رئیس ستاد انتخابات خراسان‌جنوبی گفت: تا این لحظه برای انتخابات پیش‌رو در استان 766 شعبه اخذ رای پیش‌بینی شده است.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷ 08 January 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی؛ سمیه محمدی، کمتر از ۲ ماه دیگر به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری باقی مانده که ان شالله شاهد حضور پررنگ مردم در این دوره از انتخابات خواهیم بود.

این انتخابات قرار است ۱۱ اسفندماه برگزار شود و از هم اکنون همه مقدمات و فرآیند‌ها در حال تامین است.

همچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند رویکرد ستاد انتخابات کشور و به تبع استان‌ها این است که انتخابات با ۴ راهبرد مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت در سراسر کشور و همچنین خراسان جنوبی برگزار شود.

مقام معظم رهبری حضور مردم در انتخابات را جزو مؤلفه‌های قدرت ساز و امنیت ساز دانسته اند بنابراین حضور پرشور و پررنگ مردم می‌تواند سیلی محکمی بر دهان بدخواهان این نظام و کشور باشد.

محمدرضا طالبی، معاون سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استاندار خراسان جنوبی امروز در گفتگو با خبرنگار فارس از بیرجند با اشاره به اهمیت انتخابات امسال اظهارداشت: مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۲ از همان ابتدای سال بار‌ها بر اهمیت موضوع انتخابات تأکید فرموده اند و همچنان که مردم استحضار دارند انتخابات جلوه حضور و مشارکت مردمی بوده و در واقع مردم سالاری دینی را ظهور و بروز می‌دهد.

وی تصریح کرد: بسیاری از معاندان نظام جمهوری اسلامی ایران شعار این را می‌دهند که مردم همراهی با نظام ندارند و مردم ایران اسلامی به ویژه مردم خراسان جنوبی در مقاطع مختلف و مناسبت‌های ملی و مذهبی به ویژه انتخابات‌ها با حضور پرشور خودشان همیشه ثابت کرده اند که همراه با نظام و پشتیبان نظام جمهوری اسلامی ایران هستند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی ادامه داد: اگر چنانچه در جایی مسوولی کم کاری و کوتاهی دارد این را مردم به حساب نظام نمی‌گذارند و حساب نظام که برگرفته از آیات، روایات، سنت نبوی و ائمه اطهار (ع) است پشتیبان نظام خودشان و علاقمند به نظام هستند در نتیجه حضور مردم در پای صندوق‌های رأی حضور گسترده‌ای بوده و مؤید نظام جمهوری اسلامی ایران است.

حضور مردم خنثی کننده توطئه‌های دشمن

طالبی با بیان اینکه موضوع دیگر که در مورد حضور مردم در انتخابات دارای اهمیت است این است که این حضور خنثی کننده توطئه‌های دشمن است، یادآور شد: مقام معظم رهبری در سخنرانی خودشان در ۱۴ خردادماه امسال در سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) به این موضوع اشاره داشته اند که «دشمن از هم اکنون توپ خانه خودش را به سمت انتخابات روشن کرده است و به دنبال این هستند که از طرق مختلف به این انتخابات ضربه وارد کرده و مشارکت را به حداقل برسانند».

وی افزود: وقتی دشمن مشارکت را به حداقل برسانند به دنبال این خواهند بود که در نتیجه نظام صلاحیت، مشروعیت، مقبولیت مردمی ندارد و مانند همیشه که به دنبال ضربه زدن بوده اند دستشان درازتر خواهد شد و احتمال یک سری از اقدامات از سوی دشمن متصور است.

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در نتیجه باید برنامه دشمن به طور مرتب در خصوص انتخابات رصد شود، بیان داشت: امپراتوری رسانه‌ای دشمن مرتباً سمپاشی و سیاه نمایی می‌کند و القائات صوری را به جامعه انجام می‌دهد که بصیرت و دشمن شناسی ما باید در این زمینه قوی بوده و برنامه و ترفند دشمن را به درستی شناخته و آن‌ها را خنثی کنیم.

طالبی تحرک و پویایی در فضای سیاسی کشور را از دیگر موضوعات دارای اهمیت در انتخابات برشمرد و گفت: معمولاً در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هر دو سال یکبار دو انتخابات مهم را داریم و گروه‌های سیاسی، احزاب و مردم در زمانی که در فضای انتخابات قرار می‌گیرند از پویایی سیاسی خاصی برخوردار می‌شوند و تحرکات سیاسی و مباحث سیاسی زیاد شده و فضا به سمت سیاسی شدن حرکت می‌کند در نتیجه این هم یکی از موضوعاتی بوده که در آستانه انتخابات‌ها بروز و ظهور داشته و باعث پویایی جامعه می‌شود.

زمان بندی انتخابات

وی در موضوع اجرا و فرآیند انتخابات افزود: براساس قانون انتخابات یک برنامه زمان‌بندی از سوی ستاد انتخابات کشور از ابتدای سال مشخص و ابلاغ شده است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی ادامه داد: بسیاری از موضوعات که در قانون هم به آن اشاره شده زمان بندی خاصی در این فرآیند دارد که خوشبختانه در استان خراسان جنوبی به طور دقیق براساس آن زمان بندی پیش رفته ایم و به اندازه‌ای یک ساعت هم از آن زمان بندی عقب ماندگی نداشته ایم و هر برنامه‌ای در جای خودش و در زمان خودش اجرایی شده است.

طالبی با اشاره به موضوع اجرای انتخابات گفت: اجرای انتخابات باید مبتنی بر قانون باشد یعنی هر قدمی که بر داشته می‌شود باید بر محور قانون برداشته و از قانون نباید تخطی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: قانون انتخابات یک قانون جامع و ملی بوده و قانون جدیدی که تصویب و ابلاغ شده قانون کاملی می‌باشد و همه داوطلبان و پشتیبانان انتخابات و آنچه که به مردم بر می‌گردد به قانون باید عمل کنیم.

معاون سیاسی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به فرمایش رهبری در این خصوص مبنی بر اینکه «عمل به قانون و خط قانون باید شاخص اصلی در تمام مراحل انتخابات باشد»، افزود: تمام امورات در موضوع انتخابات باید بر محور قانون انجام شود.

طالبی یادآور شد: از سوی دیگر اگر تخطی هم صورت گیرد قانون برای آن جرم انگاری کرده و مجازات در نظر گرفته و براساس ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی اگر چناچه تخطی از قانون توسط مجریان یا داوطلبان در انتخابات صورت گیرد همچنان که ماده ۷۵ قانون انتخابات به آن اشاره نموده مشمول جزا نقدی درجه شش و از طرف دیگر شش ماه تا یک سال انفصال از خدمت می‌شود.

وی به مراحل مختلف این دوره از انتخابات اشاره داشت و گفت: در مراحل انتخابات پیش ثبت نام را در ۱۶ مردادماه به مدت هفت روز داشته ایم که شاهد مشارکت بسیار خوبی در پیش ثبت نام این دوره از انتخابات در استان بودیم.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی بیان داشت: ثبت نام قطعی این دوره از انتخابات نیز از ۲۷ مهرماه به مدت ۷ روز انجام، تشکیل هیئت‌های اجرایی که هیئت مرکزی در ۷ مهرماه به مدت هفت روز تشکیل شد و متعاقب آن از ۱۳ مهرماه به مدت هفت روز هیأت‌های اجرایی حوزه‌های مراکز حوزه‌های انتخابی و حوزه‌های فرعی تشکیل شد.

بررسی صلاحیت‌ها در زمان خودش

طالبی با بیان اینکه بررسی صلاحیت‌ها در هیئت‌های اجرایی در زمان خودش انجام گرفت، اضافه کرد: اعلام نتایج توسط هیأت نظارت از ۱۵ دی ماه به مدت دو روز صورت گرفت و در حال حاضر دریافت شکایات در حال انجام است که از ۱۷ دی ماه به مدت سه روز بوده و امروز دومین روز آن است و فردا هم مهلت دارد.

وی ادامه داد: شکایات باید از طریق سامانه وزارت کشور از لینک شورای نگهبان بارگذاری شده و افرادی که عدم احزار و عدم صلاحیت در هیأت‌های نظارت عنوان شده می‌توانند شکایات خود را ثبت کنند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی افزود: از ۲۰ دی ماه تا ۲۰ بهمن ماه به مدت یک ماه شورای نگهبان به شکایات رسیدگی خواهد کرد.

طالبی با بیان اینکه موضوع زیرساخت‌ها که بسیار مهم بوده و اهمیت زیادی دارد، یادآور شد: از تیرماه و مردادماه امسال جلسات متعددی در این راستا برگزار شده و به جهت اینکه در بسیاری از شعب اخذ رأی باید ارتباطات موبایلی و یا از طریق خط تلفن را داشته باشیم و دستگاه احراز هویت باید به صورت آنلاین کار کند موضوع زیرساخت‌ها بسیار دارای اهمیت است.

وی ادامه داد: در قانون جدید انتخابات پنج سند هویتی و مدرک برای اخذ رأی اضافه شده که افراد می‌توانند برای رأی دادن از کارت ملی، کارت پایان خدمت، گواهینامه، گذرنامه، و همچنین از شناسنامه استفاده کنند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی افزود: اگر به هر دلیلی در یک شعبه به صورت آفلاین انتخابات برگزار شود کد ملی‌ها در داخل دستگاه ذخیره بوده، اما باید تلاش کنیم که به سامانه وزارت کشور متصل شده و اطلاعات در سامانه وزارت کشور به لحظه بنشیند در نتیجه شعب اخذ رأی مشخص شده است.

پیش بینی ۷۶۶ شعبه اخذ رای

طالبی با بیان اینکه تا این لحظه شعب اخذ رأی در استان ۷۶۶ شعبه پیش بینی شده است، اضافه کرد: از این تعداد ۴۱۱ شعبه ثابت ۳۵۵ شعبه سیار و همچنین از مجموع شعبات ۳۴۹ شعبه شهری و ۴۱۷ شعبه روستایی است.

وی بیان کرد: برای وجود شعب اخذ رأی در مکان‌های مختلف پیش بینی‌های لازم صورت گرفته و به دنبال این هستیم که با توجه به اینکه زمستان بوده و هوا سرد است و مردم به سختی نیافتند به طوری پیش بینی شده که صف‌های زیاد و طولانی نداشته باشیم بنابراین تعداد شعب اخذ رأی امسال نسبت به انتخابات‌های گذشته بیشتر است.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی یادآور شد: با توجه به اینکه مردم خراسان جنوبی همیشه با احساس تکلیفی که نسبت به نظام و انقلابشان دارند مشارکت بسیار بالایی دارند و نمی‌خواهیم مردم به سختی بیافتند تعداد شعب افزایش می‌یابد، گفت: دستگاه‌های احراز هویت برنامه ریزی‌های آن در مرکز انجام و وارد استان شده و چند دستگاه اضافه گرفته شده تا اگر در حوزه‌ای دستگاهی با مشکل خورد دست فرمانداری‌ها باز باشد.

طالبی با اشاره به اینکه دستگاه‌ها در نقطه شعبه تست می‌شود، تصریح کرد: به طور مرتب این آزمایش انجام تا دستگاه‌ها آماده به کار باشد و در آن زمان دچار مشکل نشویم.

وی با بیان اینکه تاکنون بخشداری‌های استان هیچ کدام به شبکه فیبر نوری متصل نبوده اند، بیان کرد: از سه ماه قبل این موضوع در دستور کار قرار گرفت و پیش بینی می‌شود تا تا دو هفته آینده ما فیبر نوری برای تمام بخشداری‌ها در سطح استان اجرایی تا از این ظرفیت استفاده کرده و ارتباط امن و مطمئنی را در بخشداری‌ها و فرمانداری‌های استان شاهد آن باشیم.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی ادامه داد: البته اکثراً فیبر نوری جلوی در بخشداری‌ها وجود دارد و شبکه داخلی باید اجرایی شود.

هیئت‌های بررسی تبلیغات

طالبی با بیان اینکه در قانون جدید فرصت‌های جدیدی در اختیار نامزد‌ها قرار داده شده و یک سری ظرفیت‌های جدیدی ایجاد شده است، افزود: بحث تشکیل هیئت‌های بررسی تبلیغات یکی از این ظرفیت‌ها بوده که این ساماندهی در فضای مجازی به خوبی شکل می‌گیرد و نامزد‌ها باید تبلیغات خود را در فضای مجازی معرفی کنند.

وی بیان کرد: در ماده ۸۱ قانون انتخابات جدید هیئت استانی بررسی تبلیغات پیش بینی شده که متشکل از استاندار و یا نماینده تام الاختیار استاندار، دادستان مرکز استان یا نماینده تام الاختیار دادستان، مدیرکل صدا و سیما و یا نماینده تام الاختیار مدیرکل، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس هیئت بازرسی انتخابات استان، دبیر ستاد انتخابات استان بدون حق رأی و دو نفر از اعضای شورای اسلامی استان بدون حق رأی عضو هستند.

رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی تصریح کرد: این هیئت بررسی تبلیغات، دو کار عمده براساس قانون بر عهده دارند یکی اینکه برنامه ریزی برای نامزد‌ها و داوطلبان که بتوانند از فضا‌های تبلیغاتی به طور عادلانه برخوردار شوند و دوم اگر چنانچه تخلفات تبلیغاتی صورت گیرد این هیأت بررسی‌های تخلفات را انجام خواهند داد.

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار