مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان‌جنوبی گفت: از ابتدای دولت تاکنون 311 روستای بالای 20 خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۴۶۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰ 01 January 2024

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، سمیه محمدی، با افزایش یافتن تعرفه‌های اینترنتی آن هم در این برهه‌های که اینترنت یکی از نیار‌های اساسی زندگی مردم به ویژه کسب و کار‌های دیجیتالی ست خواسته مردم افزایش سرعت اینترنت و خدمات آن است.

با توجه به داغ بودن این موضوع طی این روز‌ها خبرنگار فارس از بیرجند با مصطفی بهی مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات خراسان جنوبی به گفتگو نشست.

وی در این رابطه اظهارداشت:از ابتدای دولت سیزدهم سه رویکرد در برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت.

وی تصریح کرد: از جمله این موضوعات، توسعه شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت، توسعه دولت هوشمند و همچنین رویکرد سوم توسعه اقتصاد دیجیتال است.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی ادامه داد: برای هر سه رویکرد برنامه‌هایی از ابتدای دولت در دستور کار وازارت خانه ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داده و توفقیات خوبی هم در این زمینه حاصل شد.

بهی با اشاره به موضوع توسعه شبکه ملی اطلاعات، گفت: شبکه ملی اطلاعات به عنوان بستر فضای مجازی کشور، شبکه امن، پایدار و داخلی است که یکی از کارکرد‌های مهم آن دسترسی به اینترنت جهانی است.

وی افزود: هر توسعه‌ای که چه از حیث سخت افزاری و چه از حیث توسعه اقتصادی دیجیتال و نرم افزاری صورت می‌گیرد بر بستر شبکه ملی اطلاعات است و این بدان معنا بوده که حتی اگر یک روستای دورافتاده را به اینترنت پرسرعت متصل می‌کنیم در واقع به شبکه ملی اطلاعات متصل شده و این دسترسی به اینترنت جهانی بوده و همه خدمات مبتنی بر شبکه ملی اطلاعات برای اهالی آن روستا تأمین می‌شود.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی یادآور شد: برهمین اساس یکی از رویکرد‌های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از ابتدای دولت توسعه کمی و کیفی شبکه ملی اطلاعات به ویژه در روستاهاست که در خراسان جنوبی خوشبختانه اتفاقات بسیار خوبی صورت گرفته است.

بهی گفت: در حال حاضر از ابتدای دولت با سرمایه گذاری و تأمین اعتباری که از محل اعتبارات طرح توسعه ارتباطات روستایی وزارت ارتباطات صورت گرفته ۳۱۱ روستای بیش از ۲۰ خانوار استان به شبکه ملی اطلاعات متصل شده اند و از اینترنت پرسرعت بهره‌مند هستند که حدود ۳۰ هزار خانوار روستایی را شامل می‌شود.

وی بیان کرد: از حیث تعداد روستا‌ها بیش از ۸۰ درصد روستا‌های بیش از ۲۰ خانوار استان که جزو تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه بوده از اتصال به شبکه ملی اطلاعات برخوردار شده، اما از حیث جمعیتی روستا‌های متصل به شبکه ملی اطلاعات بیش از ۹۱ درصد خانواری در روستا‌های بیش از ۲۰ خانوار استان بهره‌مند از این شبکه و اینترنت پرسرعت هستند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی با بیان اینکه با یک شتاب بسیار زیاد از ابتدای دولت سیزدهم این مهم محقق شده است، یادآور شد:، اما در ادامه برای باقی مانده روستا‌ها برنامه ریزی شده و در تلاش هستیم باقی مانده روستا‌های بیش از ۲۰ خانوار استان تا پایان سال جاری بهره مندی آن‌ها از شبکه ملی اطلاعات به بیش از ۹۵ درصد برسد.

بهی با اشاره به اینکه بحث کیفیت در شبکه ملی اطلاعات در شهر‌ها و روستا‌ها از جوانب مختلف قابل بررسی است، افزود: در روستا‌ها ممکن است سایتی که برای یک روستا اجرا می‌شود از یک اپراتور بوده و بنابراین مشترکین سایر اپراتور‌ها به طور مستقیم دسترسی به سایت نداشته باشند یا با رومینگ باشد، ولی این راهکار وجود دارد که از طریق رومینگ ملی می‌توانند از ظرفیت آن سایت استفاده کنند ضمن اینکه کیفیت تأمین پهنای هر باند که تاکنون متصل شده اند به طور میانگین بالغ ۲۵ تا ۳۰ مگابایت (مگابیت در ثانیه) حداقل تأمین شده است.

وی بیان کرد: اهالی روستا‌ها به طور حتم اگر متقاضی به استفاده از ظرفیت‌های رومینگ ملی بدون هزینه اضافی هستند، آمادگی داریم که آموزش‌های لازم را ارائه دهیم به همین سبب ویدئو‌های آموزشی نیز تهیه شده و در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: خراسان جنوبی استانی وسیع با تراکم جمعیت پایین بوده و این خود یکی از چالش‌های توسعه ارتباطی است.

بهی ادامه داد: گاهی نقاط کوهستانی در استان وجود دارند که تأمین پهنای باند کار سختی است و یا برای اجرای دسترسی این روستا‌ها به شبکه ملی اطلاعات لازم بوده کیلومتر‌ها فیبر نوری اجرا شود تا پهنای کیفی به آن روستا برسد که همه این موارد در دستورکار است.

وی با بیان اینکه در برنامه سال جاری بیش از ۲۵۰ کیلومتر توسعه فیبر نوری در استان در دستور کار است، یادآور شد: تا حدودی به همین میزان در سال آینده در دستور کار بوده تا روستا‌هایی که پهنای باند کافی ندارند و اهالی آن روستا‌ها رضایت کامل برایشان تأمین نشده بر بستر فیبر نوری، سایت و مراکز مخابراتی از پهنای باند کافی برخوردار شوند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان جنوبی تصریح کرد: گاهی برای اینکه پهنای باند و اینترنت کیفی را به روستا‌ها برسانیم اجرای دکل و تأسیسات سایت کافی نبوده بلکه باید پهنای باند لازم تأمین شود که این پهنای باند یا رادیویی و یا بر بستر فیبر نوری تأمین می‌گردد و ایجاد این زیرساخت در برخی از روستا‌ها زمان بر است.

بهی ادامه داد: تأمین شبکه برق و راه دسترسی از مسائلی بوده که در اجرای یک سایت تلفن همراه در روستا‌ها باید دیده شود و در برخی از روستا‌های استان تأمین پیش نیاز‌های سایت مشمول زمان شده، اما در تلاش هستیم همه سایت‌هایی که دکل آن انجام شده در سال جاری به بهره برداری برسد.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار