معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان‌جنوبی گفت: حادثه آتش‌سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند هزار میلیارد تومان خسارت مالی در پی داشت.
کد خبر: ۱۱۴۳۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۵ 13 December 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی، علیرضا عباس‌زاده، امروز در نشست خبری اظهارداشت: ماموریت عملیاتی مدیریت حادثه آتش سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند پایان یافته و اکنون شرایط پایدار است.

وی افزود: بعد از آخرین مرحله اطفای حریق که صبح روز گذشته انجام شد، امروز بازدید میدانی انجام دادیم و ماموریت ما پایان یافته است، از این پس اگر حادثه‌ای روی داد باید حادثه جدید تلقی کنیم.

وی گفت: در مجموع مدیریت دقیق، کارشناسی، علمی و منطقی در حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی با توجه به شرایط حادثه صورت گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی وقوع این حادثه در استان را نادر عنوان و اظهارکرد: آتش سوزی میعانات گازی شرایط خاص خود را دارد و امکانات آتش نشانان شهرداری بیرجند در حد مدیریت حوادث شهری است و در حد مدیریت حادثه آتش سوزی مینی پالایشگاه و مهار آتش ناشی از میعانات گازی نبود.

عباس زاده از مدیریت حادثه آتش سوزی منطقه ویژه اقتصادی بیرجند به عنوان یکی مانور عملی یاد کرد که اعضای ستاد مدیریت بحران توانستند خودشان را به خوبی محک بزنند.

وی با اشاره به گلایه‌مندی خبرنگاران در مورد خروج آنان از جلسه ستاد مدیریت بحران استان که روز دوشنبه بیستم آذر با حضور وزیر کشور برگزار شد گفت: در مجموع ورود افراد غیر مسوول در هر حادثه‌ای ممنوع است و پلیس هم باید از همان ابتدا از ورود افراد غیرمسوول در محل حادثه جلوگیری می‌کرد البته اینکه خبرنگاران به این ستاد دعوت شده بودند، اشتباه بود و عذرخواهیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی در ادامه این طور بیان کرد که از این پس هم اگر حادثه‌ای رخ داد و تشخیص داده شد که گروه یا گروه‌هایی حضور نداشته باشند به معنای توهین نیست بلکه به دنبال این هستیم که بدون مشکل و با شرایط بهتر، مدیریت حادثه را داشته باشیم.

عباس زاده ادامه داد: در این حادثه باید حریم انفجاری رعایت می‌شد و در مکان برگزاری جلسه ستاد مدیریت بحران استان حریم انفجاری رعایت نشده بود.

انتشار بوی بد ارتباطی با حادثه ندارد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی درباره انتشار بوی گاز از این مینی پالایشگاه در سطح شهر بیرجند که هفته‌های گذشته روی داد گفت: با برگزاری جلسات مختلف بوی بد علت یابی شد و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی نیز در محل مینی پالایشگاه حضور میدانی داشت و تذکرات لازم را به سرمایه‌گذار داده‌اند، ما هم دستورالعمل ۱۰ گانه ایمنی پالایشگاه را ابلاغ کردیم و طی ۲ ماه باید این دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کرد.

عباس زاده افزود: براساس نظر کارشناسان در گذشته انتشار گاز ناشی از شست و شوی مخازن بود و ظاهر قضیه و نظرات کارشناسی این است که بوی بد با حادثه آتش سوزی مربوط نیست.

معاون استاندار خراسان جنوبی در پاسخ به پرسشی درباره میزان ذخیره فوم در استان گفت: مقداری ذخیره راهبردی فوم برای مخازن سوخت استان داشتیم که استفاده شد، اما این ماده خیلی گران است و از همان ابتدا اعلام نیاز کردیم.

عباس زاده ادامه داد: براساس تشخیص کارشناسی باید آتش به مرحله‌ای از کنترل می‌رسید که نسبت به ریختن فوم اقدام می‌کردیم و روز سوم زمانی که از نظر کارشناسی تشخیص دادیم، نسبت به فوم ریزی اقدام کردیم و به نتیجه هم رسیدیم، البته روز دوم حادثه فوم ریخته شد، اما اثرگذاری نداشت و فقط هدر رفت منابع بود.

عباس‌زاده گفت: از طرفی همان روز نخست برای مدیریت حادثه درخواست بالگرد از ستاد مدیریت بحران کردیم که وارد استان شد، اما با توجه به تشخیص کارشناسی تیم مدیریت بحران تصمیم به استفاده نکردن از بالگرد بود، چون خطر داشت و اکثر مخازن منفجر شده بود.

به گفته وی در خراسان جنوبی با کمبود آتش نشان مواجهیم و تنها در شهرداری بیرجند ۴۵ نیرو کمبود داریم.

همچنین وزیر کشور در سفر اخیر به خراسان جنوبی دستور جذب ۱۵ آتش نشان بدون آزمون را برای استان صادر کرد.

آتش‌سوزی پالایشگاه کوچک مقیاس در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که صبح یکشنبه ۱۹ آذر از یک مخزن شروع شد و به سایر مخازن میعانات گازی این کارخانه سرایت کرد، صبح روز گذشته با تلفیق اطفای حریق هوایی و زمینی مهار شد و خنک‌سازی مخازن تا ایمن شدن شرایط ادامه یافت.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار