مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه این استان رتبه دوم سرانه اعضای کتابخانه های کشور را دارد گفت: هم اکنون 54 هزار و 753 نفر عضو کتابخانه های عمومی استان هستند
کد خبر: ۳۲۹۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 15 November 2016
محمد رضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، سرانه عضویت در کتابخانه های استان را 7.8 درصد اعلام کرد و افزود: در حال حاضر 67باب کتابخانه شامل 56 کتابخانه نهادی و 11 کتابخانه مشارکتی با 755 هزار نسخه کتاب در استان وجود دارد.
وی اظهار کرد: خراسان جنوبی از لحاظ زیربنای کتابخانه ای با دارا بودن 22 هزار و 288 متر زیربنای کتابخانه در رتبه ششم و از لحاظ سرانه کتاب در رتبه چهارم کشور قرار دارد.
وی با بیان اینکه ایجاد جاذبه در حوزه فرهنگ می تواند موجب گرایش مخاطب به این سمت شود گفت: سرانه کتاب در استان 1.1 جلد است.
وی با اشاره به شاداب سازی فضای کتابخانه ها افزود: در این راستا بازسازی و بهسازی کتابخانه الغدیر و خدیجه کبری بیرجند با اعتبار 2 میلیارد و 300 میلیون ریال انجام شد و کتابخانه های خوسف، طبس، نهبندان و فردوس با همین میزان اعتبار در حال مرمت و بهسازی است.
وی با بیان اینکه به دلیل اولویت مسائل اقتصادی و زیر ساختی در سال های گذشته در حوزه کتاب و کتابخوانی اقدامات مناسبی نشده است یادآور شد: پنج کتابخانه در روستاهای استان و شهرستان قاینات در دست مرمت و بهسازی است.
مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، کمک خیرین در ساخت و تجهیز فضاهای کتابخانه ای را در سال جاری 16 میلیارد و 500 میلیون ریال و سال گذشته 2 میلیارد و 500 میلیون ریال ذکر کرد.
رضایی اضافه کرد: شهرداری های استان 2 میلیارد و 600 میلیون ریال به کتابخانه های عمومی استان بدهکارند که از این میزان، 800 میلیون ریال مربوط به امسال است و حدود یک میلیارد و 800 میلیون ریال از دو سال قبل باقی مانده است. 
وی بیشترین مطالبات اداره کل کتابخانه ها در بحث نیم درصد را مربوط به شهرداری های اسدیه، خوسف، نهبندان و دیهوک ذکر کرد و گفت: شهرداری های قهستان، طبس و بشرویه نیز تاکنون تمام مطالبات خود را پرداخت کرده اند.
وی پایداری کتابخانه های عمومی را در گرو تحقق سهم نیم درصد از اعتبارات شهرداری ها عنوان کرد و افزود: برابر قانون، شهرداری ها ملزم به پرداخت این سهم هستند درحالی که این قانون به درستی اجرا نمی شود.
مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان جنوبی با بیان اینکه عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی بیرجند در سال آینده آغاز می شود گفت: امسال 2 میلیارد و 500 میلیون ریال برای این پروژه در نظر گرفته شده است.
رضایی از وجود بزرگترین کتابخانه عمومی روستایی کشور به لحاظ منابع در روستای خوانشرف از توابع شهرستان نهبندان خبر داد و یادآور شد: این کتابخانه توسط یک خیر راه اندازی شده و 28 هزار نسخه کتاب دارد و 20 هزار نسخه کتاب دیگر هم درحال ثبت است. 
رضایی، هدایت خیران به امور کتابخانه های عمومی را ضروری دانست و تاکید کرد: نهاد کتابخانه های عمومی با اعتبارات دولتی به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد.
وی افزود: در 2 سال گذشته، سه تفاهم نامه به ارزش 16 میلیارد و 500 میلیون ریال با جامعه یاوری و بنیادهای قلم چی و برکت بسته شده تا کتابخانه مرکزی فردوس، کتابخانه هایی در دوست آباد، سه قلعه و تیغاب قاینات احداث شود.
**کتابخانه حسین بن موسی الکاظم(ع) طبس نمونه کشوری شناخته شد
رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی طبس هم گفت: کتابخانه مشارکتی حسین بن موسی الکاظم(ع) این شهرستان از طرف نهاد کتابخانه های عمومی کشور به عنوان کتابخانه نمونه سال جاری انتخاب شده است.
حسین قلی پور ادامه داد: این کتابخانه از نظر فیزیکی، آمار اعضای فعال، عنوان کتاب و برنامه های فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته و حائز این رتبه شده است.
وی یادآور شد: کتابخانه مشارکتی یادشده در طبس با 55 هزار و 500 نسخه کتاب و پنج هزار و 616 نفر عضو فعال بزرگترین کتابخانه مشارکتی در خراسان جنوبی و شهرستان طبس است.
وی با بیان اینکه در طبس 2 باب کتابخانه مشارکتی نیز فعالیت دارد، افزود: در این 2 کتابخانه 61 هزار نسخه کتاب در دسترس 6هزار و 380 عضو فعال است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار