گرامی داشت هفته راهداری و حمل و نقل در استان خراسان جنوبی
شاخص های حمل و نقل استان با نرم کشور فاصله دارد/ سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در استان خوب نبوده و باید زمینه حضور بخش خصوصی را بیش از پیش فراهم کرد/ 70 درصد راه‌های شریانی خراسان جنوبی نیاز به روکش دارد / تصادفات و تلفات جاده‌ای استان در نیمه نخست امسال30 درصد کاهش داشته است/ خراسان جنوبی راه عبور کالا برای رسیدن به بنادر است
کد خبر: ۱۴۸۷۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۷ 21 December 2015

مراسم گرامی داشت هفته راهداری و حمل و نقل با حضور استاندار ، معاونین ، مدیرکل راه و شهرسازی استان ، مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان و مدیران استانی و رانندگان و شرکت های حمل و نقل برگزار و فعالان حوزه حمل و نقل و راهداران نمونه ، کارکنان نمونه و شرکت های حمل و نقل استان قدردانی شد.

به گزارش تابناک ، استاندار در این مراسم با بیان اینکه وضعیت و شاخص های حمل ونقل استان با نرم کشوری فاصله دارد اظهار کرد: سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در استان خوب نبوده و باید زمینه حضور بخش خصوصی را بیش از پیش فراهم کرد.

خدمتگزار با بیان اینکه حوزه راهداری و حمل و نقل نیازمند تلاش‌های بیش از این است افزود ٬ یکی از نکاتی که باید در خصوص حمل کالا و مسافر به آن توجه ویژه داشت استفاده از جدید‌ترین تکنولوژی و فناوری است.

وی با اشاره به اینکه بخش اعظم تجارت جهانی بر دوش حمل و نقل است، گفت: باید به امنیت و آرامش در این زمینه توجه خاص داشت.

به گفته وی حمل با اطمینان٬ به سلامت رساندن بار و مسافر٬ اطمینان خاطر برای تولیدکنندگان و آرامش فکری برای دریافت کنندگان کالا از دیگر نکات قابل ملاحظه در بخش حمل و نقل است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه استان خراسان جنوبی راه عبور کالا برای رسیدن به بنادر است عنوان کرد: بیش از ۳۸۵ میلیون تن کالا در کشور جابجا می‌شود که سهم استان خراسان جنوبی فقط ۱درصد است.

به گفته استاندار ۴۳۲ هزار دستگاه ناوگان مسافری حمل و نقل در کشور وجود دارد که سهم استان نیز ۱ درصد است.

خدمتگزار با بیان اینکه ۱۹۰ میلیون مسافر در کشور جابه جا شده است افزود: از این تعداد ۲.۴ درصد مربوط به استان خراسان جنوبی است.

وی با بیان اینکه مجتمع‌های خدماتی رفاهی جاده‌ای در استان بسیار معدود است گفت: باید در این زمینه همه امکانات را برای ورود بخش خصوصی فراهم کرد.

استاندار با اشاره به اینکه باید فرصت حضور و سرمایه گذاری و ایجاد انگیزه و ایجاد خدمات و تسهیلات برای بخش خصوصی فراهم شود تصریح کرد: معادن بسیار زیادی در استان وجود دارد که می‌تواند ظرفیت خوبی برای حمل و نقل نیز باشد.

وی افزود: ترانزیت چابهار٬ زاهدان و بیرجند٬ مشهد می‌تواند برای حمل مسافر و کالا و جذب توریست و سرمایه گذار بسیار موثر و مفید باشد.

خدمتگزار با اشاره به وجود ظرفیت و ذخایر بی‌نظیر معدنی استان خراسان جنوبی، تصریح کرد: سرمايه گذاری در بخش معادن می‌تواند ثروت خلق کند و در حوزه حمل و نقل اشتغال ایجاد کند.

افتتاح ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی در دهه فجر امسال

مدیرکل راه و شهرسازی استان نیز در این مراسم از افتتاح ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی و فرعی در دهه فجر امسال خبر داد که ۳۵ کیلومتر آن به صورت مشارکتی انجام شده است.

جعفری بابیان اینکه از نظر وسعت و گستردگی راهها اولین اداره کل در سطح کشور قرار داریم ، گفت: احداث و نگهداری راهها، تامین زمین و مسکن، تهیه طرحهای جامع و تفضیلی شهرها، نظارت بر ساخت و سازهای سطح شهرها و احداث ساختمانهای اداری و بیمارستان‌ها از وظایف این اداره کل است.

وی با اشاره به طرح های راهداری افزود: با شروع فصل زمستان طرح راهداری زمستانی و استقرار اکیپ‌ها و راهداران در گردنه‌های برفگیر شروع می‌شود که امسال در این طرح حدود 200 دستگاه راهسازی آماده به کار هستند.

جعفری با تاکید بر اینکه خراسان جنوبی حدود ۲ هزار کیلومتر راههای شریانی دارد که 922 کیلومتر از این راهها راه ترانزیت است، ادامه داد: این استان از نظر ترانزیت کالا و مسافر و راههای شریانی دارای اهمیت خاصی است و کریدورهای جنوب به شمال و غرب به شرق در استان، از کریدورهای ملی کشور است.

سهم خراسان جنوبی در بزرگراه نسبت به کشور پایین تر است

وی با اشاره به اینکه احداث باندهای دوم بزرگراهها در استان نسبت به استانهای دیگر دیرتر شروع شده و سهم ما نسبت به متوسط کشوری پایین‌تر است، بیان کرد: دو محور دیهوک- راور- فردوس- بجستان و زاهدان- بیرجند- مشهد از کریدورهای اصلی کشور بوده که ارتباط استانهای جنوبی و بنادر جنوبی را به استان رضوی و کشور افغانستان و کشورهای آسیای میانه فراهم می‌کند.

به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان طول این دو محور 780 کیلومتراست که با توجه به اهیمت این دو محور و بیشترین برخورداری شهرستانها جزء پروژه های مصوب ریاست جمهوری قرار گرفته که طول 200 کیلومتر باند دوم از این دو محور زیر بار ترافیک است.

جعفری مجموع اعتبار مصوب این دو پروژه را 100 میلیارد تومان دانست و گفت: 120 کیلومتر از این دو محور آماده آسفالت است که اگر تخصیص این دو پروژه به بالای 50 درصد برسد تحول خوبی در این راهها انجام خواهد شد.

به گفته وی در حال حاضر یک هزار و 730 کیلومتر باند دوم در استان در حال اجرا است ولی سهم بزرگراههای استان نسبت به متوسط کشوری پایین است و 800 کیلومتر بزرگراه به طول راههای استان می‌بایست اضافه شود که به متوسط کشوری برسیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه در بحث راه روستایی وضعیت استان مناسب است، عنوان کرد: از ۹۰۶ روستاي بالاي ۲۰ خانوار در استان 785 روستا دارای راه آسفالته و 121 روستا فاقد راه آسفالته و 61 روستا در دست اجرا است.

اعتبارات عمرانی سال جاری راه و شهرسازی استان را 3 هزار و 755 میلیارد ریال است

جعفری مجموع اعتبارات عمرانی سال جاری راه و شهرسازی استان را 3 هزار و 755 میلیارد ریال اعلام کرد که 74 درصد رشد اعتبارات امسال داشته‌ایم، افزود: از این میزان 483 میلیارد ریال اعتبارات استانی، 468 میلیارد ریال اعتبارات اسناد خزانه اسلامی، 260 میلیارد رایل قیر یارانه‌ای، 2 هزار و 544 میلیارد ریال اعتبارات ملی است.

وی با بیان اینکه در مجموع 97 پروژه طی سال گذشته با اعتبار 210 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده، گفت: بهره‌برداری 95 کیلومتر باند دوم، روکش آسفالت 535 کیلومتر راههای اصلی و فرعی روستایی و احداث و آسفالت راههای فرعی و روستایی 320 کیلومتر از اقدامات راه و شهرسازی استان در این مدت بوده است.

جعفری با تاکید بر اینکه در بحث راهها نیاز استان بسیار بیشتر است و 70 درصد راههای شریانی خراسان جنوبی نیاز به روکش دارد، عنوان کرد در حال حاضر 320 کیلومتر باند دوم آماده آسفالت است که اگر بتوانیم این مهم را انجام دهیم تحول خوبی در استان بوجود خواهد آمد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان افزود: از 28 شهر استان همه آن‌ها بطور کامل طرح جامع مصوب دارد و 12 شهر طرح تفضیلی مصوب و 15 طرح تفضیلی با پیشرفت 55 درصدی در حال اجرا است و فقط شهر نیمبلوک بعلت عدم تامین اعتبار شروع نشده که در سال 95 آغاز خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه تاکنون از ۳۱ هزارو 317 واحد مسکن مهر استان حدود 27 هزار و 245 واحد به متقاضیان واگذار شده است، افزود: همچنین 4 هزار و 577 واحد تحویل شده و 4 هزار و 72 واحد مسکن باقی مانده است.

امسال دو برابر سهمیه استان قیر برای مسکن مهر گرفته شده است

به گفته جعفری در خصوص آسفالت معابر خصوصا مهر شهر بیرجند با استفاده از قیر یارانه‌ای بالغ بر 200 هزار متر مربع آسفالت انجام شده و امسال دو برابر سهمیه استان قیر فقط برای مسکن مهر گرفته شده که بالغ بر 600 تن بوده است.

وی افزود در بخش فنی و اجرایی بهره‌برداری از بیمارستان 147 تختخوابی طبس در سفر رئیس جمهور انجام شده و بیمارستان فردوس با پیشرفت بالای 77 درصدی در سالجاری 80 درصد اعتبار دارد و تاکنون 5 میلیارد تومان از بنیاد برکت تامین شده است.

جعفری از کاهش 30 درصدی تصادفات و تلفات جاده‌ای استان خراسان جنوبی در شش ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: اما در سه ماه سوم روند افزایشی داشته‌ایم ولی با این وجود نسبت به مدت مشابه سال گذشته 14 درصد کاهش داریم.

به گفته مدیر کل اداره راه و شهرسازی استان در بافت فرسوده دو پروژه عمرانی در دست اجرا است و راه‌اندازی دفتر تسهیل‌گری با محوریت شهرداری بیرجند انجام شده است.

وی از افتتاح 100 کیلومتر راه روستایی و فرعی در دهه فجر امسال خبر داد که 35 کیلومتر آن به صورت مشارکتی انجام شده، افزود: همچنین 200 کیلومتر روکش راه به بهره‌برداری می‌رسد.

جعفری با بیان اینکه سالانه 40 نفر از نیروهای اداره راه و شهرسازی استان بازنشسته می‌شوند، ادامه داد: پاداش بازنشستگی آنها از سال 93 پرداخت نشده که در این ارتباط درخواست پیگیری داریم.

پیشرفت 95 درصدی پایانه مرزی ماهیرود

مدیرکل حمل و نقل استان نیز در این مراسم با اشاره به عملکرد اداره کل حمل و نقل و پایانه‌های استان ، اظهار کرد: از 6 میلیون تن بار تولید شده در استان 3.5تن میلیون بار با بارنامه دولتی جابجا میشود وتمام تلاش ما براین است تا تمام بار تولیدی استان را بوسیله بارنامه دولتی جا بجا نماییم .

وی افزود: در هشت ماهه سال جاری یک میلیون و541هزار و 535 مسافر دراستان از طریق ناوگان حمل ونقل عمومی جابجا شده اند

نصری افزود:در حال حاضر 57 شرکت کالا و35 شرکت حمل ونقل مسافر در سطح استان فعال می باشد که از این تعداد 3شرکت باری و یک شرکت مسافربری طی سال گذشته و در 8 ماهه سالجاری در استان راه اندازی شده است.

مدیر کل حمل ونقل وپایانه های خراسان جنوبی به اقدامات انجام گرفته در حوزه ایمنی وترافیک اشاره کرد وافزود : برگزاری 19 دوره آموزشی برای رانندگان وانت بار ها ، 50 دوره آموزشی ویژه عابران پیاده ، ایمن سازی محوطه بیرونی مدارس حاشیه راهها به تعداد 50مدرسه و با اعتبار 4هزار 200میلیون ریال ، بهره برداری از 4باب مجتمع خدمات رفاهی بین راهی ، نصب 6دستگاه دوربین ثبت تخلف سرعت با اعتبار 8هزار میلیون ریال ، نصب 4دستگاه پل عابر پیاده در محورهای استان با اعتبار 6 هزار میلیون ریال ، نصب یکدستگاه باسکول توزین در حال حرکت با اعتبار 7هزار وپانصد میلیون ریال و برخط نمودن سیستم صدور مکانیزه کارت و برچسب مراکز معاینه فنی خودروهای برون شهری از جمله مهمترین این اقدامات بوده است

.وی خاط نشان کرد تاکنون برای عملیات احداث سایت دائم پایانه مرزی ماهیرود حدود 170 هزار میلیون ریال هزینه شده است واین پروژه در حال حاضر پیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

نصری میزان سرمایه گذاری انجام شده توسط بخش خصوصی را در بخش حمل و نقل جاده استان را هزار 303 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: سرمایه گذاری انجام شده در امور زیر بنائی 132 میلیارد ریال بوده است.

گفتنی است در پایان این مراسم از فعالان حوزه حمل و نقل و راهداران نمونه ، کارکنان نمونه و شرکت های حمل و نقل نمونه استان تجلیل و قدردانی شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار