رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه ۸۳ درصد از پهنه‌های معدنی خراسان جنوبی بسته است گفت: اگر خراسان جنوبی را استانی معدنی می‌شناسیم باید پهنه‌های معدنی که قفل است، آزاد شود.
کد خبر: ۱۱۲۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸ 09 September 2023

به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری تسنیم، علی خامه‌زر صبح امروز در دیدار با سرپرست سازمان صمعت معدن تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه حوزه صنعت استان نیازمند تنوع است، اظهار داشت: در اتاق بازرگانی بیرجند ۱۱ کمیسیون داریم که جلسات کمیسیون‌ها به طور مرتب برگزار می‌شود و این کمیسیون‌ها به نوعی بازوی ما هستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اتاق بازرگانی بیرجد پویایی لازم را دارد افزود: با ورود شما به حوزه صمت استان، گویی انرژی‌های تازه تزریق شده است.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه هر کجا که می‌رویم خراسان جنوبی را با مواد معدنی آن معرفی می‌کنیم افزود:، اما متاسفانه ۸۳ درصد از پهنه‌های معدنی استان خراسان جنوبی قفل است و تا آزادسازی نشود در حوزه معادن مشکلات وجود دارد.

خامه‌زر با تاکید براینکه بخشی از پهنه‌های استان درگیر منابع طبیعی، بخشی درگیر محیط زیست و بخش دیگر درگیر مطالعات ایمیدرو است ادامه داد: آن قسمتی که درگیر بخش شرکت‌ها و اشخاصی است که هیچ کاری نکرده‌اند باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه باید جلوی فرار از سرمایه را از استان گرفت گفت: حوزه صمت از حوزه‌های سنگین است، اما باتوجه به شناختی که از معدن دارید می‌توانید گام‌های خوبی در این راستا بردارید.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه متاسفانه با وجود دارا بودن معادن زیاد، اما تنها ۴ درصد ارزش افزوده استان در حوزه معدن است افزود: ۵۸ عنصر معدنی در استان شناسایی شده و انتظار است اقلام معدنی متنوع اضافه شود.

خامه‌زر با بیان اینکه ما بر روی صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی بحث داریم گفت: انتظار ما از شما زیاد است در حوزه تجارت قدمت استان به بازارچه‌هایی از قبیل مرز ماهیرود، یزدان دوکوهانه و میل ۷۸ برمی‌گردد که در بازده‌ای از زمان حجم صادرات در برخی از بازارچه‌های ما زیاد بود، اما چند سالی است که تنها یک بازارچه آن هم بازارچه ماهیرود فعال است و دیگر بازارچه‌ها یکطرفه از سوی افغانستان تعطیل شد.

وی منطقه ویژه اقتصادی را از پتانسیل‌هایی برای استان خراسان جنوبی دانست و افزود: خیلی جا‌ها از آبروی منطقه ویژه برای استان استفاده می‌کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی بیرجند با تاکید براینکه در حوزه تجارت خارجی استان را به خوبی یاد داریم و از سویی دیگر رویه‌های گمرکی در مرز داریم افزود: خرده فروشی می‌تواند به رونق مرز کمک کند و در تلاش هستیم تا سایر اقلام از دیگر کشور‌ها در قالب اقلام مرزنشین بیاوریم تا به رونق بازارچه کمک کند.

وی با بیان اینکه واردات از کشور افغانستان را باید پیگیری کنیم، گفت: اگر در این راستا موانعی وجود دارد این‌ها را شناسایی و رفع کنیم، چرا که کشور افغانستان محصولات سالمی دارد که به کشور‌های مختلف ارسال می‌شود و از سویی دیگر حوزه تجارت با کشور افغانستان حوزه‌ای گسترده است، اما کشور ما از پتانسیل این کشور به خوبی استفاده نکرده است.

خامه‌زر با تاکید براینکه باید جایگاه کشور افغانستان را در تجارت خارجی تبیین کنیم ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی از اهمیت بازار کشور افغانستان و تنوعی که دارد نمی‌توان گذشت و همه باید تلاش کنیم سهم اقتصاد استان را از اقتصاد کشور افزایش دهیم.

پایانه صادراتی سنگ در منطقه ویژه اقتصادی ظرفیتی مغفول مانده است

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز در این دیدار با بیان اینکه در سال ۱۳۹۵ پایانه صادراتی سنگ به عنوان اولین پایانه صادراتی در شرق کشور در منطقه ویژه اقتصادی راه‌اندازی شد گفت: از همان سال‌های راه اندازی این پایانه سنگ در انتظار حمایت مسئولان و بخش دولتی است.

حسین زارعی با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند در سال ۹۳ با اعلام رسمی رئیس جمهور و عنایت گمرک جمهوری اسلامی ایران راه‌اندازی و مجهز به توان گمرک شد گفت: در سالیان گذشته اولین پایانه سنگ در منطقه ویژه اقتصادی استان ایجاد شده که این پایانه صادراتی سنگ به منظور استفاده از ظرفیت نسبی خراسان جنوبی که ظرفیت بزرگی در زمینه سنگ دارد، فراهم شد، اما این ظرفیت مغفول مانده است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی بابیان اینکه پایانه سنگ در منطقه ویژه اقتصادی در سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری رسید، اما در این سال‌ها مسئولان بخش دولتی حمایت لازم را نکردند گفت: پایانه صادراتی سنگ به دنبال ثبت برند سنگ استان و شرق ایران بود چرا که اولین پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور به شمار می‌رود.

زارعی با بیان اینکه پایانه صادراتی سنگ خراسان جنوبی به عنوان مرکز تپنده سنگ شرق کشور می‌توانست محصولات معدنی شرق ایران را معرفی کند، اما در این سال‌ها از حمایت لازم برخوردار نبود گفت: پایانه صادراتی سنگ و فرآورده‌های معدنی کشور با نگاه مدیریت توسعه بازار در منطقه ویژه اقتصادی تاسیس شد مقرر بود به گونه‌ای عمل کند تا منافع و آثار آن متوجه معدن داران و فعالان حوزه معدنی چه در زمینه تولید و چه در زمینه تجارت باشد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان با اشاره به بخش خصوصی و گفت: منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی اولین و موفق‌ترین منطقه وژه اقتصادی در بخش خصوصی است که توانسته از ابتدای فعالیت تاکنون به خوبی بدرخشد، اما آنچه این روز‌ها نیاز است حمایت بخش دولتی است بخش دولتی باید بیشتر در کنار بخش خصوصی باشد.

زارعی با اشاره به نمایشگاه‌ها و لزوم حضور استان افزود: نمایشگاه‌های مختلفی در سطح کشور برگزار می‌شود که بخش خصوصی به تنهایی نمی‌تواند در تمامی این نمایشگاه‌ها حضور یابد و نیاز است در راستای معرفی ظرفیت‌های استان در بخش‌های مختلف، بخش دولتی در کنار بخش خصوصی در نمایشگاه‌ها حضور یابد.

رئیس اتاق اصناف استان نیز در این جلسه با بیان اینکه ما امروز به عنوان بخش خصوصی استان با یکدگیر هم صدا هستیم افزود: امید است با حضور شما در سازمان صمت استان، فضای منطقی حاکم شود.

علی جعفرپور با بیان اینکه امروز جایگاه شما بسیار تاثیرگذار است افزود: در گذشته افرادی بودند که حوزه معادن استان را به طور کامل قفل کرده بودند حال نیاز است هدف گذاری لازم انجام شود.

وی با تاکید براینکه باید برنامه‌های کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت برای مجموعه شما تبیین و تعریف شود افزود: در تصمیمات خود سند بلند مدت داشته باشید چرا که فضای سرمایه گذاری استان شما را رصد می‌کند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار