دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص مخاطرات و تهدید‌های کشتار دام خارج از کشتارگاه با توجه به بازگشت حجاج و افزایش قربانی برای حجاج در سطح معابر عمومی هشدار داد.
کد خبر: ۱۱۷۲۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۱ 26 June 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، محمد علی بخشی، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی، امروز ۶ تیر با اعلام این خبر گفت: کشتار دام خارج از کشتارگاه مخاطره آمیز بوده و نه تنها سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، بلکه باعث آلودگی محیط زیست شده و امکان ابتلا به بیماری‌های خطرناک و مهلک مشترک بین انسان و دام از جمله بروسلوز، سل، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم و صد‌ها بیماری دیگر را بین افراد جامعه فراهم می‌کند.

بخشی افزود: با توجه به بازگشت حجاج بیت الله الحرام و با توجه به سنت حسنه قربانی و کشتار دام توسط خیران و استقبال کنندگان، به اطلاع می‌رساند کشتار دام خارج از کشتارگاه مخاطره آمیز بوده و نه تنها سلامت شهروندان را تهدید می‌کند، بلکه باعث آلودگی محیط زیست شده و امکان ابتلا به بیماری‌های خطرناک و مهلک مشترک بین انسان و دام از جمله بروسلوز (تب مالت)، سل، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، سیاه زخم و صد‌ها بیماری دیگر را بین افراد جامعه فراهم می‌کند.

بخشی افزود: در روز عید سعید قربان حجاج، نیکوکاران و خانواده‌های حجاج اقدام به ذبح دام نذری می‌کنند لذا ضمن تقدیر و تحسین این اقدام خداجویانه تقاضا می‌شود با توجه به خطر جدی بیماری‌های دامی قابل انتقال به انسان و نیاز به تشخیص تخصصی آن در دام و گوشت به ظاهر سالم (همانند بیماری کشنده تب خونریزی دهنده کریمه کنگو) توسط کارشناسان دامپزشکی از ذبح دام قربانی در منازل و معابر اکیداً خودداری کنند.

به گفته وی برای جلوگیری از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو باید لاشه دام‌ها بعد از ذبح به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در سردخانه و دمای ۰ تا ۴ درجه سانتی گراد نگهداری شود تا در این مدت با کاهش اسیدیته آن سبب از بین رفتن عوامل عفونی موجود در لاشه از جمله بیماری مذکور شود.

بخشی گفت: کشتارگاه صنعتی دام شهرستان در ایام فوق آماده کشتار دام نذری شهروندان و انجام نظارت‌های لازم بهداشتی به صورت رایگان است، همچنین ناظران شرعی مستقر در کشتارگاه نیز بر ذبح دام نذری شهروندان نظارت خواهند داشت.
/ایسنا

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار