تنها کارخانه کنسانتره و فرآوری زرشک ایران در قائنات در آستانه تعطیلی قرار گرفت.
کد خبر: ۱۱۵۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 21 October 2015

بزرگترین کارخانه کنسانتره و فرآوری زرشک کشور که در سال 1389 در شهرک صنعتی شهرستان قائنات به بهره‌برداری رسید، امسال به دلیل کمبود نقدینگی در فصل برداشت حاضر به خرید دسترنج کشاورزان خراسان جنوبی نیست.
این واحد سال‌های قبل با خرید محصول باغداران تا حدودی توانسته بود دغدغه کشاورزان را کم کند، اما هم‌اکنون خطر تعطیلی و احتمال توقف خط تولید این واحد تولیدی را تهدید می‌کند.با وجود آغاز فصل برداشت محصول زرشک در خراسان جنوبی و نیاز کشاورزان به فروش تازه محصول، کارخانه خوشه سرخ قائن برنامه‌ای برای خرید زرشک ندارد.
کار برداشت محصول زرشک در خراسان جنوبی از مهر ماه در سطح 14 هزار و 228 هکتار نهالستان‌های این گیاه شروع و تا آبان ماه ادامه دارد. با توجه به اهمیت این محصول راهبردی در اقتصاد شرق ایران بهره‌برداران نگران فروش نرفتن محصول خود هستند. ارزش اقتصادی 16 هزار و 500 تن محصول زرشک استان در سال زراعی 94-95 که نصیب 30هزار بهره‌بردار می‌شود، یکهزار و 567 میلیارد ریال برآورد می‌شود.
مدیر این کارخانه تاکید کرد: امسال مشکل نقدینگی حادتر از سال‌های قبل است. مقداری آلبالو و انگور خریداری شده ولی پول برای خرید زرشک موجود نیست.یک کشاورز قائنی افزود: به دلیل نداشتن بارگاه برای خشک کردن زرشک و توقف خرید محصول، مجبور است محصول را با قیمت بسیار پایین به دلال بفروشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار