مدیرکل میراث فرهنگی خراسان جنوبی خبر داد
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر 760 اثر تاریخی استان ثبت ملی و یک اثر ثبت میراث جهانی شده است.
کد خبر: ۱۴۶۰۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۰ 16 December 2015


به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، حسن رمضانی در جلسه دیدار اعضای هیئت تورگردانان ایران با استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی سوابق تمدنی و تاریخی دارد که مستنداتی نیز در این رابطه وجود داشته که می‌توان در این مورد به غار خونیک قاین با داشتن آثاری با قدمت 35 هزار سال پیش اشاره کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: در این غار نقوشی وجود دارد که در نوع خود بی‌نظیر بوده و در ایران این چنین نمونه‌هایی وجود ندارد.

رمضانی با بیان اینکه خراسان جنوبی در زمان‌های گذشته به سبب قرارگیری در مسیر جاده ادویه یکی از باراندازهای مهم تجاری بوده است، یادآور شد: به سبب وجود این موقعیت بسیاری از تجار هندی در بیرجند زندگی می‌کردند و در حال حاضر معبدی که برای تجار هندی استفاده می‌شده در محله خیرآباد بیرجند وجود دارد.

وی با بیان اینکه شهر بیرجند از در دوره صفویه شکل گرفته است، اضافه کرد: با ایجاد راه‌آهن مسیر ادویه از رونق افتاد ولی خراسان جنوبی یکی از مراکز عمده سیاسی و اجتماعی بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: این امر سبب وجود تعداد زیادی بناهای تاریخی وابسته به حکام در این منطقه بوده است.

رمضانی با اشاره به باغ‌های تاریخی گفت: خراسان جنوبی به گواه کارشناسان یکی از مراکز بی‌نظیر کشور در مورد باغ‌ها است.

وی یادآور شد: با توجه به رفت و آمد حکام به خراسان جنوبی عمارت‌های حکومتی در این منطقه شکل گرفته که دارای معماری‌های ویژه‌ای هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی به بافت‌های تاریخی شهری و روستایی استان اشاره کرد و افزود: بافت تاریخی شهر بیرجند با 60 هکتار و بافت تاریخی شهر بشرویه با 30 هکتار جزو بافت‌های تاریخی بی‌نظیر شهری و بافت‌های تاریخی خور، فورگ و چنشت جزء بافت‌های بی‌نظیر روستایی خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

رمضانی با اشاره به فعالیت دو کنسولگری روسیه و انگلیس در خراسان جنوبی گفت: هر چند وجود این دو کنسولگری برای مردم این منطقه مشکلاتی به همراه داشته ولی مزایایی نیز شامل سرعت آشنایی مردم با آموزش‌های روز داشته است.

وی به مدرسه شوکتیه بیرجند اشاره کرد و یادآور شد: این مدرسه از چنان توان علمی برخوردار بوده که همه فارغ‌التحصیلان آن جزو مفاخر کشور در حوزه ملی و بین‌المللی هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه در ایران هفت روستای شگفت‌انگیز وجود دارد، تصریح کرد: از این تعداد دو روستای چنشت به سبب آداب و رسوم ویژه و آثار تاریخی و روستای ماخونیک به سبب وجود مردمی با اعتقادات ویژه متعلق به خراسان جنوبی است.

رمضانی اضافه کرد: خراسان جنوبی همواره از دست متجاوزان در امان بوده بنابراین بهشت مردم‌شناسی است.

وی با بیان اینکه به لحاظ باستان‌شناسی آثار تاریخی فاخری در خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: در حال حاضر 760 اثر تاریخی استان ثبت ملی و یک اثر ثبت میراث جهانی شده است.

مدیرکل میراث در آینده دو اثر دیگر از آثار تاریخی استان شامل قنات بلده فردوس و کویر لوت در میراث طبیعی جهان ثبت می‌شود.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار