیار محدود بوده است تمام میله چاه‌های 14 رشته قناتی که چه در داخل شهر بیرجند است و چه از شهر می‌گذرد شناسایی کردیم.

وی افزود: با استفاده از همان نقشه‌های هوایی البته این بار با کمک نرم‌افزار دیگری مسیرهایی که تعیین شده بود را در نقشه جدید گذاشتیم، حالا می‌توانیم به تک تک خانه‌هایی که میله‌چاه قنات در آن قرار دارد دسترسی پیدا کنیم.

شفیعی مهم‌ترین اقدام برای مدیریت بحران فرونشست ناگهانی زمین در برخی قسمت‌های شهر را  شناسنامه‌دار شدن قنات‌ها و شناسایی آنها دانست و گفت: در بیرجند شناسایی مسیر قنات‌ها شناسایی شده و به‌زودی شناسنامه‌دار می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه امسال این امر با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان انجام می‌شود تاکید کرد: البته هنوز اعتبارات مورد نیاز این کار پرداخت نشده است علاوه بر این اعتبار مشخصی برای ایمن‌سازی 14 قنات شهر بیرجند اختصاص نیافته است اما در حال پی‌گیری برای دریافت این اعتبار هستیم.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار