رئیس پارک علم فناوری استان: تفکر برگزار‌کنندگان در سال های گذشته تنها برپایی مراسم بود/ صنعت و دانشگاه و شرکت های دانش بنیان با یکدیگر فاصله دارند/ ما باید طرح های پژوهشی آماده داشته باشیم تا در دوران پسا تحریم برای مشارکت و سرمایه‌گذاری به سایر کشورها ارائه کنیم
کد خبر: ۱۴۱۰۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵ 07 December 2015

همزمان با آغاز هفته پژوهش، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار  استان در محل نمایشگاه بین المللی بیرجند افتتاح شد.

به گزارش تابناک با حضور رئیس پارک علم وفناوری ، رئیس دانشگاه بیرجند و جمعی از معاونین دانشگاه ها وپژوهشگران و شرکت های دانش بنیان و مسئولین استان، نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار  استان در محل نمایشگاه بین‌المللی بیرجند برگزار شد.

محمدرضا دوستی رئیس پارک علم فناوری استان در حاشیه افتتاحیه این نمایشگاه در جمع خبرنگاران گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی و شناخت پژوهش و فناوری شرکت های دانش بنیان استان می باشد .

وی با بیان اینکه در سال های گذشته این نمایشگاه فقط به صورت یک مراسم برگزار می شده و چندان کاربردی نبوده است گفت امسال با کمک دستگاه های اجرائی ، دانشگاه ها، شرکت های دانش بنیان و صنعتگران قصد کابردی کردن محصولات دانش بنیان را داریم.

صنعت و دانشگاه و شرکت های دانش بنیان با یکدیگر فاصله دارند

 دوستی گفت در حال حاضر حلقه صنعت ، دانشگاه و شرکت های دانش بنیان بسیار فاصله دارد و باید برای پیشرفت و توسعه حلقه دانشگاه و صنعت و شرکت های دانش بنیان و فناور را به هم نزدیک کنیم.

رئیس پارک علم و فناوری استان با بیان اینکه اگر این نمایشگاه‌ها رابطه صنعت و دانشگاه و شرکت‌های دانش‌بنیان و بازار  را تأمین کند تا حد زیادی به اهداف خود رسیده ایم، ادامه داد: اگر بتوانیم نیازهای بخش صنعت را به دانشگاه‌ها عرضه کنیم و قراردادهای پژوهشی و کاربردی را بین صنعت و دانشگاه منعقد کنیم می‌توانیم امیدواریم باشیم که مسیر توسعه  صنعت به لحاظ علمی را هموار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه امسال قصد داریم بخش صنعت، دانشگاه و مطالعه فناوری به هم نزدیک شوند اظهار کرد در این نمایشگاه تلاش می‌شود کارخانجات، پارک علم فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاه‌ها در یک مسیر قرار گیرند و هر کسی نقش خود را پیدا کند.

رئیس پارک علم و فناوری استان با اشاره به سابقه طولانی نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری در استان، عنوان داشت: علی‌رغم این سابقه طولانی تاکنون بهره‌برداری مناسبی از نمایشگاه نشده است چرا که تفکر برگزار‌کنندگان تنها یک مراسم بود.

به گفته  دوستی در نمایشگاه‌های سال های گذشته تنها محصولات و مطالعات دانشگاهی عرضه و افرادی بازدید می کردند و هیچ اتفاقی رخ نمی داد اما امسال تلاش می‌شود که بخش صنعت و دانشگاه به هم نزدیک شوند.

رئیس پارک علم و فناوری استان با تاکید بر اینکه هفته پژوهش باید به‌عنوان رویداد اساسی جهت توسعه فناوری و پژوهش‌های کاربردی در استان شناخته شود، بیان کرد: این امر امسال با برگزاری متفاوت این نمایشگاه محقق خواهد شود.

 شرکت های دانش بنیان از پایه های اقتصاد مقاومتی هستند

 دوستی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان را از پایه‌های اساسی اقتصاد مقاومتی هستند عنوان کرد: وظیفه ما در هفته پژوهش این است که زمینه آشنایی عموم مردم و به‌ویژه فارغ‌التحصیلان و دانشگاهیان را به این مهم جلب کنیم.

وی با تاکید بر اینکه باید تمام هوشیاری خود را برای شرایط پسابرجام نگه‌داریم، بیان کرد: به‌طور حتم در دوران  پسا تحریم تمام کشورهای دنیا برای انعقاد قرارداد به ایران می‌آیند و ما باید طرح های پژوهشی آماده داشته باشیم که برای مشارکت و سرمایه‌گذاری به سایر کشورها ارائه کنیم.

 دوستی از مذاکره با کشور افغانستان در آینده نزدیک خبر داد و افزود: اگر در افغانستان کشت گیاهان دارویی توسعه یابد می‌توانیم در استان مرحله صنعتی و تولید ارزش‌افزوده را انجام دهیم و به‌عنوان صادر کنده محصول داروهای گیاهی در منطقه باشیم.

بین یک تا سه درصد بودجه جاری دستگاه اجرائی باید به پژوهش اختصاص دارد

وی به ثبت ۲۳ شرکت دانش‌بنیان در استان اشاره کرد و گفت: این تعداد تا پایان سال جاری به ۴۰ شرکت می‌رسد.

وی در ادامه با اشاره به بودجه پژوهشی استان گفت در سال های گذشته هر دستگاه اجرائی بین نیم تا یک درصد بودجه پژوهشی از محل اعتبار جاری داشته اند که درسال جاری این بودجه به یک تا سه درصد رسیده است.

رئیس پارک علم و فناوری استان عنوان کرد: درسال جاری بودجه پارک علم وفناوری استان  یک میلیارد تومان بوده است که تمام این اعتبار در حوژه پژوهش و فناوری هزینه می شود

حضور 45 شرکت دانش بینان و فناور در نمایشگاه

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری استان در حاشیه مراسم افتتاح این نمایشگاه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پارک علم و فناوری خراسان جنوبی به عنوان دبیرخانه این نمایشگاه انتخاب شده است.

پیمان حاجی رضایی با بیان اینکه این نمایشگاه فرصت مناسبی است تا شرکت کنندگان علاوه بر نمایش آخرین دستاوردهای علمی و فناوری، دانش فنی داخلی خود را ارتقا دهند، بیان کرد: علاوه بر این حضور در این فرصت خوبی برای معرفی و بازاریابی محصولات علمی و فناوری خواهد بود.

وی از حضور ۴۵ شرکت فناور و دانش‌بنیان در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار بیرجند خبر داد و گفت: همچنین در این نمایشگاه ۱۸ دستگاه اجرایی حوزه پژوهش و دانشگاه‌ها حضور خواهند داشت.

مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل پارک علم و فناوری خراسان جنوبی با اشاره به راه‌اندازی پارک علم و فناوری خراسان جنوبی در سال ۱۳۹۰، عنوان کرد: افزایش ثروت در جامعه از طریق توسعه اقتصاد دانش محور، افزایش قدرت رقابت و رشد شرکتهای متکی بر دانش به‌منظور توسعه فناوری و کارآفرینی، تجاری سازی نتایج تحقیقات و تحقق ارتباط بخش‌های تحقیقاتی و تولیدی و خدماتی و کمک به جذب دانش فنی و سرمایه های بین المللی و داخلی از جمله اهداف راه‌اندازی این پارک است.

 گفتنی است نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن بازار بیرجند از ۱۵ تا ۱۷ آذرماه سال جاری در دو نوبت صبح و عصر به روی علاقه‌مندان باز است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار