معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: هنگام کولاک در کوهستان حفره‌های برفی بسازید و در آن پناه بگیرید.
کد خبر: ۱۴۴۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ 14 December 2015

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان همدان گفت: هنگام کولاک در کوهستان حفره‌های برفی بسازید و در آن پناه بگیرید.

به گزارش ایسنا؛ "حسین اشرفی" اظهار کرد: بارش برف و کولاک موجب می‌شود تا علاقمندان جذب محیط کوهستان شده و برای لذت بردن از هوا و فضا به آنجا بروند.

وی تصریح کرد: برخی افراد کوهنورد که بدون تجهیزات و کفش و پوشش مناسب راهی کوهستان می‌شوند، ممکن است به علت نشناختن محیط کوهستان بر اثر بارش برف و یخ‌زدگی، دچار مخاطره و آسیب‌های ناشی از آن شوند.

اشرفی گفت: افرادی که در کولاک کوهستان گرفتار شده‌اند باید حفره برفی ایجاد کنند و در آن پناه بگیرند تا از کولاک و آسیب‌های ناشی از آن در امان بمانند.

پایگاه امداد و نجات کوهستان به صورت شبانه‌روزی فعال است

اشرفی اعلام کرد: پایگاه امداد و نجات ویژه کوهستان با تجهیزات کامل، امکانات بیسیم و ارتباطی و امکان اسکان برای افراد بهمن‌زده، سرمازده و کسانی که دچار آسیب شده، فراهم است.

وی اظهار کرد: سه عنصر سرما، رطوبت و باد در کوهستان می‌تواند کوهنورد را از پای درآورد و فرد را دچار سرمازدگی کند بنابراین افراد کوهنورد باید با تجهیزات و پوشش مناسب به کوهستان بروند و از تنها رفتن خودداری کنند.

اشرفی گفت: سرمازدگی در کوهستان با سه نوع خفیف، معمولی و شدید می‌تواند افراد را گرفتار کند به طوریکه اگر سرمازدگی خفیف برطرف نشود منجر به سرمازدگی معمولی می‌شود که فرد حتما باید تحت درمان قرار گیرد و در صورتی‌که به سرمازدگی شدید منجر شود فرد به کما رفته و ممکن است فوت کند.

توصیه‌های امداد و نجات هلال احمر به کوهنوردان

اشرفی توصیه کرد: کوهنوردان برای رفتن به کوهستان حتما با تجهیزات کامل بروند، دسته جمعی بروند، شارژر موبایل به همراه داشته باشند، پوشش مناسب را رعایت کنند، از خط‌الرأس‌ها و شیب‌های بالای 40 درجه حرکت نکنند و هوای سرد کوهستان را جدی بگیرند.

لذت آنی تیوپ‌سواری زجر همیشگی را به دنبال خواهد داشت

اشرفی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: لذت آنی و اندک تیوپ‌سواری زجر همیشگی را به دنبال خواهد داشت چراکه سالیانه بسیاری از افراد بر اثر تیوپ‌سواری دچار آسیب‌های نخاعی و ضربه مغزی می‌شوند.

وی تاکید کرد: افراد از تیوپ‌های ماشین برای لیز خوردن بر روی یخ و برف استفاده می‌کنند که این تیوپ‌ها بدین منظور نامناسب و غیراستاندارد است علاوه برآن کار بسیار خطرناکی بوده و قطع نخاع گردن، مهره پشت و ترومای مغزی از عوارض آن است.

اشرفی با اشاره به بروز سانحه منجر به فوت جوانی بر اثر تیوپ‌سواری در همدان افزود: خانواده‌ها باید به شدت با تیوپ‌سواری فرزندانشان مخالفت کنند چراکه در صورت قطع نخاع شدن فرزاندانشان دچار زجز همیشگی می‌شوند.

وی گفت: از آنجاکه وظیفه ما امدادرسانی عمومی است بنابراین در صورت بروز حوادث ناشی از تیوپ‌سواری در محل حاضر شده و اقدامات اولیه را انجام می‌دهیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار