پاویون معدنی خراسان‌جنوبی برای اولین بار در هفدمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راه‌سازی و صنایع وابسته به محل برو و بیای سرمایه گذاران تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۱۳۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵ 05 November 2023

به گزارش تابناک خراسان‌جنوبی، پاویون معدنی خراسان جنوبی برای اولین بار با محوریت اتاق بازرگانی بیرجند در هفدمین نمایشگاه بین المللی معدن، صنایع معدنی، ماشین آلات و تجهیزات معدن، راهسازی و صنایع وابسته در تهران روز گذشته آغاز بکار کرد.

علیرضا خامه زر، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در حاشیه برپایی از این نمایشگاه گفت: برای اولین بار پاویون خراسان جنوبی با محوریت اتاق بازرگانی بیرجند در این نمایشگاه مستقر شده است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه از سیزدهم تا شانزدهم آبان ماه در نمایشگاه‌های بین المللی تهران در حال برگزاری است، افزود: علاقه مندان می‌توانند از ساعت ۸ تا ۱۵ از پاویون توانمندی‌های حوزه معدن خراسان جنوبی در این نمایشگاه بازدید کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر شرکت کنندگان در نمایشگاه‌ها افراد هدف و سرمایه‌گذاران در حوزه‌های مرتبط هستند، عنوان کرد: به طور قطع سرمایه گذاران بزرگ داخلی و خارجی زیادی در هفدهمین نمایشگاه معدنی تهران حضور خواهند داشت و این مهم بهترین فرصت برای معرفی پتانسیل‌های معدنی استان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه توسعه بازار فروش مواد معدنی، ایجاد اشتغال و در نهایت ورود نقدینگی به استان از مهم‌ترین اهداف شرکت در نمایشگاه‌ها است، افزود: خراسان‌جنوبی با وجود بیش از ۵۸ ماده معدنی فعال همراه با ذخایر و تنوع گوناگون امکان مطرح شدن در بازار‌های بین المللی و داخلی را دارد.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند ادامه داد: خراسان جنوبی باید با حضور در نمایشگاه‌ها زمینه فعالیت و سرمایه‌گذاری در حوزه معدنی را تقویت و جایگاه اصلی خود را در عرصه بین الملل به دست آورد.

تامین نقدینگی واحد‌های معدنی

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی بیرجند هم در حاشیه بازدید از پایون خراسان جنوبی گفت: با توجه به توانمندی‌هایی که در زمینه سنگ‌های ساختمانی در استان وجود دارد جایگاه صادراتی ما جذاب و تحسین برانگیز نیست.

احمد پروین با بیان اینکه باید جایگاه ما در صادرات سنگ از آنچه هستیم، خیلی بهتر می‌بود، افزود: رسیدن به این جایگاه برنامه ریزی گسترده و دقیقی را می‌طلبد تا استان به یکی از صادرکنندگان اصلی سنگ تبدیل شود و این ظرفیت در خراسان جنوبی وجود دارد.
وی به دستورالعمل آزاد سازی ماشین آلات معدنی در دولت سیزدهم به عنوان یک اقدام مناسب و خوب اشاره کرد و اذعان داشت: اگر این دستورالعمل با رفع سایر موانع همراه شود اتفافات خوبی در حوزه معدنی کشور و استان رقم می‌خورد.

رئیس کمیسیون معدن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و بازرگانی خراسان جنوبی از دولت خواست در حوزه تامین زیرساخت‌های معدنی به جد ورود پیدا کند و زنجیره‌های ارزش افزوده را تکمیل و در حوزه تجارت خارجی تمام قد در کنار بخش خصوصی برای رفع موانع بایستد.

پروین همچنین خوستار تامین نقدینگی واحد‌های معدنی و اعطای تسهیلات ارزان قیمت به آن‌ها شد و گفت: در حال حاضر با توجه به افزایش قیمت ماشین آلات معدنی، تورم و رکود بی سابقه بازار تامین نقدینگی یکی از مهم‌ترین مشکلات این حوزه است.

ایجاد کارخانجات فرآوری سنگ

احمد آریافر، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در بازدید از غرفه نمایشگاهی استان گفت: خراسان جنوبی پنحمین استان معدنی کشور است که در حوزه فلزات معدنی مثل طلا، مس، آهن، فلزات غیر معدنی، سنگ‌های نیمه قیمتی پتانسیل‌های خیلی زیادی دارد.

وی به شناسایی بیش از ۵۸ نوع ماده معدنی در استان اشاره و افزود:در آینده با برنامه ریزی‌های انجام گرفته تلاش داریم پتانسیل‌های معدنی استان را با اکتشافات جدید به فرصت تبدیل کرده و از حضور سرمایه گذاران بهره بیشتری ببریم.

مدیرکل صمت خراسان جنوبی از اعلام آمادگی سرمایه گذاران متعددی در حوزه معدنی استان خبر داد و گفت: تلاش داریم بسته‌های سرمایه گذاری متناسب با شرکت‌ها را تهیه و از طریق مزایده در اختیارشان قرار دهیم.

آریافر اذعان داشت:تاکنون مواد معدنی در خراسان جنوبی خام فروشی می‌شده است که در سیاست جدید دولت سیزدهم تلاش داریم در کنار معادن کارخانجات فرآوری را راه‌اندازی کنیم.
وی اظهار امیدواری کرد: چرخه معدن کاری در خراسان جنوبی با ایجاد کارخانجات فرآوری به گردش درآمده و ارزش افزوده بیشتری عائد استان خراسان جنوبی کند.

وی از ضعف تکنولوژی معدنی در کل کشور و از جمله خراسان جنوبی به عنوان یک چالش نام برد و افزود: سرمایه گذاران حوزه معدن برای وارد کردن ماشین آلات معدنی دچار مشکل اند.

مدیرکل صمت خراسان جنوبی بیان کرد:در سفر رئیس جمهور و هیات دولت به خراسان جنوبی مصوبه واردات ماشین آلات معدنی ابلاغ شد و مرز ماهیرود هم آمادگی لازم را داشت و اولین لودر معدنی هم توسط بخش خصوصی توانست وارد ا ستان شود.

وی از وجود ۷۷۶ معدن در خراسان جنوبی خبر داد و اذعان داشت:از این تعداد ۲۳۰ معدن که عمده آن معدن سنگ است به دلیل بالا بودن هزینه تولید و نداشتن قدرت رقابت در بازار غیر فعال و نیمه فعال اند، ولی مابقی معادن فعال است.

ابتکار اتاق بازرگانی بیرجند

دکتر محمد رضا مجیدی، مدیر عامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو و رئیس پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در حاشیه این نمایشگاه از ابتکار خیلی خوب اتاق بازرگانی خراسان جنوبی در برپایی این نمایشگاه و معرفی ظرفیت‌های معدنی استان به منطقه و جهان قدردانی کرد و گفت: امید می‌رود پتانسیل‌های معدنی خراسان جنوبی به عنوان یک ظرفیت در عرصه بین المللی معرفی و جایگاه خود را پیدا کند.

وی افزود: این نمایشگاه فرصت گفت‌وگوی اضلاع مختلف حوزه معدن را فراهم آورده و امید می‌رود با برپایی نمایشگاه توانمندی‌های استان در حوزه معدن سرفصل جدیدی در این حوزه برای خراسان جنوبی رقم خورده و زمینه توسعه و پیشرفت آن را فراهم آورد.

برچسب ها: خراسان‌جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار