مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کرمانشاه خبر داد
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه به یک‌میلیون و 30 هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های این استان اشاره کرد و گفت: در استان کرمانشاه به ازای هر 2 نفر یک‌جلد کتاب وجود دارد.
کد خبر: ۳۲۸۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۴ 14 November 2016
به گزارش تابناک و به نقل از فارس،معصومه حسنی‌خوانساری امروز با اشاره به روز 24 آبان‌ماه به‌عنوان روز کتاب‌، کتابخوانی و کتابدار، اظهار داشت: علت نامگذاری این روز در تقویم به خاطر ارزش والا و رشد فرهنگ کتابخوانی در جامعه است‌.

وی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را یک‌نهاد غیردولتی که به‌عنوان سازوکار حیاتی در توسعه فرایندهای فرهنگی و اجتماعی تلاش می‌کند توصیف کرد و گفت: این نهاد در اداره کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور با به‌کار‌گیری نیروی کارآمد، متخصص، متعهد، فناوری‌های نوین در ارتقا دانش جامعه تلاش می‌کند.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه ادامه داد: کتابخانه‌ای عمومی در راستای رفع نیاز اطلاعاتی مخاطبان و آموزش افراد با گردآوری کتاب و مواد کتابخانه‌ای، ساماندهی آن‌ها و سپس قرار گرفتن این کتاب‌ها در دسترس برای تمام اقشار جامعه به وجود آمده است.

این مسؤول به 77 باب کتابخانه فعال در استان کرمانشاه اشاره کرد و یادآور شد: از این تعداد کتابخانه‌ها 14 باب روستایی، 61 باب شهری 2 باب نیز سیار در شهرستان‌های قصرشیرین و هرسین مستقر است.

حسنی‌خوانساری با بیان اینکه کتابخانه سیار شهرستان قصرشیرین به 20 روستا خدمات‌رسانی می‌کند، تصریح کرد: کتابخانه سیار شهرستان هرسین نیز به پنج روستا خدمات‌رسانی می‌کند.

*وجود 18 باب کتابخانه مشارکتی با سایر سازمان‌ها در کرمانشاه

وی به 18 باب کتابخانه مشارکتی با سایر سازمان‌ها از جمله اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، کمیته امداد امام خمینی، سایر زندان‌ها و... اشاره کرد و افزود: مشارکت به این صورت است که ساختمان، تجهیزات، نیروی انسانی از ساختمان مادر و کتاب، نشریات و قفل نرم‌افزاری نیز از سوی کتابخانه عمومی استان تامین می‌شود.

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه با اشاره به عضویت فعال 50 هزار نفر و وجود یک‌میلیون و سی هزار جلد کتاب در این استان، گفت: طبق سند چشم‌انداز افق 1404 کتابخانه‌های عمومی کشور باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب موجود باشد که در استان به ازای هر 2 نفر یک‌جلد کتاب وجود دارد.

این مسؤول با بیان اینکه کتابخانه‌های عمومی استان تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد، ادامه داد: 77 باب کتابخانه فعال استان حدود 37 هزار مترمربع زیربنا دارد که بر طبق سند چشم‌انداز باید به ازای هر 100 نفر هشت متر فضا باشد که در استان به ازای این تعداد 1.79 سانتیمتر فضا وجود دارد.

حسنی‌خوانساری به ابلاغیه سند خواندن از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بر طبق این سند نشست‌ها، نقد و برسی‌هایی با هدف نهادینه کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بالا بردن بینش آحاد جامعه مخاطب در کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود.

وی به نقد و بررسی کتاب‌های «من و او»، «پنجشنبه فیروزه‌ای»، «به سپیدی یک رویا »و «لایکم کن» مهناز فتاحی نویسنده کتاب فرنگیس اشاره و بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون نیز 300 نشست کتابخانه تخصصی به این معنا کسانی که کتاب مطالعه می‌کنند به اشتراک بگذارند را برگزار کرده‌ایم.

*اهدای 15 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی در کرمانشاه

حسنی‌خوانساری با اشاره به طرح ایستگاه مطالعه در مکان‌های پرتردد، متذکر شد: امسال 15 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی در استان از سوی خیران اهدا شد که در این زمینه در کشور جزو استان‌های برتر محسوب می‌شویم.

این مسؤول به برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت از جمله نقاشی، قرآن، احکام، خلاصه‌ نویسی،مقاله نویسی و...از سوی کتاب‌خانه‌های عمومی برای مخاطبان اشاره کرد و افزود: کتاب دوستی مهربان است و سعی کنید بیشتر کتاب به یکدیگر هدیه دهید.

وی با بیان اینکه مطالعه کتاب اکتسابی است، گفت: خانواده‌ای که اهل مطالعه باشند و از کتابخوانی لذت ببرند قطعا فرزند آن‌ها نیز اهل مطالعه خواهد بود و خانواده‌ای موفق و جامعه‌ای مقبول در راستای مطالعه به وجود می‌آید.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه از ثبت‌نام رایگان در همه کتابخانه‌های استان خبر داد و گفت: به مناسبت هفته کتاب، کتابخوانی و کتابداری غرفه‌ای در نمایشگاه کتاب واقع در پارک شاهد مختص کتابخانه عمومی برپا است که در آن‌ مکان از علاقه‌مندان در راستای به عضویت در آمدن کتابخانه‌های عمومی به‌صورت رایگان ثبت‌نام انجام می‌شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار