مدیرهماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه توانمندسازی بانوان از مسیر تقویت صندوق‌های خرد زنان روستایی و عشایر محقق می‌شود، گفت: در حال حاضر ۲۳۸ صندوق خرد روستایی با هشت هزار و ۲۶۲ نفر عضو در سطح استان فعال است.
کد خبر: ۱۱۵۹۴۷۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۹ 18 March 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، محمد مودی، امروز دوشنبه ۲۸ اسفند با اشاره به اینکه زنان روستایی نقش اساسی در تامین رفاه، امنیت و توسعه اقتصادی خانواده و روستا ایفا می‌کنند، به رسانه‌ها افزود: به همین دلیل باید در امر برنامه‌ریزی‌های خرد و کلان اقتصادی اجتماعی و فرهنگی به این قشر توجه ویژه شود.

وی افزود: صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی یک الگوی بومی برنامه اعتبار - پس انداز به روش مشارکتی در مناطق روستایی است که هدف توسعه‌ای آن بهبود وضعیت زنان روستایی است که با ایجاد بستری مناسب برای مشارکت زنان روستایی زمینه فعالیت‌های فردی و اجتماعی آنان را فراهم می‌سازد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: این صندوق‌ها با تجهیز پس انداز‌های خانوار روستایی و هدایت آن‌ها به سمت تولید موجب تامین نیاز‌های مالی خانواده‌های کم درآمد روستایی گشته و از طرفی دیگر با ایجاد اشتغال و توسعه مشاغل خانگی ضمن افزایش نرخ اشتغال، موجب کاهش مهاجرت روستائیان نیز می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار طرح صندوق‌های اعتبارات خرد در ۱۳ روستا در شهرستان‌های درمیان و سرایان و نهبندان اجرا شد، گفت: این مهم به تدریج با آشنایی کارشناسان ترویج و همچنین زنان روستایی با اهداف و برنامه‌های صندوق در سایر شهرستان‌های استان تعمیم داده شد و در حال حاضر در خراسان جنوبی تعداد ۲۳۸ صندوق با هشت هزار و ۲۶۲ نفر عضو فعال است.

مودی با بیان اینکه۵۰ درصد جمعیت روستایی خراسان جنوبی و ۲۰ درصد بهره برداران بخش کشاورزی استان را زنان تشکیل می‌دهند، افزود: ۹/۲۳ درصد شاغلین بخش کشاورزی را زنان تشکیل می‌دهند در صورتی که در سایر بخش‌ها ۷/۱۶ درصد متعلق به زنان است بنابراین نسبت زنان شاغل بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌ها بیشتر است.

وی درخصوص مهمترین نتایج و دستاورد اجرای طرح صندوق‌های اعتبارات خرد زنان روستایی تصریح کرد: گسترش مشارکت بین روستائیان، واگذاری بخشی از سیاست پولی به روستاییان، توسعه مشاغل خانگی، گسترش فرهنگ پس انداز، افزایش درآمد از طریق وام، بهبود وضعیت زندگی زنان روستایی، کاهش فقر، کاهش مهاجرت از روستا، توانمندسازی جامعه محلی، تجهیز پس انداز خانوار‌های روستایی در جهت تامین مالی فعالیت‌های درآمدزا، توسعه کار آفرینی و ... از جمله این دستاورد‌ها است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی خراسان جنوبی درخصوص نتایج حاصله هم گفت: افزایش ضریب دسترسی زنان روستایی کم درآمد به تسهیلات اعتباری، توجه وتمرکز به گروه‌های کم درآمد زنان روستایی، افزایش سطح درآمد زنان با اجرای پروژه‌های کوچک، توانمندسازی زنان روستایی در انجام کار گروهی، هدایت پس انداز‌های غیر مولد، جلوگیری از مهارجرت روستاییان و توانمندسازی زنان در راستای بهره برداری از منابع پایدار و ... از جمله نتایج اجرای این طرح است.

برچسب ها: خراسان جنوبی‌
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار