13 سال پیش بود که بنایی بدون کار کارشناسی در یک تصمیم عجولانه از سوی مدیران وقت شهرداری و شورای اسلامی شهر در دور دوم و در یک جانمایی نامناسب در پارک تاریخی سیفیه ملایر قد علم کرد.
کد خبر: ۲۷۳۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۳ 07 August 2016
 13 سال پیش بود که بنایی بدون کار کارشناسی در یک تصمیم عجولانه از سوی مدیران وقت شهرداری و شورای اسلامی شهر در دور دوم و در یک جانمایی نامناسب در پارک تاریخی سیفیه ملایر قد علم کرد.

به گزارش ایرنا حالا اما پس از کش و قوس های فراوان در حالیکه دور چهارم شورای اسلامی شهر رو به اتمام است، هنوز تعیین تکلیف این بنای نیمه کاره آن هم در دل هویت ملی شهر ملایر مشخص نیست و سرنوشت آن در گیر و دار تدبیر مدیران است!!

بارها نشست ها و جلسه های مختلفی برای تعیین تکلیف این اقدام بی خردانه مسئولان وقت برگزار شده و تصمیماتی مبنی بر تخریب کامل بنا، تغییر کاربری و یا تکمیل هتل گرفته شد، اما 13 سال گذشته و هنوز اقدامی جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

این در حالیست که نظر شهرداری و اعضای شورای اسلامی شهر ملایر بر تکمیل هتل پارک سیفیه است، چرا که معتقد هستند تخریب و یا تغییر کاربری آن به صلاح نیست و سرمایه زیادی از شهرداری تلف می شود.

هتل نیمه کاره پارک سیفیه ملایر که در سال 82 و دور دوم شورای اسلامی شهر ملایر بنا شد، حدود 30 میلیارد ریال اعتبار برای آن هزینه شد و حالا نظر شورای شهر فعلی ملایر بر این است که تخریب کامل آن هدر دادن منابع و سرمایه است و آهن آلات بنا نیز بدون استفاده برای دیگر اقدامات است.

اما چند ماهی است که تعیین تکلیف این بنا از اولویت ها و دغدغه های جدی مسئولان شهر شده و می خواهند با شتاب بخشیدن به تکمیل نهایی این طرح نیمه کاره، برای توسعه گردشگری شهر و رشد اقتصادی آن در راستای اقتصاد مقاومتی گام اساسی بردارند.

امری که فرماندار ویژه ملایر نیز بر آن تاکید دارد و معتقد است: باید بدون هرگونه تعصبی تصمیم درستی برای این بنای نیمه کاره گرفته شود و چنین سرمایه عظیمی نباید محبوس بماند.

عبدالعظیم رضایی روز شنبه در نشست بررسی و تعیین تکلیف هتل نیمه کاره پارک سیفیه ملایر افزود: پارک سیفیه یکی از آثار تاریخی و میراث فرهنگی مردم ملایر است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و ملایری ها حساسیت خاصی به این پارک دارند.

وی ادامه داد: تصمیماتی که در دوره های قبل برای ساخت این بنا گرفته شد، امروز یک مشکل مزمن برای شهر شده و باید در سال اقتصاد مقاومتی تصمیم جدی برای این هتل گرفته شود و از بلاتکلیفی خارج شود.
وی بیان کرد: از طرف دیگر ملایر با وجود ظرفیت بسیار خوب در جذب گردشگر، داشتن یک هتل چهار ستاره برای این شهر دارای توجیه اقتصادی است و از نگاه گردشگر یک ضرورت به شمار می رود.

رضایی با بیان اینکه این بنا از ابتدا با کاربری هتل طراحی و اجرا شده، گفت: هم اکنون نیز نظر مثبت اعضای شورای اسلامی شهر و شهرداری ملایر بر تکمیل هتل است، به شرط آنکه تعدیلی در کاهش تعداد طبقه های آن صورت گیرد.

وی تصریح کرد: اگر بیش از 20 میلیارد ریال برای اجرای این بنای نیمه کاره در پارک سیفیه هزینه نمی شد، بام ملایر بهترین مکان برای احداث هتل بود.

فرماندار ویژه ملایر اظهار کرد: در حال حاضر که با یک بنای نیمه کاره مواجه هستیم، شهرداری به تنهایی قادر به ساخت و تکمیل این هتل نیست و نیاز به همراهی بخش خصوصی دارد.

رضایی با تاکید بر اینکه با اصل سازه این بنا مخالف هستیم، تاکید کرد: همه نهادهای مرتبط باید با نظر مساعد و مثبت و قانونمند موارد را برای تعیین تکلیف این هتل نیمه کاره طی کنند و مجوزهای لازم از نهادهای اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی برای ادامه کار اخذ شود.

وی با بیان اینکه به اندازه بنای موجود فضا برای احداث پارکینگ در طبقه زیرین وجود دارد، ادامه داد: از نظر فضا و معماری نیز باید همگون با محیط بوده و معماری مطابق با نظر میراث فرهنگی و فضای تاریخی پارک سیفیه باشد.

رضایی خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر ملایر تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود و تدبیر مسئولان و استفاده از ظرفیت نمایندگان، تکمیل هتل پارک سیفیه در جلسه شورای اسلامی شهر ملایر هم مصوب شود.

*اسکلت فلزی پارک سیفیه چهره شهر را مخدوش کرده است
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز پارک سیفیه ملایر را از مفاخر و یادگار گذشتگان این شهر دانست و گفت: در مقابل آثاری مانند پارک سیفیه که از گذشتگان برای ما به جای مانده، وظیفه داریم با حفظ وضع موجود همراه با نیت گذشتگان این پارک را حفظ کنیم.

محمد کاظمی در عین حال نبود هتل را یکی از خلاء های موجود در ملایر عنوان کرد و گفت: با احداث هتل می توانیم در حوزه گردشگری و جذب گردشگر به خوبی ورود پیدا کنیم.
وی ادامه داد: در سال های گذشته اقدامات لازم برای ساخت هتل کریم خان زند در اطراف دریاچه کوثر ملایر انجام شد و با ورود بخش خصوصی این هتل احداث شد که همزمان بنای ساخت هتل در پارک سیفیه ملایر نیز توسط شهرداری وقت گذاشته شد.

کاظمی بیان کرد: شهروندان ملایری از این اسکلت فلزی که چندین سال است به پارک سیفیه ملایر نمای بدی داده، راضی نیستند و باید هر چه باشتاب تعیین تکلیف شود.
وی افزود: آنچه اهمیت دارد این است که اگر قرار است این بنا به عنوان هتل باشد یا از تعداد طبقه های آن کاسته شود، باید با نظر مساعد تعیین تکلیف شود، چراکه این اسکلت فلزی چهره پارک را به شدت مخدوش کرده و اخذ تصمیم درست به نفع مردم و کمک به فرهنگ شهر است.

کاظمی تاکید کرد: تعداد طبقه های این بنا باید کم شود و ساختمان و فضای آن باید متناسب با فضای پارک سیفیه باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برای ادامه روند ساخت این مجموعه باید ضوابط قانونی و مجوزهای لازم از نظر وقفی و میراث فرهنگی رعایت شود و تصمیم و نظرها در چارچوب ضوابط قانونی باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز رعایت استانداردهای مرتبط با هتل و تناسب با فضا و مجموعه پارک را دو مساله قابل تامل دانست و اذعان کرد: در زمان احداث این بنا از نظر کارشناسی میراث فرهنگی استفاده نشده است.

علی مالمیر افزود: ساخت و ساز این بنا بدون استعلام و هماهنگی دستگاه متولی در پارک سیفیه احداث شده و باید ملاحظات لازم برای حفظ این اثر تاریخی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: پیشنهاد ما بر این است که دو طبقه از ارتفاع این بنا کاسته شود و با نظر کارشناسان میراث فرهنگی فضای باقیمانده نفکیک شده و متناسب با استاندارد این هتل تکمیل شود.

مالمیر بر لزوم رعایت موارد قانونی و استانداردهایی چون معماری بنا، سایه اندازی و استفاده از مصالح متناسب با پارک تاکید کرد و افزود: برای اخذ مجوز باید مواردی چون احداث پارکینگ مد نظر قرار گیرد.

*تخریب هتل پارک سیفیه اتلاف بیت المال است
شهردار ملایر نیز تکمیل بنای نیمه کاره پارک سیفیه را یکی از دغدغه های اصلی خود برشمرد و اظهار کرد: تخریب کامل بنا و یا کاهش تعداد طبقات آن مشکلاتی را برای ما و نهادهای نظارتی ایجاد می کند، چرا که اتلاف بیت المال را به همراه دارد و با آن مخالف هستیم.

علیرضا رضایی گفت: عرصه این بنا موقوفه است و برای ادامه کار باید مجوزهای لازم را از اداره اوقاف و امور خیریه و سازمان میراث فرهنگی اخذ کنیم که نیاز به همراهی و مساعدت این نهادها داریم.

وی درخواست کرد: همراه با مجموعه شورای اسلامی شهر ملایر تقاضا داریم این بنا با این وضعیت ادامه پیدا کند و برای تکمیل آن به عنوان هتل با بخش خصوصی نیز وارد مذاکره می شویم.

رئیس شورای اسلامی شهر ملایر نیز بیان کرد: موضوع هتل نیمه کاره پارک سیفیه ملایر را در چندین جلسه علنی و تخصصی شورا و کمیسیون های مختلف مورد بحث قرار داریم که به جمع بندی خاصی نرسیدیم و قرار شد نظر سنجی عموم مردم در این زمینه انجام شود که طبق برآورد افکار عمومی، نظر بر ادامه ساخت هتل است.

رضا نوروزی افزود: طبق نظر اعضای شورای اسلامی شهر بهترین کار این است که به عنوان هتل مورد استفاده قرار گیرد و با توجه به وجود جاذبه های گردشگری چون بام ملایر، پارک ملل و آثار طبیعی و تاریخی ملایر، هتل جایگاه بهتری را برای شهر دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر نیز با بیان اینکه عرصه و عیان این بنا موقوفه است، گفت: در زمان شروع ساخت این بنا، هیچگونه مجوزی از اوقاف و امور خیریه اخذ نشده و این بنا بدون مجوز است.

حجت الاسلام فیض الله اسدپور افزود: وظیفه ما حفظ و نگهداری و بهره وری بالا از موقوفات است و شهرداری و شورای اسلامی شهر باید حق موقوفه این بنا را برابر با تغییر کاربری پرداخت کند.

سال های گذشته هتل کریم خان زند ملایر با ورود بخش خصوصی احداث شد که با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های گردشگری دومین شهر استان همدان، این شهرستان نیاز به هتلی متناسب با استانداردهای روز دارد.
این در حالیست که هتل نیمه کاره پارک سیفیه ملایر حدود 13 سال پیش در یک جانمایی بسیار نامناسب در پارک سیفیه ملایر تا مرحله فونداسیون احداث شد و هم اکنون برای تکمیل نیازمند تدبیر اساسی مدیران شهری است.

شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار