مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: در راستای ارتقای کیفیت آب شرب شهر بیرجند پس از فرآیندهای تست و بهره‌برداری آزمایش در سفر امروز معاون اول رئیس جمهور افتتاح می‌شود.
کد خبر: ۹۷۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۵ 19 September 2015


به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، حسن امامی صبح امروز در نشست خبری مدیران صنعت آب و برق خراسان جنوبی، اظهار داشت: به لحاظ تاریخی بخش آب در استان خراسان جنوبی از نظر تامین مالی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است که ما در استان دچار بحران آب شده و زیرساخت‌های ما نیز دچار مشکل شده است.
وی افزود: در این راستا این همت را می‌طلبد که کمک شود خواسته‌های استان در بخش آب در سطح ملی مطالبه شود که این امر سبب پیشرفت استان و منطقه می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: پروژه آبرسانی بیرجند از سال 83 از شهرستان سربیشه به بیرجند در فاز اول با انتقال 150 لیتر در ثانیه از دشت سربیشه به بیرجند آغاز شده است که در سال 85 فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید و در سال 86 در فاز دوم این پروژه، تصیفه خانه آب بیرجند آغاز شد که پیش‌بینی شده در سال 89 به بهره‌برداری برسد که این پروژه به دلیل طولانی بودن جزو پروژه‌های مهر ماندگار طلقی شده است.
وی افزود: در سال 93 با توجه به اینکه این موضوع برای شهر بیرجند نیاز بود یکی از اهداف آب منطقه‌ای جمع شدن و تکمیل این پروژه از محل اعتبارات ماده 10 و 12 بحران، تنش آبی، اوراق مشارکت، اعتبارات ملی و استانی که از ابتدا تا انتهای سال 93 بالای 13 میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است که در فاز دوم این پروژه 50 میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: در پاییز سال 92 آب به تصیفه خانه شهر بیرجند منتقل و واحد یک تصفیه خانه وارد مدار تولید شد و یک سال مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفت.
امامی بیان کرد: در 27 اردیبهشت ماه سال گذشته بخشی از تصفیه‌خانه وارد مدار شد و چون بخش پساب و ایستگاه‌های پمپاژ این تصفیه خانه تکمیل نبوده است مقرر شد در دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری برسد که خط شمال شهر بیرجند نیز تکمیل نبود و و فرآیند تصفیه خانه تست شده و کل تصفیه خانه وارد فاز بهره‌برداری رسید.
وی با اشاره به اینکه تصفیه‌خانه آب هزینه بهره‌برداری خیلی بالایی دارد که پیش‌بینی می‌شود 7 میلیارد تومان سالانه هزینه نگهداری داشته باشد، افزود: با این تأخیر و فرآیند آزمایش و تست که سبب تکمیل پروژه شد در سفر معاون اول رئیس جمهور به استان شاهد افتتاح رسمی آن خواهیم بود تا کیفیت آب شهر بیرجند مورد رضایت شهروندان قرار گیرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: در راستاس بهبود آب و تامین آب بیرجند پروژه مختاران شهرستان بیرجند در دست اقدام است که برای تامین آب از دشت مختاران به بیرجند 300 لیتر در ثانیه در نظر گرفته شده که شهر خوسف نیز در این پروژه مورد برنامه‌ریزی و چاه آن حفاری شده است که نیاز به 90 میلیارد تومان اعتبار است و با اختصاص اعتبار این پروژه پیش بینی می‌شود 2 ساله جمع بندی شود.
امامی بیان کرد: مطالعه پروژه آب از بخش آهنگران به زیرکوه مجوز ماده 215 آن گرفته شده است و در بودجه 95 نیز 100 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و در فاز دوم این پروژه 150 میلیارد تومان خواهد رسید که یکی از درخواست‌ها ما در سفر معاون اول رئیس جمهور در سفر به استان در مورد تسریع روند و اختصاص اعتبار این پروژه است.
وی با اشاره به اینکه وضعیت منابع آبی استان در حالت بحرانی قرار دارد، افزود: کسری مخازن آبی استان خیلی است که امیدواریم با مدیریت مصرف و برنامه‌ریزی‌های انجام شده کسری مخازن جبران و توسعه پایدار و مطمئن برای استان داشته باشیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه در استان آب سطحی نداریم توقع این است که در این سفر در مدیریت منابع آب و تغذیه مصنوعی اعتباراتی برای استان ردیف مستقل دیده شود و ما با مدیریت مصرف و فاصله معنا دار از بحران عبور کنیم.
امامی بیان کرد: از عواملی که سبب بحران آب در خراسان جنوبی شده است می‌توان به خشکسالی‌های اخیر در استان و رشد جمعیت اشاره کرد که سبب شد از نظر کمی و کیفی آب دچار مشکل شود و تلاش شده با مدیریت مصرف و همدلی توسعه استان در آینده بدون دغدغه داشته باشیم.
وی با اشاره به انتقال آب به استان، افزود: انتقال آب به استان در سه پرسه در حال پیگیری است و مطالعات آن در حال انجام است اما چون نهایی نشده است و 5 سال روند آن طول می‌کشد و وظیفه ما این است که در این راستا پیگیری کنیم.
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: اعتبارات آب منطقه‌ای استان 27 میلیارد تومان تا سال 92 بوده است و تنها 9 میلیارد آن تخصیص پیدا می‌کرده است که با توجهاتی که از سوی دولت شده است در این راستا در سال گذشته بالای 22 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده‌ایم.
امامی با اشاره به اینکه مطالبات در استان با دید مثبت باید انجام شود، بیان کرد: امسال 1.5 میلیارد تومان از اعتبارات ملی در حوزه روان‌آب‌ها نیز دیده شده است.
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار