معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی:
معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی به سند ملی آب استان اشاره کرد و گفت: تهیه سند ملی آب موضوع مهمی بوده که زیربنای کارهای دیگر در رابطه با مدیریت منابع آبی استان است.
کد خبر: ۱۸۱۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۹ 15 February 2016

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، همایون نخعی‌نژاد در چهارمین جلسه شورای حفاظت منابع آب خراسان جنوبی، اظهار داشت: مدیریت کردن منابع آب روز به روز در خراسان جنوبی حادتر می‌شود.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی سومین استان کشور از نظر خشکسالی است، تصریح کرد: بارندگی در این استان کم بوده که اگر این روند ادامه یابد با چالش جدی مواجه می‌شویم.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه موضوع مدیریت منابع آبی باید توسط همه جدی گرفته شود، افزود: باید همه کمک کنیم تا این مرحله بحرانی را پشت سر بگذاریم.

نخعی‌نژاد به سند ملی آب استان اشاره کرد و گفت: تهیه سند ملی آب موضوع مهمی بوده که زیربنای کارهای دیگر در رابطه با مدیریت منابع آبی استان است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه افراد زیادی در استان از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند باید تغییر الگوی کشت مدنظر بوده و در هر شرایطی سند ملی آب استان تهیه شود.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی افزود: بحث تهیه سند ملی آب استان در واقع نقشه راه اجرایی است و وظیفه همه دستگاه‌ها را نشان می‌دهد.

نخعی‌نژاد اضافه کرد: بحث مدیریت منابع آبی استان تا زمانی که همه مردم متوجه این مطلب نباشند که باید منابع موجود را به بهترین وجه استفاده و حفاظت کنیم و هدررفت آب نداشته باشیم میسر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با کمبود بارندگی در استان با مشکل کیفیت آب بیشتر مواجه خواهیم شد بنابراین باید مردم در راستای مدیریت صحیح آب کمک کنند.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی از دستگاه‌های ذیربط با مسئله آب خواست تا نگاه ویژه‌ای به این استان داشته باشند و افزود: وزارت نیرو در مورد پرت شبکه‌های آبرسانی در استان باید سرمایه‌گذاری کند تا این مشکل رفع شود.

نخعی‌نژاد ادامه داد: در حال حاضر در شبکه‌های آبرسانی روستایی استان حدود 29 درصد هدررفت آب وجود دارد که این امر قابل قبول نیست.

وی با اشاره به اینکه دولت در بحث کاهش هدررفت آب در بخش کشاورزی توجه ویژه‌ای به خراسان جنوبی داشته است، اضافه کرد: در این راستا اعتبارات برای 600 کیلومتر آبیاری تحت فشار به استان اختصاص یافته و باید با برنامه مشخص کار را پیش ببریم.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: بحث جلوگیری از هدررفت آب موضوعی است که مطالعات آن مشخص شده و نیاز به کار عملی و اجرایی دارد.

نخعی‌نژاد با بیان اینکه بحث خشکسالی مهاجرت را به دنبال دارد و این امر هم مسئله امنیتی و هم مسئله اجتماعی را به وجود می‌آورد، ادامه داد: با توجه به اینکه خشکسالی سبب شده است تا کشاورزی در استان کمرنگ شود بنابراین باید برای جلوگیری از مهاجرت مردم در روستاها به فکر ایجاد اشتغال باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید این جلسات خروجی مشخصی داشته باشد، افزود: خراسان جنوبی با توجه به اینکه استانی مرزی و کویری است مشکلات ویژه خود را دارد و باید دقت نظر در مورد مسئله آب بیشتر و کار با سرعت بیشتری انجام گیرد.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه در مورد کاهش برداشت آب از چاه‌های کشاورزی باید همه مباحث دیده شود، تصریح کرد: همچنین در این مورد با جهاد کشاورزی و دستگاه‌های مرتبط هماهنگی صورت گیرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار