رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه اولویت شورای ششم توجه به مقوله گردشگری است، گفت: تمام اقدامات و اتفاقات برای برداشتن یک قدم و آن هم ثبت جهانی هگمتانه بود و به طور قطع گام‌های بعدی به منظور رونق گردشگری در همدان را محکم‌تر برمی‌داریم.
کد خبر: ۱۱۲۹۸۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷ 04 October 2023

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه اولویت شورای ششم توجه به مقوله گردشگری است، گفت: تمام اقدامات و اتفاقات برای برداشتن یک قدم و آن هم ثبت جهانی هگمتانه بود و به طور قطع گام‌های بعدی به منظور رونق گردشگری در همدان را محکم‌تر برمی‌داریم.

به گزارش تابناک همدان، حمید بادامی‌نجات در هفتمین نشست شهراندیشی مرکز پژوهش‌های شورا با موضوع «ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان» با بیان اینکه تمام اعضای شورای شهر اهمیت ثبت جهانی را درک کرده‌اند، اظهار کرد: شورای ششم در حوزه گردشگری بسیار خوب عمل کرده است.

وی با بیان اینکه امروز با هر نگاهی برای توسعه استان به گردشگری می‌رسیم، گفت: اولویت ما توجه به این مقوله مهم است و امسال را با توجه به ثبت جهانی هگمتانه با گردشگری آغاز کردیم و واقعیت امروز استان و شهر همدان در حوزه گردشگری است.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: در راستای آماده‌سازی شهر برای اتفاق مهم ثبت‌ جهانی همه کنار هم قرار گرفتند و این نشان می‌دهد کار بزرگ می‌تواند همه ‌را کنار هم قرار دهد.

بادامی‌نجات با بیان اینکه با وجود اقدامات بسیار، ضعف‌هایی نیز باقی مانده که مربوط به بازار همدان است، افزود: نتوانسته‌ایم در حوزه اقناع‌ کسبه به خوبی عمل کنیم که حتما برای آن برنامه داریم و برای رفع مشکلات تلاش می‌کنیم.

وی هدف اصلی از برگزاری این جلسه را بیان مشکلات و برنامه‌ریزی برای آینده و حل مسائل موجود با همفکری جمع حاضر دانست و تصریح کرد: بیش از چند جلسه به منظور رفع مشکلاتی همچون بحث سرویس بهداشتی در شهرداری برگزار و اقدامات خوبی انجام شد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان ادامه داد: به منظور پیگیری و ساماندهی بیشتر اقدامات در این خصوص همچنین ستاد و کمیته گردشگری در شهرداری و شورای شهر راه‌اندازی شد.

بادامی‌نجات با بیان اینکه کمیته گردشگری فعال‌ترین کمیته مرکز مطالعات شورای شهر بوده است، خاطرنشان کرد: جلسات متعددی برای ثبت‌ جهانی هگمتانه توسط این کمیته برگزار شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه گردشگری ۶ خیابان منتهی به میدان امام (ره) ظرفیت بزرگی است، یادآور شد: ضمن حفظ این بخش باید نسبت به شناساندن این ظرفیت کم‌نظیر به دنیا ورود داشته باشیم و خوشبختانه با ثبت جهانی به داشته‌های تاریخی و فرهنگی شهر همدان توجه خاصی شده است.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری، مالی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان اظهار کرد: ثبت جهانی دو کاروانسرای فرسفج و تاج‌آباد نیز اقدام مهم و ارزشمندی در استان بوده و امید است سال آینده جشن ثبت جهانی هگمتانه و مرکز تاریخی همدان را برگزار کنیم و ابراز رضایتمندی ارزیاب یونسکو نیز ما را به تحقق این امر خوش‌بین کرده است.

بادامی‌نجات با اشاره به ورود خوب شهردار و مناطق چهارگانه شهرداری در بحث ثبت جهانی هگمتانه، گفت: از پاکبانان تا مدیران شهرداری، میراث فرهنگی، استانداری، مدیر پایگاه هگمتانه و دیگر دست‌اندرکاران برای این اتفاق مهم پای کار بودن و این تلاش‌ها قابل تقدیر است.

وی با تأکید بر اینکه تمام اقدامات و اتفاقات برای برداشتن یک قدم و آن هم ثبت جهانی هگمتانه بود، بیان کرد: این گام اول بود و به طور قطع گام‌های بعدی به منظور رونق گردشگری در همدان را محکم‌تر برمی‌داریم.

رییس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز با اشاره به دو رویداد مهم استان در سال جاری، افزود: در بین رویدادهایی که در سال جاری در حوزه فرهنگی و اجتماعی در استان برگزار شده، دو رویداد «ثبت‌جهانی» و «برگزاری دومین کنگره ۸ هزار شهید همدان» اثرگذار بوده است.

علی رضایی با تأکید بر اینکه امروز وظیفه ما گرامی داشتن یاد شهدا و جاری کردن سبک و سیره آنها در زندگی است، تصریح کرد: در این راستا رویداد بزرگداشت ۸ هزار شهید استان از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با بیان اینکه امیدوار است ثبت جهانی هگمتانه به ثمر بنشیند و مردم از دستاوردهای آن بهره‌مند شوند، ادامه داد: در بحث ثبت جهانی هگمتانه همه در کنار هم به منظور تحقق این مهم تلاش کردند که این تلاش‌ها قابل تقدیر است.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان نیز خاطرنشان کرد: باید کارگروهی در حوزه گردشگری شکل گیرد و مشکلات بررسی شود.

علی‌اکبر نظری با بیان اینکه ما امروز با مشکل فقر فرهنگ گردشگری مواجه هستیم، یادآور شد: یک انجماد فرهنگی وجود دارد که اگر شکسته نشود، گردشگری با چالش مواجه می‌شود.

وی هماهنگی دستگاه‌ها در این خصوص را مهم دانست و یادآور شد: باید همه عوامل کنار هم قرار می‌گرفتند که این اتفاق با حضور استاندار در جلسات رخ داد و ما تمرین با هم بودن را در ثبت جهانی هگمتانه تجربه کردیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان اظهار کرد: شهرداری و شورای شهر قدم اول را در این زمینه با تصویب ۳۰۰ میلیارد تومان برداشت که باید از اقدام شهردار تشکر کرد.

معصوم علیزاده با بیان اینکه دستگاه‌های خدمات‌رسان ورود خوبی در این حوزه داشتند، گفت: زیرساخت‌هایی که سا‌ها انجام نشده بود با این اتفاق مهم رخ داد و همراهی اصناف و کسبه نیز ستودنی بود.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها و فعالان گردشگری نیز در حوزه اقناع‌سازی اقدام بی‌نظیری داشتند، تصریح کرد: همه در این حوزه نمره عالی گرفتند و برای اینکه جهانی شویم باید تفکر جهانی داشته باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: همدان از لحاظ داشته‌ها چیزی کم ندارد و به گفته بزرگان در قله هستیم و با تفکر جهانی می‌توانیم به اهداف مهمی برسیم.

معصوم علیزاده با تأکید بر اینکه باید بر اساس استانداردهای جهانی حتی در نصب تابلوها در سطح شهر اقدام کنیم، بیان کرد: بعد از ثبت جهانی تازه کار آغاز می‌شود و باید زیرساخت‌های لازم و همه شرایط را برای ورود گردشگر فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی شهری باید به سمتی باشد که برای همه دستگاه‌ها تکلیف کنیم، ادامه داد: راه و شهرسازی باید مدل، طرح و برنامه برای ثبت جهانی داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان خاطرنشان کرد: طرح جامع راهبردی گردشگری را در دستور کار داریم و باید برای نیاز کار انجام دهیم که اگر چنین کنیم برنده خواهیم بود؛ در طرح جامع راهبردی گردشگری نیز به این موضوع توجه کرده‌ایم‌.

صاحب محمدیان منصور نیز با قدردانی از شورای شهر در برگزاری این نشست یادآور شد: تا وقتی استانداری معاون گردشگری نداشته باشد گردشگری راه به جایی نمی‌برد، اما امروز حضور معاون اقتصادی نویدی است بر اینکه استانداری توجهی خاصی به گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه گردشگری روستایی، سلامت، طبیعت، ورزش و مذهبی متولیان امر را می‌خواهد، اظهار کرد: باید سازمان‌های مربوطه پای کار بیایند و اینها وظیفه میراث فرهنگی نیست.

مدیر پایگاه ملی هگمتانه گفت: امروز استانداری نیز در حوزه گردشگری ورود خوبی داشته و تاکید دارد به فکر آثار بعدی ثبت جهانی بوده و پروپوزال آن را تهیه کنیم که امیدبخش است.

محمدیان منصور بیان کرد: سال‌ها موضوع ژئوپارک اکباتان مطرح می‌شود و می‌تواند شامل ژئوپارک علیصدر، دستکند ارزانفود، فروچاله‌های دشت کبودراهنگ و... باشد‌؛ تنها در خورزنه همدان هفت غار داریم و غار علیصدر نیز به تنهایی می‌تواند ثبت جهانی شود.

وی با اشاره به وجود بیش از ۳۰ کاروانسرا در استان همدان، افزود: بیشتر از ۱۲ مورد از این کاروانسراها احیا نشده است و باید در بودجه سال ۱۴۰۲ مرمت آنها در دستور کار باشد.

مدیر پایگاه ملی هگمتانه تصریح کرد: برای بازار آهنگران در حوزه کف‌سازی و جداره‌سازی کاری نکردیم، وقتی آهن فروشان خود کار را پیش می‌برند و پای کار هستند، باید کمک کرد و از آنها عوارض نگرفت.

محمدیان منصور در پایان گفت: باید برای حمل و نقل بازار همدان کار کرد و معضل حق انتقال توسعه و ترافیک بازار حل شود.

گفتنی است در پایان این نشست از مدیران استانی و شهری و فعالان حوزه گردشگری که در ثبت جهانی هگمتانه تلاش کردند، تقدیر شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار