سرپرست معاونت فرهنگی دانشگاه بیرجند از برگزاري همایش ملی "توافق هسته‎ای " در روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان ماه امسال به میزبانی دانشگاه بیرجند خبر داد و گفت:همایش ملی "توافق هسته ای از اجرا تا فرصت های پیش رو" و بررسی تحولات پسابرجام با رویکرد علمی به این موضوع می‌پردازد
کد خبر: ۳۲۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲ 07 November 2016
به گزارش تابناک خراسان جنوبی ،دکترابراهیم محمدی در کنفرانس مطبوعاتی  با بیان اینکه این همایش یک همایش ملی است ،اظهارکرد: رویکرد این همایش علمی و دانشگاهی بوده، همچنین این همایش کاری مشترک از دانشگاه بیرجند و معاونت فرهنگی وزارت علوم و تحقیقات و نهادهای فرهنگی سطح استان است.
به گفته وی، این همایش با مشارکت و حمایت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، استانداری خراسان‌جنوبی، دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت خارجه، منطقه ویژه اقتصادی بیرجند، سازمان انرژی اتمی ایران، نمایندگی وزارت امور خارجه در بیرجند و انجمن‌های علمی دانشجویی توسط دانشگاه بیرجند برگزار می‌‎شود.
محمدی با بیان اینکه دانشگاه وظیفه دارد بستر را برای رشد و توسعه دانشگاه و استان فراهم کند، افزود: دانشگاه باید از جهات مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و علمی در حد توان خود به وظیفه خود عمل کند.
80 مقاله به دبیر خانه همایش راه پیدا کرده است
دکتر احمد بخشی دبیر علمی همایش ملی توافق هسته‌ای با اشاره به اهداف برگزاری این همایش در این جلسه اظهار کرد: شناسایی زوایای مختلف سیاسی و اقتصادی توافق هسته‎ای،‎‌ بررسی ابعاد گوناگون توافق هسته‌ای،‌ تاثیرات و چالش‎های اقتصادی، ‎سیاسی،‎ فرهنگی توافق هسته‎ای در سطوح داخلی و ‎بین‌المللی و تولید ادبیات مرتبط با موضوع  است.
وی افزود: بررسی محتوای توافق هسته‌ای، تعهدات طرفین، بررسی حقوقی توافق هسته‌ای، بررسی موانع احتمالی برسر اجرای توافق هسته‌ای، توافق هسته‌ای و سیاست‌های کلی نظام، بررسی دیدگاه‌های جریان‌های سیاسی در مورد توافق هسته‌ای، بررسی توافق هسته‌ای بر سیاست خارجی و عمق استراتژیک ایران، توافق هسته‌ای و امنیت بین الملل، توافق هسته‌ای و امنیت منطقه‌ای، بررسی جهت‌گیری کشورها و سازمان‌ها نسبت به توافق هسته‌ای و توافق هسته‌ای و پروژه ایران هراسی ازجمله محورهای این همایش است.
دبیر علمی همایش ملی توافق هسته‌ای ادامه داد: همچنین توافق هسته‌ای و سرمایه‌گذاری خارجی، توافق هسته‌ای و اقتصاد داخلی، تأثیر توافق هسته‌ای بر تجارت خارجی، پسا برجام، تحریم‌ها و اقتصاد کشور، اقتصاد مقاومتی و توافق هسته‌ای، توافق هسته‌ای و همکاری‌های علمی ـ بین المللی، تأثیر توافق هسته‌ای بر بنیان‌های فرهنگی و اجتماعی، پسا برجام و رخنه‌های نفوذ فرهنگی و اجتماعی از دیگر محورهای همایش خواهد بود.
به گفته بخشی، با توجه به اهمیت موضوع توافق هسته‌ای و نیز بنابر ضرورت گفتگو و پژوهش علمی پیرامون یکی از مهمترین مسایل اخیر سیاسی که خود تاثیرات مهمی در ابعاد و عرصه‌های مختلف خواهد گذاشت، دانشگاه بیرجند با همکاری انجمن علوم سیاسی ایران "همایش ملی توافق هسته‌ای را  برگزار می‌کنیم.
دبیر علمی همایش ملی توافق هسته‌ای، با بیان اینکه 80 مقاله به دبیر خانه همایش راه پیدا کرده است، عنوان کرد: از پایان سال گذشته مقالات به دبیر خانه ارسال شده و تعداد 20 داور مقالات را داوری خواهند کرد.
بخشی با بیان اینکه پس از بررسی و ارزیابی کمیته علمی همایش 70 مقاله برای داوری ارسال شده است، یادآور شد: از این تعداد 51 مقاله پذیرفته شده که در مجموعه چکیده مقالات همایش به چاپ خواهد رسید.
وی با تأکید براینکه  از 51 مقاله 42 مقاله در کتاب الکترونیک همزمان با روز همایش توزیع خواهد شد، همچنین  19 مقاله برگزیده که به تایید اعضای علمی همایش رسیده در کتاب ادبیات محتوایی نیز به چاپ خواهد رسید،گفت:از 20 داور اعلام شده 11 نفر بومی بوده و مابقی از دانشگاه علامه طباطبایی، تربیت مدرس، خوارزمی، شیراز، سازمان برنامه و بودجه استان و پژوهشکده مسائل بین‌المللی خواهند بود.
بخشی با اشاره به کیفیت مقالات ادامه داد: موضوع توافق هسته‌ای به روز بوده و ادبیاتی در این زمینه وجود ندارد، از این رو مقالات از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه دستاوردهای علمی خارج از دید سیاسی خواهد بود، خاطر نشان کرد: زمینه مقالات گوناگون بوده که از دانشگاه‌های مختلف کشور به دبیرخانه دانشگاه ارسال شده است.
تبیین موضوع برجام برای عامه مردم از سوی دانشگاه عملیاتی شود
دکتر قریشی دبیر اجرایی همایش ملی توافق هسته‌ای نیز با بیان اینکه دانشگاه موضوع برجام را برای عامه مردم تبیین  و بستر مناسبی برای نقد این رویداد فراهم کند،گفت: در این همایش فرصت‌های پیش روی استان که به وسیله برجام فراهم می‌شود، بررسی خواهد شد.
وی افزود: مسوولین باید برنامه‌ریزی کنند تا از این فرصت‌ها برای توسعه استان استفاده کنند، همچنین ابعاد تاریخی رخداد توافق هسته‎ای را چه به لحاظ اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی برای مردم و جامعه دانشگاهی روشن کنند.
دبیر اجرایی همایش ملی توافق هسته‌ای ادامه داد: هماهنگی‌های لازم با نهادها و سازمان‌های مختلف برای برگزاری این همایش انجام شده و مهمانانی از کشور نیز در این همایش شرکت می‌کنند.
قریشی همایش ملی توافق هسته‌ای را کار بزرگی دانست و بیان کرد: بحث اجرای برجام از دیدگاه موافقین و مخالفین مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه کلیات، سیاسی و اقتصادی از محورهای اصلی این همایش است، یادآور شد: برگزاری این همایش باید دستاوردهایی برای استان داشته باشد و حضور مهمانان کشوری مشکلی از مشکلات استان را حل کند.
دبیر اجرایی همایش ملی توافق هسته‌ای با بیان اینکه ضرورت دارد دانشگاه موضوع برجام را برای عامه مردم تبیین کند، افزود: دانشگاه نیز موظف است  تا نحوه تعامل جامعه دانشگاهی با جامعه جهانی را روشن و بستر مناسبی برای نقد این رویداد فراهم کند.
قریشی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نگاه دانشگاه به مسائل سیاسی، فرهنگی اجتماعی و اقتصادی نگاهی علمی است، سخنی که از راه دانشگاه به مردم برسد عموم بهتر درک خواهند کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار