از زمان شادروان سیف‌الدوله و مرحومه فخرالحاجیه تا به امروز بیش از 55 خیّر مدرسه‌ساز در این شهر نام خود را جاودان ساختند و بیش از 80 پروژه مهم را ساخته و در سطح شهر و روستا تحویل فرزندان این مرزو بوم داده‌اند.
کد خبر: ۲۲۸۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۴ 11 May 2016
اینجا ملایر است، شهر واقفان و خیرین خیراندیشی که از دیرباز نامشان در وقف و بخشش، جاودانه شده و افرادی چون سیف‌الدوله، سکینه سهرابی و حاج محمدعلی فراهانی بخش عظیمی از دارایی خویش را صرف انجام امور عام‌المنفعه و احداث مدارس و مراکز علمی و آموزشی کردند.

به گزارش ايسنا، خیرین مدرسه‌ساز؛ شجره قدرتمند آگاهی‌بخشی و توسعه علمی کشور هستند، آنان درخت فرهنگ و اندیشه را بارور ساخته‌اند تا گستره سایه‌اش در پهنای این مملکت عزیز مأمنی باشد برای فرزندانمان.

باید اذعان کرد ‌خیرین مدرسه‌ساز در مسیری قدم نهاده‌اند که زمینه توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را ایجاد می‌کند.

هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز ملایر برگزار می‌شود

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز ملایر از برگزاری هجدهمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز ملایر همزمان با سراسر کشور در 23 اردیبهشت‌ماه خبر داد و گفت: ایجاد فرهنگ مشارکت در مدرسه‌سازی، تبیین تنگناها و کمبودهای آموزشی، جذب کمک‌های مردمی و تکریم و تقدیر از خیرین بزرگواری که در این راه تلاش کرده‌اند، اهداف برگزاری جشنواره خیرین مدرسه‌ساز است.

"علی فراهانی" در رابطه با پیشینه این مجمع در ملایر، افزود: عمل خداپسندانه مدرسه‌سازی از دیرباز به صورت وقف‌های خاص و ساختن مدارس توسط متمکنان در این شهرستان وجود داشته است.

وی با اشاره به توجه ویژه مرحوم سیف‌الدوله واقف بزرگ ملایری و زنده یاد سکینه سهرابی به آموزش و پرورش و ساخت مدارس، اظهار کرد: بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی، مردم بیشتر خود را مسئول دانسته‌اند و در اهدای زمین و کمک به احداث مدارس برای آینده‌سازان این ممکلت سهیم بودند و هرساله به تعداد این خیرین اضافه می‌شود.

فراهانی ادامه داد: درک بالا و در اولویت قراردادن تعلیم و تربیت و داشتن حساسیت نسبت به سرنوشت نسل آینده و فرزندان ایران اسلامی، یکی از ویژگی‌های شاخص مردم فرهنگ دوست ملایر است.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز ملایر افزود: از زمان شادروان سیف‌الدوله و مرحومه فخرالحاجیه تا به امروز بیش از 55 خیّر مدرسه‌ساز در این شهر نام خود را جاودان ساختند و بیش از 80 پروژه مهم را ساخته و در سطح شهر و روستا تحویل فرزندان این مرزو بوم داده‌اند.

فراهانی با اشاره به اینکه ملایر نزدیک به یک سوم کل پروژه‌های استان و خیرین را به خود اختصاص داده است، گفت: این شهر همواره به عنوان دیاری نمونه و فرهنگی در سطح کشور شناخته شده است.

وی اظهار کرد: جذب و هدایت خیرین در جهت ساخت مدارس، مشاوره و کمک به خیرین مدرسه‌ساز از ابتدای پروژه و همکاری و ارتباط مداوم و جمع‌آوری کمک‌های مردمی در جشنواره‌ها و مناسبت‌های مختلف و مساعدت‌های فرهنگیان و توزیع آن در مدارس شهرستان، اهم فعالیت‌های مجمع خیرین مدرسه‌ساز است.

فراهانی در راستای تشریح تاریخچه خیرین مدرسه‌ساز، با اشاره به همکاری بیش از 500  هزار نفر از مردم ایران با این سازمان و وجود بیش از 400 نمایندگی در شهرهای مختلف، یادآور شد: در سال 1392 خیرین مدرسه‌ساز، بیش از دولت در سطح کشور مدرسه ساخته‌اند و این استقبال گسترده گواه روشن مقبولیت عمومی و توجه به امر خطیر آموزش و پرورش است.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز ملایر ادامه داد: به علت ضرورت و نیاز ساخت مدارس و مشکلات فراوانی که در این راه وجود داشت، دولت وقت با ارائه سیاست‌های خوبی از جمله مشارکت در ساخت و نامگذاری مدارس به نام خیّر، زمینه ورود عده زیادی از خیرین را به این عرصه باز کرد و از سال 1377، تا کنون هرساله این اقدام خداپسندانه رشد چشمگیری داشته است.

فراهانی گفت: اکنون مجمع خیرین مدرسه‌ساز به عنوان بزرگترین و گسترده‌ترین سازمان خیریه و مردم نهاد کشور، فعالیت می‌کند و حتی در سال‌های اخیر از مرزهای کشور فراتر رفته و نسبت به جذب کمک‌های ایرانیان خارج از کشور برای ساخت مدرسه اقدام می‌کند.

توسعه پایدار، با دانایی میّسر می‌شود

مسئول ستاد بانوان خیرین مدرسه‌ساز ملایر نیز گفت: فعالان این عرصه فرهنگ مشارکت در کار عمومی را در سطح گسترده رواج داده و دیگران را به این سمت سوق می‌دهند و روح مشارکت و همدلی را در جامعه تقویت می‌کنند.

"اعظم کیوان" با تأکید بر اینکه قطعاً جامعه آگاه و روشن خیلی زود می‌تواند مسیر پیشرفت و توسعه را طی کرده و از تنگناهای جامعه عبور کند، افزود: توسعه پایدار و ترقی و رسیدن به آرمان‌های نیک و پسندیده بشری جز با دانایی میسر نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با دانش است که درمی‌یابیم ذره ذره این کره خاکی نشانه‌ای از عظمت و بزرگواری خالق آن است و با پیشرفت علم به بزرگی کائنات و جهان هستی پی می‌بریم.

کیوان ادامه داد: مدرسه‌سازان به ندای کتاب آسمانی پاسخ داده تا چراغی فرا راه پویندگان علم در همه اعصار باشند و اکنون فرزندان برومند ما در جای جای مملکت اسلامی نیازمند امکانات بیشتر آموزشی هستند و در این مسیر دستان پرتوان همه نیک‌اندیشان و خیرین مدرسه‌ساز زمینه‌ای برای نسل آینده ایجاد می‌کند تا در عرصه‌های جهانی و با اتکا به استعدادهای خود بدرخشند و باز نام سربلند ایرانی را به گوش جهانیان برسانند.

وی به نقش موثر ستاد بانوان خیرین مدرسه‌ساز ملایر در این زمینه اشاره کرد و گفت: این ستاد از همان ابتدا در کنار مجمع خیرین بوده و ضمن فعالیت‌های فراوان، با جذب بانوان خیر و پشتیبانی و مساعدت‌های مالی آنها، مدرسه‌ای به نام "ریحانه‌النبی" بازسازی و تحویل آموزش و پرورش شد.

وی افزود: این ستاد به منظور مشارکت دادن بانوان در این امر خیر همزمان با مجامع خیرین مدرسه‌ساز کشور، تشکیل شد و تاکنون توانسته است خیرین فراوانی را جذب کند.

کیوان خاطرنشان کرد: این ستاد ضمن همراهی با جامعه خیرین در ساخت و تجهیز مدارس در چند نوبت در سال از محل کمک‌های مردمی، نسبت به تهیه خواروبار و پوشاک و دیگر اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان بی‌بضاعت اقدام کرده و آنها را از طریق مدارس توزیع می‌کند.

مسئول ستاد بانوان خیرین مدرسه‌ساز ملایر با بیان اینکه مدارس مناطق محروم و حاشیه شهر نیازمند تعمیر، بازسازی و تجهیز هستند، افزود: این ستاد با مشارکت بانوان خیّر و فعال اجتماعی در تلاش است تا نیازمندی‌ها و کمبودها را شناسایی کرده و در راستای رفع آنها قدم بردارد.

وی با دعوت از کلیه واقفین و خیرین نیک‌اندیش ملایری برای ساختن آینده‌ای بهتر و پویاتر برای فرزندان این مرز و بوم، اظهارامیدواری کرد: با افزایش مشارکت مادی و معنوی این عزیزان نیازهای آموزشی شهرستان برطرف شده و دانش‌آموزان ملایری در مسیر علم‌آموزی هرگز با کمبود امکانات و مشکلات آموزشی مواجه نباشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار