رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه امیدوارم هرگز نفت را به صورت خام نخرند تا یاد بگیریم از منابع خود به خوبی استفاده کنیم، گفت: خام‌فروشی نفت نشانه بی‌دانشی ما است.
کد خبر: ۲۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۹ 02 February 2015

رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا با بیان اینکه امیدوارم هرگز نفت را به صورت خام نخرند تا یاد بگیریم از منابع خود به خوبی استفاده کنیم، گفت: خام‌فروشی نفت نشانه بی‌دانشی ما است.

به گزارش فارس، پروفسور محمدعلی زلفی‌گل شامگاه یکشنبه در نخستین شب مراسم جشن بزرگ انقلاب اسلامی در دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در قفس استبداد نفس می‌کشیدیم، اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی نظام ارباب ـ رعیتی بر کشور حاکم بود و نظرات مردم در اداره کشور تأثیری نداشت.

وی با اشاره به اینکه رژیم طاغوت نظامی لائیک و معتقد به سکولاریسم بود، افزود: بدون تردید در چنین نظامی تبعیت از حاکم جائر لازم نیست و رعایت نکردن قوانین نه تنها ایرادی ندارد بلکه نیکو نیز هست.

رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه نظام مقدس جمهوری اسلامی با آرمان‌های والا و الهی شکل گرفت، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با ایدئولوژی و آرمان‌های خود با شعارهای نو و بدیع استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی و نه شرقی، نه غربی ایجاد شد که البته مورد هجمه همه‌جانبه دشمنان قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه عنایت الهی در پیروزی جمهوری اسلامی مشهود است، ادامه داد: چگونه می‌توان همزمان شاکله حکومت را تشکیل داد و هم در جنگی پیروز شد که همه دنیا در مقابل کشور بودند، به طور حتم این امر فقط با عنایت خدا محقق شده است.

*نمی‌توان توسعه را به هر قیمتی به دست آورد

زلفی‌گل با تأکید بر اینکه این پیروزی‌ها بدون لطف خدا و قدرت ایمان در مردم و مسئولان به دست نمی‌آمد، خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب، زیرساخت‌های مناسب در شهر‌ها  و روستاها وجود نداشت و توان علمی کشور نیز با امروز قابل مقایسه نبود.

وی با تأکید بر اینکه پیش از پیروزی انقلاب 170 هزار دانشجو وجود داشت، گفت: امروز با 4.5 میلیون دانشجو روبرو هستیم و درصد باسوادی نیز چنان گسترش یافته که در بسیاری از مناطق بی‌سوادی به صفر رسیده است.

زلفی‌گل با بیان اینکه این اتفاقات خوشایند نشان‌دهنده تأثیر انقلاب است، اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب مجموع مقالات علمی چاپ شده در مجلات معتبر بین‌المللی حدود 300 عنوان بود که امروز به 40 هزار عنوان در خارج و نزدیک به 40 هزار عنوان در داخل به زبان فارسی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی منشأ خیر برای کشور بود، افزود: انسان به شکلی آفریده شده که هر مقدار امکانات بیشتری در اختیار داشته باشد، توقعات بیشتری نیز دارد و همین مسئله باعث پیشرفت و توسعه می‌شود.

زلفی‌گل با تأکید بر اینکه در کنار توسعه‌خواهی باید انصاف را در قضاوت‌ها و نتیجه‌گیری‌ها دخیل کرد، ادامه داد: کشور ایران جدای از مسائل منطقه نیست و باید گفت از اکثر کشورهای همسایه حدود نیم قرن جلوتر حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از نظر اقتصادی کشور ترکیه بهترین شرایط را در منطقه دارد، تصریح کرد: کشور ایران در حوزه تولید علم رتبه 17 جهان و ترکیه رتبه 19 جهان را دارد و در خصوص سایر شاخص‌های علمی نیز از ایران عقب‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا‌ خاطرنشان کرد: نمی‌توان توسعه را به هر قیمتی به دست آورد.

وی با بیان اینکه اکثر سیاست‌های دانشگاه‌ها و اساتید را در ترکیه افراد دیگر تعیین می‌کنند، گفت: قسمت اعظم درآمد کشور ترکیه از صنعت توریسم است؛ در حالی که آرمان‌های ما اجازه نمی‌دهد به هر قیمتی این گونه توسعه‌ها را به دست آوریم.

زلفی‌گل با بیان اینکه مقایسه ایران با کشورهای دیگر باید بر مبنای صحیحی استوار باشد، خاطرنشان کرد: آیا ایران اسلامی حاضر است به قیمتی که ترکیه پرداخته توسعه را به دست آورد؛ بدون تردید ما چنین چیزی را نمی‌خواهیم و به همین دلیل مقایسه ما با ترکیه باید به طور صحیحی صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ قوه محرکه توسعه است، افزود: باید برای تعریف هر عنوانی شاخص‌های علمی ارائه دهیم و براساس آن سخن بگوییم.

رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا تأکید کرد: رعایت نکردن قانون در جمهوری اسلامی نه تنها جرم بلکه گناه است.

وی با اشاره به اینکه می‌توان قانون را در جامعه نهادینه کرد، گفت: باید قوانین مناسب تدوین شود که به راحتی بتوان آنها در جامعه ساری و جاری کرد؛ این در حالی است که بعد از 35 سال از حیات انقلاب، هنوز قوانین جوامع‌الاطراف و کارشناسی شده به معنای واقعی نداریم.

*قوانین تصویب شده در کشور پژوهش‌بنیان و دانش‌بنیان باشد

وی با تأکید بر اینکه بسیاری از قوانین خلق‌الساعه هستند، خاطرنشان کرد: ما جدای از دنیا نیستیم و باید از تجربیات دنیا که با اعتقادات ما همخوانی دارد استفاده کرده و آن بخشی که با ارزش‌های ما انطباق ندارد را بومی کنیم.

دانشمند برجسته جهان اسلام با تأکید بر اینکه در دنیای امروز نمی‌توان مردم را در استفاده از ماهواره و فضای مجازی منع کرد، اظهار کرد: هر زمان که قانونی تصویب شود باید به میزان لازم مورد مطالعه قرار گرفته و چند پایان‌نامه در مقاطع دکتری با موضوع آن قانون مورد نظر تدوین کرد.

وی با بیان اینکه در دنیای امروز قوانین تصویب شده در کشور باید پژوهش‌بنیان و دانش‌بنیان باشد، افزود: در حال حاضر مسکن به عنوان مشکلی جدی در کشور مطرح است، به طوری که بسیاری از افراد مسکن ندارند و برخی نیز بیش از یک واحد مسکن دارند.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه در کشور آلمان با تصویب دو قانون به این مشکل پایان دادند، تصریح کرد: در کشور آلمان هر کس مسکنی را خریداری کند و زودتر از 10 سال به فروش برساند، سود آن به دولت می‌رسد و هر فردی بیش از یک منزل مسکونی خریداری کند در زمان فروش همه سود آن به دولت می‌رسد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر در کشور آلمان هر فردی که در تولید سرمایه‌گذاری کند، از مالیات معاف و امتیازات فراوانی به او داده می‌شود.

رئیس سابق دانشگاه بوعلی‌سینا با بیان اینکه مشکل فرهنگی در جامعه ما به مشکل مدیریتی بازمی‌گردد، خاطرنشان کرد: نمی‌توان در قرن 21 بدون رعایت سلسله مراتب و آموزش به افراد پست مدیریتی داد.

وی با تأکید بر اینکه با یک انتخابات و روی کار آمدن یک طیف، مدیریت‌ها تغییر می‌یابد که این امر یکی از موانع توسعه به حساب می‌آید، گفت: پیشرفت امور در کشور به خاطر مدیرانی است که بسیجی‌وار حرکت کرده و تمام وقت خود را برای پیشبرد کارها قرار می‌دهند.

زلفی‌گل با بیان اینکه زمانی در جبهه‌ها بدون آموزش برای دفاع از کشور حضور یافتیم، اظهار کرد: امروز از آن رو که قدرت و حکومت را در دست داریم برای دست یافتن به توسعه باید به سمت استفاده از دانش برای پیشبرد امور رفت.

وی با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب رشته دکتری نداشتیم، اضافه کرد: پیش از پیروزی انقلاب، دانشجویان را برای تحصیل به خارج از کشور می‌فرستادیم که اندکی از افراد بازمی‌گشتند در حالی که امروز برای استخدام یک استاد چند نفر ثبت‌نام می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با تأکید بر اینکه فروختن نفت به صورت خام نشان دهنده بی‌دانشی ما است، تصریح کرد: خدا کند نفت خام را به هیچ عنوان خریداری نکنند تا یاد بگیریم از منابع خود به خوبی استفاده کنیم و به فرآوری آن بپردازیم.

*باید برخی از فرهنگ‌های جامعه را اصلاح کنیم

وی با اشاره به اینکه باید برخی از فرهنگ‌های جامعه را اصلاح کنیم، ادامه داد: به عنوان مثال چهارشنبه‌سوری چه مشکلی را از کشور حل خواهد کرد و به جزء آسیب چه عایدی برای کشور دارد، پس باید این مسئله فرهنگی که به بستری برای استفاده دشمنان برای ضربه به نظام تبدیل شده است را حل کنیم.

زلفی‌گل با بیان اینکه برخی از تحقیقات نشان می‌دهد چهارشنبه‌سوری در اصل چهارشنبه‌شویی بوده است، خاطرنشان کرد: چهارشنبه آخر سال در هر محله زباله‌ها را در مکانی جمع‌آوری می‌کردند و به آتش می‌کشاندند.

وی با تأکید بر اینکه در برخی از مواقع مدیران و نمایندگان مجلس برای تغییر یک باور غلط باید ایستادگی کرده و حتی از جذب آرا خودداری کردند، گفت: به عنوان مثال یارانه نقدی اگر به خیلی‌ از افراد داده نشود اتفاقی نخواهد افتاد و می‌توان آن را برای ایجاد شغل استفاده کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به اینکه بسیاری از نخبگان پس از فارغ‌التحصیلی از کشور خارج می‌شوند، ادامه داد: وقتی جوان فارغ‌التحصیل از یافتن کار در داخل کشور ناامید می‌شود ترجیح می‌دهد از کشور خارج شود.

وی با بیان اینکه نباید طوری رفتار کرد که بدهکاران نظام طلبکار شوند، ادامه داد: امروز در حالی که آمریکا تصور می‌کرد پس از فروپاشی شوروی، یگانه قدرت جهان به حساب می‌آید، جمهوری اسلامی ایران با اعتقاد به اینکه امام زمان (عج) ظهور خواهد کرد و با ایجاد مدیریت واحد جهانی، عدالت را ساری و جاری می‌کند، به میدان آمد.

*اشتغال به یک پروژه ملی تبدیل شود

زلفی‌گل با اشاره به اینکه بحران امروزی نیز به خوبی چون 35 گذشته مدیریت خواهد شد و می‌گذرد، خاطرنشان کرد: جریان سلطه با نقاط ضعف کاری ندارد بلکه بر نقاط قوت تمرکز می‌کند به همین دلیل با شبکه‌های ماهواره‌ای به جنگ با ایمان و ولی فقیه می‌رود که عمود خیمه نظام است.

وی با بیان اینکه دشمنان برای از بین بردن وحدت تلاش می‌کنند، گفت: در شرایط فعلی هر فردی خلاف منویات مقام معظم رهبری و در راستای تضعیف وحدت حرکت کند بزرگ‌ترین خیانت را کرده است.

رئیس سابق دانشگاه بوعلی‌سینا با تأکید بر اینکه معلمان نیز در مشکلات جامعه نقش دارند، اظهار کرد: اگر معلمان در کلاس رفتاری مناسب و بر اساس ضوابط داشته باشند، دانشجویانی با انضباط تربیت خواهند شد که در هر مقامی قرار بگیرند پاسخگو خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه اگر نسل آینده را به خوبی تربیت کنیم نگرانی وجود نخواهد داشت، اضافه کرد: باید تلاش کنیم آینده‌سازان کشور که قرار است انقلاب را تحویل بگیرند با گوشت، پوست و استخوان به جمهوری اسلامی اعتقاد داشته باشند که البته دارند.

زلفی‌گل با بیان اینکه در این برهه از زمان بزرگ‌ترین دلسردی جوانان فقط مشکل اشتغال است، خاطرنشان کرد: باید اشتغال را به یک پروژه ملی تبدیل کنیم و از مسئولان بخواهیم تمام تلاش خود را برای ایجاد اشتغال به کار گیرند.

وی با اشاره به اینکه وقتی چند جوان در یک خانه بیکار باشند آن خانواده به همه چیز بدبین خواهند شد، اظهار کرد: باید یارانه توانمندان را قطع و برای حل بیکاری هزینه کرد.

رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا گفت: مدیریت کردن در شرایط فعلی سخت بوده و همه افراد باید به مدیران کمک کنند؛ چوب لای چرخ گذاشتن مشکلی را حل نخواهد کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار