آبخیزداری نسخه شفا بخش اکوسیستم های کشور

رییس سازمان جنگل​ها، مراتع و آبخیزداری گفت: سالانه بطور متوسط 40 هزار میلیارد تومان خسارت به منابع پایدار کشور وارد می شود.
کد خبر: ۲۱۵۱۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۰ 19 April 2016
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) -منطقه کهگیلویه و بویراحمد، دکتر خداکرم جلالی سه شنبه،31فروردین ماه در یازدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران در دانشگاه یاسوج افزود: بسیاری از مشکلاتی که در زمینه های مختلف مربوط به اقلام زیست محیطی کشور و چالش هایی که در ابعاد مربوط به منابع پایداری داریم، آبخیزداری می تواند نسخه شفابخش و نجات بخش کشور باشد.

وی بیان کرد: امروزه سه چالش عمده جهان که بحث تغییر اقلیم و گرمایش زمین، کمبود آب شیرین و پدیده بیابان زایی است موضوعات به هم پیوسته ای هستند و عامل این چالش ها انسانها با تولید گازهای گلخانه ای و جنگلی زدایی که در جهان شکل گرفته و امروزه زندگی سالم با تهدیدات بسیار جدی مواجه و منابع پایدار در بسیاری از کشورهای مورد تهدید قرار گرفته است.

رییس سازمان جنگل​ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره خسارات فرسایش خاک، سیل و اُفت آبهای زیر زمینی کشور بیان کرد: این سه پدیده سالانه بطور متوسط 40 هزار میلیارد تومان خسارت به منابع پایدار کشور وارد می کنند.

جلالی تصریح کرد: سایر پدیدهایی که در کشور داریم همچون فرونشست زمین و تخریب آبخوان ها، شور و قلیایی شدن آبهای زیر زمینی و خشک شدن جنگلهای بیابانی در برخی مناطق هنوز خسارات آنها برآورد نشده است.

وی ادامه داد: بر اساس برآوردها صورت گرفته سالانه، بيش از 18هزار ميليارد تومان در اثر فرسايش خاك و تخريب منابع زيست محيطي، حدود 1600هزار ميليارد تومان نيز در اثر وقوع سيل و بيش از 20 هزار ميليارد تومان نيز در اثر افت محسوس آبهاي زيرزميني خسارت به منابع پایدار کشور وارد می شود.

رییس سازمان جنگل​ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد: يكي از راهبردهاي مهم براي جلوگيري از اين چالش ها و تخريب هاي گسترده زيست محيطي، توسعه مدیریت جامع آبخيزداري و ايجاد آبخوان ها در مناطق مختلف كشور است. در حالي كه كشور نيز در زمينه اجراي طرح هاي آبخيزداري در طول ساليان متمادي بسيار ضعيف و ناكارامد عمل كرده است.

جلالی تاکید کرد: تاكنون بايد در سطح بيش از 125 ميليون هكتار از اراضي طرح هاي آبخيزداري انجام مي گرفت اما تاكنون ميزان طرح هاي اجرا شده به حدود 25 ميليون هكتار نمي رسد. بيش از 99 ميليون هكتار از اراضي كشاورزي و طبيعي در كشور نيازمند اجراي طرح هاي آبخيزداري است.

وی بیان کرد: بر اساس برآوردهاي انجام شده سالانه بايد حدود سه ميليون هكتار از اراضي زيرپوشش طرح هاي آبخيزداري قرار گيرد اما به دليل كمبود اعتبار و برخي موانع و موازي كاري ها اين ميزان در سال كمتر از 300 هزار هكتار است

رئيس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخيزداري كشور تصریح کرد: مشاركت مردمي و ورود مراكز علمي و پژوهشي در امر حفاظت و صيانت از جنگلها تعيين كننده است و به همین منظور طی سال گذشته بيش از 5 ميليون هكتار از اراضي ملي و منابع ملي كشور با مشاركت مردم و جوامع محلي زير پوشش انواع گياهان خوراكي و دارويي و درختان ثمردار قرار گرفت که در این مناطق تصرف و تعدی به حداقل ممکن رسید.

جلالی خاطرنشان کرد: ايران از نظر تنوع گياهي و ژنتيكي در 11 اقليم از 13 اقليم شناخته شده جهان منحصر بفرد و جزو پنج كشور نخست دنياست و بيش از 8000 انواع گونه گياهي و دارويي در مناطق مختلف كشور وجود دارد.

وي با اشاره به نامگذاری امسال به نام «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری اظهار کرد: مهمترین و اساسی ترین اقدامی که بعنوان شالوده اقتصاد مقاومتی می تواند شکل گیرد حفظ منابع پایدار از جمله آبف خاک و پوشش گیاهی و جنگلی است.

رییس سازمان جنگل​ها، مراتع و آبخیزداری اضافه کرد: آبخیزداری می تواند نسخه شفا بخش اکوسیستم های کشور باشد و در صورتی که به این امر توجه شود همه سرمایه های حیاتی ما را می تواند حفاظت و تقویت کند.

به گزارش ایسنا، یازدهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران با حضور مسئولان کشوری و استانی و شرکت 300نفر از اساتید، پژوهشگران، کارشناسان حوزه آبخیزداری کشور و دانشجویان در دانشگاه یاسوج به مدت روز در حال برگزاری است. 150 مقاله به دبیرخانه این همایش ملی ارسال شده که 13 مقاله در قالب سخنرانی و 122 مقاله به صورت پوستر ارائه می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار