معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند:
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند گفت: در حال حاضر 15 هزار بیمار دیابتی در استان شناسایی شده که از این تعداد 9 هزار زن و بقیه مرد هستند.
کد خبر: ۳۳۰۵۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵ 17 November 2016
محمد دهقانی روز پنجشنبه در حاشیه نشست آموزشی پیشگیری و شناسایی عوارض بیماری دیابت برای بیماران استان افزود: پیش بینی می شود تعداد بیماران دیابتی در استان بیشتر از آمار ذکر شده باشد اما یا بیمار مراجعه نداشته یا عده ای در جریان بیماری خود نیستند.
وی با بیان اینکه آمار مبتلایان به بیماری دیابت در مناطق روستایی استان بیشتر از شهرهاست، گفت: این به معنای شیوع بیشتر بیماری در روستاها نیست بلکه به این دلیل است که مبتلایان به بیماری از طریق مراکز و خانه های بهداشت روستایی به صورت فعال و با مراجعه فرد به مرکز شناسایی می شوند.
به گزارش ایرنا، دهقانی اظهار کرد: بدون شک یکی از معضلات بهداشتی درمانی در سطح دنیا بیماری دیابت است که به صورت روز افزون در حال افزایش است.

** تغییر سبک زندگی یکی از دلایل افزایش بیماری دیابت است
وی تغییر سبک زندگی افراد را یکی از دلایل افزایش بیماری دیابت ذکر کرد و یادآور شد: فعالیت بدنی کم، رژیم غذایی نامناسب، مواد قندی بالا، مواد نگهدارنده و استفاده کمتر از سبزی ها و میوه ها و استرس های بیش از حد از عوامل دیگر بروز دیابت هستند که قابل پیشگیری نیز هستند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: سال 93 برنامه کنترل و پیشگیری از دیابت در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آغاز شد که در این راستا در سطح یک، بیمارانی که نیاز به خدمات تخصصی و فوق تخصصی دارند به کلینیک دیابت بیمارستان ها ارجاع می شوند.
دهقانی افزود: کلینیک دیابت در بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند هر روزه در شیفت صبح فعال است و خدمات ویزیت متخصص های داخلی و سایر رشته ها به صورت رایگان و سایر خدمات مورد نیاز بیماران دیابتی به صورت تخصصی با درصدی از تخفیف ارائه می شود.
وی ادامه داد: همچنین در این کلینیک خدماتی از قبیل مشاوره های مغز و اعصاب، چشم و قلب مورد نیاز بیماران دیابتی که نیاز به فوق تخصص دارند با لحاظ کردن تخفیف ارائه می شود.
وی اظهار کرد: دیابت بیماری قابل درمانی نیست اما بدون شک قابل کنترل و پیشگیری است و کسانی که دیابت ندارند با رعایت اصول بهداشتی و تغییر سبک زندگی خود می توانند از ابتلای به این بیماری جلوگیری کنند.
وی گفت: برای توقف و جلوگیری از شیوع بیماری یاد شده، آموزش های مورد نیاز توسط معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی در خانه های بهداشت و مراکز درمانی در حال انجام است.
دهقانی یادآور شد: در حوزه معاونت درمان دانشگاه نیزعلاوه بر اطلاع رسانی و آموزش، بیشتر موضوع خدمات درمانی برای جلوگیری از ایجاد عوارض در کلینیک های دیابت مطرح است تا افراد مبتلا دچار عوارض چشمی، قلبی، کلیوی، مغزی و ... دیابت نشود.
وی در خصوص ایجاد پرونده و عضویت در کلینیک های دیابت استان برای سایر افراد گفت: اشخاصی که دیابت دارند ابتدا باید به مراکز سطح یک دیابت در استان مراجعه کنند و بعد از تشکیل پرونده اگر نیاز به خدمات تخصصی بود به کلینیک سطح 2 ارجاع می شوند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار