هشدار خبرگزاری ایرنا خراسان جنوبی ازآمار تصادفات استان
آمارها بیانگر این است که در 10 ماه امسال 205 نفر در حوادث رانندگی درون شهری یا سفرهای برون شهری استان خراسان جنوبی جان خود را از دست دادند که این آمار نگران کننده است.
کد خبر: ۷۱۸۳۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۳ 23 February 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از خبرگزاری ایرنا خراسان جنوبی، روزی نیست که خبری تکان دهنده از مرگ و میر ناشی از سوانح رانندگی به گوشمان نرسد و همه روزه مسئولان پلیس راه و راهنمایی و رانندگی در رسانه ها در مورد تصادفات رانندگی هشدار می دهند و آماری از کاهش یا افزایش میزان تصادفات و تلفات رانندگی اعلام می کنند. 
این حوادث نگران کننده به دلایل مختلف از جمله ناایمن بودن خودروها، دوطرفه بودن و مشکلات ایمنی موجود در جاده ها، سرعت غیرمجاز، خستگی و خواب آلودگی رانندگان و در نهایت بی احتیاطی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی است.
از ابتدای امسال تا پایان دی ماه، 205 نفر در حوادث ترافیکی درون شهری و برون شهری خراسان جنوبی جان خود را از دست داده اند که بیشترین تلفات حوادث ترافیکی با 144 نفر در جاده های برون شهری بوده و 33 نفر در جاده های روستایی و خاکی و 31 نفر در مسیرهای درون شهری جان باخته اند.
همچنین در مدت مشابه سال گذشته 207 نفر در حوادث رانندگی خراسان جنوبی کشته شدند و این استان بین استان های کشور از نظر تعداد متوفیان حوادث رانندگی رتبه پنجم را دارد.
کسب این رتبه نگرانی ها را افزایش داده چرا که سال 95 بر حسب جمعیت، خراسان جنوبی در جایگاه دهم کشور قرار داشت و کسب این رتبه در سال 96 قابل تامل است.
بی احتیاطی و رعایت نکردن مقررات رانندگی توسط رانندگان، نبود ایمنی لازم در وسایل نقلیه و ایمن نبودن راه ها به عنوان «مثلث مرگ» ایمنی و سلامت مسافران را تهدید می کند.
به گفته کارشناسان با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تا 70 درصد خطرهای ناشی از تصادف ها کاهش پیدا می‌کند که باید رانندگان رفتارهای پرخطر در رانندگی، سبقت های غیرمجاز، نداشتن تمرکز، خودنمایی و جلب توجه دیگران را در جاده ها و داخل شهرها کنار بگذارند.
همچنین باید فرهنگ ترافیکی با استفاده از ظرفیت های موجود در جامعه مانند آموزش و پرورش، رسانه ها و مهدکودک ها به عنوان راه حلی منطقی،‌ کاربردی و اثرگذار در راستای کاهش نرخ مرگ و میر حوادث رانندگی تقویت و ترویج شود تا در سال های آتی تعداد این مرگ های بی صدا در جاده های استان کاهش یابد.
به گفته رئیس پلیس راه خراسان جنوبی در مجموع راه به تنهایی سه درصد، خودرو 2 درصد و عامل انسانی 95درصد از تصادفات را به خود اختصاص می دهد و 41 درصد از 95 درصد عامل انسانی تصادفات در نقاطی اتفاق می افتد که خطای انسانی به دلیل نقص راه، عامل تشدید کننده صدمه بود.
باید این واقعیت را در نظر بگیریم که جاده ها تاثیر به سزایی در افزایش یا کاهش تصادفات دارند و بسیاری از جاده های خراسان جنوبی نیز نیاز به اصلاح و ارتقای کیفی دارند، به طور مثال بیش از 50 درصد متوفیان تصادفات جاده ای مربوط به 2 پلیس راه بیرجند و قاین است که عملیات اجرایی دوبانده سازی این محور بعد از گذشت چندین سال به اتمام نرسیده است.
هر سال سوانح رانندگی طی تعطیلات به ویژه در نوروز و تابستان روندی رو به افزایش دارد و با توجه به اینکه تعطیلات نوروزی در راه است و سفر و گشت و گذار به مناطق مختلف استان آغاز می شود از این رو رعایت قوانین و مقررات ایمنی و نظم در رانندگی باید توسط رانندگان به صورت جدی رعایت شود تا شاهد حداقل سوانح رانندگی در استان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار