یک مسئول در اداره کل آموزش و پرورش ‌کرمانشاه:
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: دانش‌آموزان پسر بیشتر از دانش‌آموزان دختر در معرض آسیب‌های ناشی از جهشی درس خواندن هستند.
کد خبر: ۱۱۶۵۹۲۲
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵ 08 May 2024

به گزارش تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا، فردین منصوری با بیان اینکه کارشناسان آموزشی جهشی درس خواندن را به دانش‌آموزان توصیه نمی‌کنند، از خانواده ها خواست برای جهشی درس خواندن فرزندانشان اصرار نداشته باشند.

منصوری اضافه کرد: خانواده هایی که اصرار به جهشی درس خواندن فرزندانشان دارند، به شناخت درستی از جنبه‌های مختلف رشد دانش‌آموزان نرسیده‌اند و فکر می‌کنند با جهشی درس خواندن شرایط را برای رشد فرزندشان مهیا می‌کنند، در حالیکه با اصرار به جهشی درس خواندن می توانند مشکلاتی برای رشد او بوجود بیاورند.

وی با بیان اینکه رشد دانش‌آموزان پنج جنبه جسمی عقلی، اجتماعی، اخلاقی و عاطفی دارد، تصریح کرد: دانش‌آموز رشد یافته دانش‌آموزی است که از همه جنبه ها رشد کرده باشد و با توجه به اینکه رشد در برخی جنبه ها مستلزم گذشت زمان است، لذا دانش‌آموزانی که جهشی درس می خوانند معمولا از جنبه های مختلف رشد با چالش مواجه می شوند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزانی که جهش تحصیلی داشته‌اند از نظر عاطفی با مشکل مواجه می شوند، چون نمی توانند با گروه همسالان خود روابط خوبی برقرار کنند. آنها در مقطعی از رشد که حساسیت بالایی هم دارد، گروه همسالان خود را از دست داده و مجبور شده اند با دانش‌آموزانی دوست شوند که یکسال از آنها بزرگتر هستند و این موضوع ممکن است آنها را با مشکلاتی مواجه کند.

وی با بیان اینکه تعاملات بین گروه همسالان نقش مهمی در شکل گیری شخصیت دانش‌آموزان دارد، گفت: وقتی دانش‌آموزی با جهش تحصیلی از همسن و سالهای خود بریده و با دانش‌آموزانی همکلاس می شود که یک سال از او بزرگتر هستند، یکسری موارد در روند شکل گیری شخصیت او مغفول می‌ماند.

منصوری ادامه داد: دانش‌آموز بعد از جهش تحصیلی با دانش‌آموزان بزرگتر از خودش همکلاس می شود و معمولا قد او از همکلاسی‌هایش اندکی کوتاه‌تر است و به عنوان مثال زمان یارکشی دانش‌آموزان در بازی های گروهی ممکن است از سوی گروه همسالان نادیده گرفته شود و همین تحقیر شدن ها او را از رشد همه جانبه شخصیتی باز خواهد داشت.

وی با بیان اینکه رشد همه جانبه دانش‌آموزان زمانی اتفاق می افتد که سن تقویمی و سن هوشی آنها برابر باشد، تاکید کرد: پژوهش ها نشان داده دانش‌آموزانی که جهش تحصیلی داشته‌اند، به جز در موارد استثنا، اغلب به حق واقعی خود نمی رسند.

وی با بیان اینکه دانش‌آموزان پسر بیشتر از دانش‌آموزان دختر در معرض آسیب ناشی از جهشی درس خواندن هستند، گفت: با توجه به اینکه پسرها بیشتر از دخترها به سمت بازی‌های رقابتی می روند و ویژگی های جسمی در پسرها برجسته است، لذا دانش‌آموزان پسر بیشتر از دخترها در معرض آسیب ناشی از جهش تحصیلی قرار می‌گیرند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در پایان تاکید کرد: چشم و هم چشمی در قضیه مهمی مثل تحصیل دانش آموزان به هیچ عنوان به خانواده ها توصیه نمی شود، چون در نهایت این دانش‌آموزان هستند که از این چشم و هم چشمی آسیب می‌بینند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار