امروز چندین شهر استان سیستان و بلوچستان دمای بالای 50 درجه را برای خود ثبت کردند. آیا در دمای بالای 50 درجه باید مراکز و ادارات شهری تعطیل شوند و قانونی تعطیلی وجود دارد؟ در این مطلب به این سوال پاسخ داده شده است.
کد خبر: ۱۱۱۳۶۳۹
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۰ 05 July 2023

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان اعلام کرد که  امروز شهرستان زهک و هیرمند با ثبت دمای ۵۰ درجه سلسیوس گرمترین شهرهای استان و کشور بودند.

«قانون می‌گوید با گذشتن دمای هوا از ۵۰ درجه، مراکز دولتی باید تعطیل شود.» حتما شما هم چنین جمله‌ای را شنیده‌اید. مخصوصا اگر در منطقه‌ای گرمسیر  زندگی کنید. اما آیا واقعا چنین قانونی وجود دارد؟

درباره وجود قانونی در زمینه اعلام تعطیلی در دمای بالای 50 درجه باید گفت که در این زمینه  آیین‌نامه یا دستورالعمل خاص و مستقیمی وجود ندارد اما بر اساس ماده 7 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، در مواقعی که شرایط هوا بحرانی می شود، معاونت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  باید شرایط تعطیلی را به مقامات عالی استان گزارش دهد.

در این ماده به صراحت بیان شده که در مواقع اضطراری که به دلیل کیفیت خاص جوی، آلودگی هوای شهر‌ها به حدی برسد که به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سلامت انسان و محیط زیست را شدیدا به مخاطره بیاندازد، سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری وزارت کشور (شهرداری ها و نیروی انتظامی ) ممنوعیت‌ها یا محدودیت‌های موقت زمانی، مکانی و نوعی را  برقرار کرده و بلافاصله مراتب را از طریق رسانه‌های همگانی به اطلاع برسانند.

دمای بالای 50 درجه در شهرهای گرمسیر مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، خوزستان  جزء شرایطی است که طبق این قانون منجر به اعلام تعطیلی می شود 

البته باید تاکید داشت با وجود اینکه دمای 50 درجه به بالا به سلامت صدمه می زند قانون مستقیمی در زمینه اعلام تعطیلی در دمای بالای 50 درجه مشخص نشده است.

دمای 50 درجه به بالا چه صدمات جسمی به انسان وارد می کند

دمای بالای 50 درجه می‌تواند صدمات جسمی و روانی جدی به انسان وارد کند. برخی از این صدمات عبارتند از:

1. خطر آسیب به پوست: در دمای بالا، پوست با خطر افتادن در معرض سوختگی و تحریک قرار دارد. این می‌تواند منجر به سوختگی‌های جلدی و حساسیت‌های پوستی شود.

2. خطر دچار شدن به انجماد: در دمای بالا، بدن به سختی قادر به خنک شدن است و ممکن است دچار انجماد شود. این می‌تواند باعث اختلال در کارکرد عضلات و اعضای بدن شود.

3. خطر دچار شدن به ضعف و خستگی: در دمای بالا، بدن برای خنک شدن بیشتر انرژی مصرف می‌کند و این می‌تواند منجر به ضعف و خستگی شود. افراد ممکن است دچار احساس خواب آلودگی و کاهش تمرکز شوند.

4. خطر دچار شدن به اختلالات قلبی: در دمای بالا، بدن به سختی قادر به حفظ دمای مناسب قلب است. این می‌تواند منجر به افزایش ضربان قلب و اختلالات قلبی شود.

5. خطر دچار شدن به اختلالات تنفسی: در دمای بالا، بدن به سختی قادر به خنک کردن هوای وارد ریه‌ها است. این می‌تواند باعث اختلال در عملکرد ریه‌ها و مشکلات تنفسی شود.

6. خطر دچار شدن به اختلالات عصبی: در دمای بالا، بدن به سختی قادر به حفظ تعادل حرارتی است و ممکن است دچار اختلالات عصبی شود. افراد ممکن است دچار سردرد، گیجی و تشنج شوند.

7. خطر دچار شدن به اختلالات گوارشی: در دمای بالا، بدن به سختی قادر به حفظ تعادل آب و الکترولیت است. این می‌تواند منجر به اختلالات گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال شود.

به طور کلی، دمای بالای 50 درجه می‌تواند باعث خطرات جدی برای سلامت جسمی و روانی انسان شود و لذا لازم است اقدامات لازم برای جلوگیری از این خطرات انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار