گاهی عشق به امام حسین (ع) این سوی مرز و در باجه‌ای کوچک جاری و ساری می‌شود همانند باجه‌ای که اداره کل گمرکات خراسان جنوبی برای خدمات دهی به زائران اربعین استان اختصاص داد.
کد خبر: ۱۱۲۴۰۲۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰ 01 September 2023

 به گزارش تابناک خراسان جنوبی و به نقل از خبرگزاری فارس؛ این سوی مرز اظهارنامه صادراتی برای مواکب صادر می‌کنند، آن سو حسین و اولادش برای آن‌ها اظهارنامه حضور را امضاء می‌کنند.

این سوی مرز اظهارنامه خروج موقت برای خودروی‌های شخص صادر می‌کنند آن سوی مرز شاه کربلا آن‌ها را بر بال فرشتگان سوار می‌کند تا خود را در خیل عظیم راهپیماییان حسینی ببیند.

این سوی مرز بدون هیچ چشم داشتی کار زائران حسین (ع) را راه می‌اندازند آن سوی مرز حسین گره از کارشان می‌گشاید.

خلاصه هرچند حضور فیزیکی ندارند، اما با پای دل می‌روند شاید که به طور حتم خیلی خیلی زودتر به مقصد موعد می‌رسند و حسین (ع) هم قدردان و سپاسگزار این خادمان خویش است.

جاماندگان کاروان جهانی پیاده روی اربعین

دل‌هایشان پر می‌زند برای همراه شدن با کاروان جهانی پیاده‌روی اربعین حسینی، اما در این سوی مرز باید تا آخرین لحظه خدمات لازم را برای زائران، رانندگان، تجهیزات و امکانات مورد نیاز مواکب در آن سوی مرز را با مجوز‌های قانونی فراهم آورند تا خدای نکرده زائری در مرز‌ها سرگردان نشود، موکبی تجهیزاتش روی زمین نماند و هر آن‌چه مورد نیاز مواکب است با کامیون‌ها به آن سوی مرز منتقل شود.

صحبت از مجریان صدور اظهارنامه‌های خروج موقت صادراتی و خودرو‌های شخصی برای مواکب و زائران اربعین حسینی در این سو و آن سو مرز است که همانند همیشه این کار نیز بر عهده اداره کل گمرکات خراسان جنوبی ست.

سال‌به‌سال نیز تجارب بسیاری در این زمینه کسب می‌کنند به همین واسطه کار‌ها هر سال از سال قبل با سهولت بیشتری انجام می‌شود.

خراسان جنوبی به‌واسطه داشتن یک گمرک رسمی فعال (ماهیرود) و این که به طور معمول زائران پاکستانی از این استان برای اربعین و پایان ماه صفر عبور می‌کنند به طور حتم باید تمهیداتی در این زمینه اندیشیده شده باشد.

دیگر این که خراسان جنوبی هر سال مواکبی را در آن سوی مرز برای خدمات دهی مستقر می‌کند و انتقال آن‌ها به آن سوی مرز نیاز به مجوز‌های قانونی دارد. با این پیش‌فرض‌ها سراغ مسوولان و متولیان گمرکات خراسان جنوبی می‌رویم.

خروج و ورود زائر از مرز ماهیرود نداریم

به گفته رضا قربانی، مدیر گمرک مرزی ماهیرود ورود و خروج زائران اربعین طی این سال‌ها از این گمرک ماهیرود انجام نشده و امسال نیز ورود و خروج از این مرز منتفی است چرا که اغلب زائران پاکستانی اربعین حسینی از مرز دوغارون وارد کشور شده و از مسیر خراسان جنوبی عبور می‌کنند که مواکبی برای پذیرایی و اسکان آن‌ها در استان درنظر گرفته شده است.

باجه اختصاصی ویژه اربعین

محمد کوه گرد، مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی نیز گفت: براساس خروجی جلسه‌های مستمر با ستاد اربعین استان قرار بر این شد که باجه‌ای اختصاصی ویژه اربعین در این اداره کل برای صدور اظهارنامه‌های صادراتی امکانات و تجهیزات مورد نیاز مواکب، خودرو‌های شخصی و کامیون‌ها همانند سال‌های قبل شکل گیرد که این اتفاق هم افتاد.

وی ادامه دا: این باجه تا پایان اربعین و هر زمان که نیاز باشد در خدمت زائران و رانندگان کامیون و خودرو‌های شخصی است.

همچنین برای این که ورود و خروج زائری از مرز ماهیرود خراسان جنوبی را داشته باشیم چیزی به این اداره کل اعلام نشده است و ورود و خروج زائران اربعین که بیشتر پاکستانی هستند از مرز‌های خراسان رضوی و سیستان‌و‌بلوچستان انجام می‌شود.

مهدی لکزی، نماینده ویژه اربعین اداره کل گمرکات خراسان جنوبی نیز اظهارداشت: براساس تجاربی که از سال‌ها قبل داشتیم و براساس آن‌چه در ستاد اربعین خراسان جنوبی و این اداره کل مصوب شد یک باجه مخصوص در سایت ١٧ هکتاری گمرک برای این منظور در نظر گرفته شد.

به گفته وی مجوز‌های قانونی مورد نیاز برای خروج موقت خودرو‌های شخصی، مواکب و کامیون‌هایی که امکانات و تجهیزات مورد نیاز موکب‌ها را به کشور عراق منتقل می‌کنند بدون نوبت در حال انجام است.

وی به صدور ٣۵ اظهارنامه صادراتی برای ۴۴ موکب خراسان جنوبی که در کاظمین مستقر شدند اشاره کرد و ادامه داد: ١٢٨ اظهارنامه خروج موقت نیز برای کامیون‌های حامل امکانات و تجهیزات مورد نیاز موکب‌ها در این مدت صادر شد.

صدور بیش۵۰ اظهارنامه خودروی شخصی

نماینده ویژه ستاد اربعین اداره کل گمرکات خراسان جنوبی از صدور بیش از ۵۰ اظهارنامه خروج موقت خودروی شخصی تا زمان مصاحبه با وی خبر داد و اضافه کرد: به طور حتم تا پایان اربعین این اظهارنامه‌ها بیش از این افزایش خواهد یافت و به بیش از ٨٠ تا ١٠٠ اظهارنامه خواهد رسید.

لکزی در ادامه با بیان این که سال گذشته هیچ خودروی حامل امکانات و تجهیزات مواکب وخودرو‌های شخصی خراسان جنوبی پشت مرز‌ها به‌واسطه اشکال در کار آن‌ها معطل نماند افزود: براساس بخشنامه ستاد عتبات عالیات و اربعین خروجی مسافران خراسان جنوبی از مرز مهران است.

وی تصریح کرد: همه اظهارنامه صادر شده بدون هیچ هزینه‌ای انجام می‌شود این درحالی ست که اگر یک تجار بخواهد اظهارنامه صادراتی برایش صادر شود باید حدود یک میلیون تومان برای هر اظهارنامه هزینه کند.

نماینده ویژه ستاد اربعین اداره کل گمرکات خراسان جنوبی به تنظیم اظهارنامه‌های صادراتی در هر وقت از شبانه‌روزی توسط نیرو‌های مستقر در این باجه اشاره کرد و گفت: سال گذشته گمرکات خراسان جنوبی به‌واسطه ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین در کشور به‌عنوان دستگاه برتر انتخاب شد و توسط نماینده، ولی فقیه و استاندار خراسان جنوبی مورد تقدیر قرار گرفت.

لکزی همه این اقدامات و کار‌ها را بدون هیچ چشم داشتی توسط خودش و دیگر همکارانش به‌واسطه عشق به امام حسین (ع) دانست چرا که این نیرو‌ها تا پایان اربعین و ارائه خدمات به زائران اجازه مرخصی گرفتن ندارند این درحالی ست که آن‌ها نیز دوست دارند، چون بقیه به خیل عظیم راهپیماییان اربعین حسینی بپیوندند.

برچسب ها: خراسان جنوبی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار