رئیس تجارت و صنعت ولایت فراه افغانستان گفت: با توجه به رکود اقتصادی منطقه ماهیرود بازسازی بازارچه مرزی میل ۷۳ برای جلوگیری از این امر لازم است.
کد خبر: ۶۷۷۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 28 July 2015

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، نصب‌الله ادب یار در دیدار معاون والی فراه افغانستان با مسئولان بخش خصوصی خراسان جنوبی اظهار داشت:کشور افغانستان با 29 میلیون نفر جمعیت و یک میلیون مهاجر در ایران دارای 34 ولایت است.
وی افزود: ولایت‌های فراه و هرات که در مجاورت ایران قرار دارند همواره در پی آن بودند تا روابط اقتصادی خود را از طریق این مرز گسترش دهند.
رئیس تجارت و صنعت ولایت فراه افغانستان در خصوص این ولایت تصریح کرد: شغل اکثر مردم این منطقه زراعت شامل کشت انار، پیاز، جو، انگور و هندوانه است که سالانه 295 هزار تن تولید هندوانه و 505 هزار تن تولید پیاز دارد.
ادب یار با اشاره به صادرات این ولایت افغانستان بیان کرد: انار، کشمش، هندوانه و آهن کهنه از مواردی است که از این ولایت صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه بازارچه مرزی میل 73 دارای محدودیت‌های زیادی است و نیاز به بازسازی دارد، گفت: مردم روستای انارده که در مجاورت پایانه مرزی ماهیرود زندگی می‌کنند با وجود مشکلات اقتصادی این مرز دچار مشکل شده‌اند.
رئیس تجارت و صنعت ولایت فراه افغانستان همچنین با اشاره به تکمیل پروژه جاده فراه - بیرجند تصریح کرد: امید است این جاده برای گسترش روابط حمل و نقلی مانند منطقه ویژه اقتصادی به زودی تکمیل شده و همچنین اجازه ورود کامیون به ایران که در حال حاضر 30 دستگاه است گسترش پیدا کند.
رئیس اقتصاد ولایت فراه افغانستان نیز گفت:عدم دریافت به موقع بار توسط تجار و اعمال محدودیت‌های ترانزیتی موجب رکود اقتصادی در بازارچه مرزی ماهیرود است.
ظاهرشاه خادم اظهار داشت: داشتن نظم در تجارت و بازرگانی بر روی مسیر ترانزیتی از هر دو طرف نیاز است و تا هنگامی که حمل و نقل ترانزیتی منظم صورت نگیرد تجارت مناسب نخواهد بود.
وی با بیان اینکه جاده‌های مرزی دچار مشکل امنیت هستند و ترانزیت این منطقه فعال نیست، گفت: همچنین کامیون‌های ایرانی تنها بارهای خود را در بازارچه ماهیرود تخلیه می‌کنند که در این راستا سیستم حمل و نقل باید گسترده تر شود چرا که راننده‌ها با تجار و تجار با راننده‌ها به دلیل مسائل مالی مشکل دارند.
خادم با اشاره به ورود روزانه 300 کامیون از بازارچه‌های خراسان جنوبی به استان فراه بیان کرد: از اهداف سفر ما به بیرجند رشد تجارت بین دو استان است.
مدیر کل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: هماهنگی‌های لازم بین حمل و نقل و تجار برای ارسال محموله انجام شده است و ظرف چند روز دیگر که خرده کاری‌های پایانه مرزی ماهیرود پایان یابد ترانزیت خارجی انجام خواهد شد.
محمدعلی خاشی با اشاره به نیاز به پرسنل برای کنترل مسائل خرده فروشی تصریح کرد: با گذشت زمان قرار است سامانه جامع امور گمرکی به سامانه تجارت فرامرزی ایران تغییر نام دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار