آیین نکوداشت نخستین سالگرد درگذشت علامه "محمدرضا حکیمی" روز دوشنبه با حضور تولیت آستان قدس رضوی و سایر مسوولان در مشهد برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۶۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۱ 22 August 2022

به گزارش تابناک رصوی، نماینده ولی فقیه در موسسه اطلاعات در این آیین گفت: علامه حکیمی سلوک معنوی داشت و محقق و مصلح اجتماعی پرشور بود. او بین روشنفکری و دینداری ترکیب کرد.

سید عباس صالحی با بیان اینکه مرحوم حکیمی دلسوز دین و دیانت بود، افزود: او تنوع مطالعاتی داشت به قول خودش بیش از ۲۰ هزار کتاب مطالعه و از بیش از ۶ هزار کتاب یادداشت برداری کرده بود.

وی ادامه داد: اینکه انسان کتابهای متنوعی بخواند و صراط مستقیم را گم نکند راحت نیست. یکی از راه های روشنفکری مطالعه کردن و افزایش آگاهی است. علامه حکیمی ارتباطات گسترده اجتماعی داشت و با محرومان مرتبط بود. به حوزه نثر و ادبیات توجه داشت.

مدیر موسسه اطلاعات اظهار داشت: علامه حکیمی در میدان عمل کنشگر اجتماعی و انقلابی بود. او در حوزه علوم اسلامی، استاد دیده بود. آگاهی و مطالعات گسترده نسبت به دانش گذشتگان داشت و بر آن مسلط بود.

صالحی افزود: بعثت، غدیر، عاشورا، انتظار و مهدویت نقطه اتکای معرفتی او بود. با معارف وحیانی اُنس معرفتی و وجودی داشت.

علامه حکیمی شخصیتی کم نظیر بود

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه مشهد هم گفت: شخصیت علامه حکیمی دارای ابعاد مختلفی است که بیان آن نیازمند ساعتهای زیادی است تا بتوان حق مطلب را ادا کرد. آن مرحوم شخصیت کم نظیر و فوق العاده‌ای بود.

آیت الله سید جعفر سیدان افزود: سه اصل در زندگی مرحوم حکیمی ثابت بود و ایشان بر ترویج تشیع و تثبیت ولایت خاندان رسالت، دیگری عدالت طلبی و توجه به محرومان و همچنین تفکیک بین حقایق وحیانی و افکار بشری که سازگار با وحی نیست، تاکید داشتند.

مرحوم حکیمی عاشق اهل بیت(ع) بود

عضو هیات علمی دانشگاه تهران هم اظهار داشت: منظومه فکری علامه حکیمی در نگاه به انسان و انسانیت خلاصه می‌شود.

حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد افزود: مرحوم حکیمی عاشق و بیقرار اهل بیت(ع) بود. کتاب الحیاة چنان که باید دریافت نشده، این کتاب طبقه‌بندی و تجمیع عرضه آیات و روایات و تفسیر روایی مجتهدانه است.

علامه محمدرضا حکیمی دانشمند جامع، عالم و متفکر برجسته، اندیشه ورز نوآور و اسلام شناس عدالتخواه مرحوم حکیمی در ۱۴ فروردین ۱۳۱۴ در مشهد متولد شد. در سال ۱۳۲۰ تحصیلاتش را آغاز و در سال ۱۳۲۶ وارد حوزه علمیه خراسان شد و تا ۲۰ سال از عمر خود را در این حوزه به تحصیل دروس مقدمات و سطح، خارج، فلسفه، ادبیات عرب، نجوم، تقویم گذراند.

الحیاة، خورشید مغرب، شیخ آقا بزرگ تهرانی، دانش مسلمین، بیدارگران اقالیم قبله، هویت صنفی روحانی، مکتب تفکیک، آنجا که خورشید می‌وزد، اجتهاد و تقلید در فلسفه، ادبیات و تعهّد در اسلام، الهیّات الهی و الهیّات بشری (مَدْخَل)، الهیّات الهی و الهیّات بشری (نظرها) و امام در عینیت جامعه از جمله آثار علامه حکیمی است.

این فقیه پاسدار مکتب تشیع در پی همه‌گیری ویروس کرونا مدتی بیمار شد تا اینکه چند روزی بنا بر تشخیص پزشکان پس از تزریق دُز دوم واکسن کرونا در بیمارستان بستری و روز دهم ۱۰ تیر ماه امسال از بیمارستان مرخص شد.

علامه محمدرضا حکیمی با شدت گرفتن بیماری بار دیگر به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبتهای ویژه تحت درمان قرار گرفت اما رنج بیماری همراه با کهولت سن موجب رحلت این حکیم فرزانه ۸۶ ساله در نیمه شب ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار