یک مسئول تشریح کرد:
معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی مشکلات و چالش های صنعت چاپ استان را تشریح کرد.
کد خبر: ۹۹۰۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۸ 04 September 2021

به گزارش تابناک خراسان جنوبی "محمود رمضانی" با اشاره به نقش صنعت چاپ در توسعه فرهنگی و اجتماعی گفت: با شیوع بیماری کرونا آگهی های تبلیغاتی برای چاپ در نشریات بسیار کم شده و به تبع آن کاهش تیراژ و حتی تعطیلی برخی نشریات به دلیل افزایش هزینه ها اتفاق افتاد که  ضربه نهایی به چاپخانه ها  وارد می شود.
وی همچنین از کمبود اعتبار دستگاه های دولتی سخن گفت که موجب انتشار گزارش عملکردها در فضای مجازی و عدم سفارش به چاپخانه ها شده است.
بی ثباتی قیمت ها، ریسک بالای سرمایه گذاری یکی دیگر از مشکلاتی است که خسارت های جبران ناپذیری را بر پیکردر چاپخانه ها به دلیل تحریم ها، کمبود وگرانی مواد اولیه به خصوص نبود قطعات ماشین های چاپ افست که وارداتی است از دیگر مشکلات صنعت چاپ بود که توسط این مسئول مطرح شد.

فعالیت ۶۰ چاپخانه

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در ادامه سخنانش با اشاره به فعالیت ۶۰ چاپخانه با انواع مختلف چاپ و ۳ لیتوگرافی در استان گفت: چاپخانه های استان با تجهیزات به روز و با کیفیت محصولات چاپی بالا، همتراز با دیگر استان ها فعالیت دارند .
به گفته "رمضانی" سفارشات کاری زیادی از استان های دیگر به خصوص سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، خراسان رضوی و شمالی، قزوین، البرز  و... به چاپخانه های استان داده می شود.
وی ادامه داد: همچنین بسیاری از کارهای چاپی استان از طریق گمرک مشهد به کشور افغانستان صادر می شود.


کارگاه های آموزشی چاپ

معاون امور فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی همچنین به فعالیت های معاونت فرهنگی در حوزه چاپ استان اشاره کرد و یادآور شد: برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی چاپ برای چاپخانه داران، کارکنان و علاقه مندان با حضور اساتید برجسته دانشگاه تهران از جمله اقدامات است.
به گفته "رمضانی" اولین کارگاه آموزشی چاپ با همکاری اتحادیه چاپخانه داران استان شهریوره ماه ۹۱ لرگزار شد و از آن زمان تاکنون کارگاه ها با عناوین « کاغذ در چاپ افست »،  « مرکب در چاپ افست »، «آماده سازی فایل برای چاپ » و « آموزشی چاپ دیجیتال» برپا شده اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار