معاون آبفا کردستان در گفتگو با رادیو کردستان:
معاون مهندسی و توسعه شرکت آبفا کردستان در نخستین روز هفته صرفه جویی و در گفتگو با برنامه ئاسوی ژیان رادیو کردستان گفت: برای گذر مناسب از تابستان سال جاری و اوج مصرف آب نیازمند همراهی سمن ها، مراجع فکری جامعه و عموم شهروندان هستیم.
کد خبر: ۹۷۳۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۳ 22 June 2021
به گزارش تابناک کردستان و به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان کردستان، محمد فرهاد در این برنامه با بیان اینکه هفته صرفه جویی از یکم تا هفتم تیرماه می‌باشد، گفت: جمعیت استان کردستان یک میلیون و ۷۳۰ هزار نفر می‌باشد که ۷۳ درصد این جمعیت شهرنشین و مابقی در روستا‌های استان ساکن هستند.
وی با بیان اینکه در مجموع ۹۳.۴ درصد جمعیت استان زیر پوشش خدمات شرکت آبفا قرار دارند، افزود: حجم آب تولیدی در سال ۱۶۴ میلیون مترمکعب است که ۱۲۸ میلیون برای شهر‌ها و ۳۶ درصد در روستا‌ها مصرف می‌گردد.
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا کردستان خاطرنشان کرد: ۴۷ درصد آب تولیدی از محل آب‌های سطحی و سد‌ها و ۵۳ درصد از منابع آب‌های زیرزمینی شامل ۶۲۸ حلقه چاه، ۱۰۶۹ دهنه چشمه و ۱۹ رشته قنات تأمین می‌گردد.
فرهاد با اشاره به کاهش ۳۶ درصدی بارندگی‌ها در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل خاطرنشان کرد: میزان ذخیره سد‌های استنان ۶۷ درصد است که در سالجاری نسبت به سال گذشته با کاهش ۱۹.۵ درصدی همراه بوده است.
وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی گسترده برای برون رفت از وضعیت تنش آب گفت: مطالعات کاملی در زمینه برنامه‌های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت انجام شده که در بخش بلندمدت، تأمین آب از سد‌ها در دستور کار است که شامل تأمین آب سنندج و سروآباد از محل سد آزاد، سقز از سد چراغ ویس، کامیاران و مریوان از سد گاران، بانه از سد‌های عباس آباد و سبدلو و دیواندره و بیجار از سد سیازاخ و قروه و دهگلان از سد قوچم می‌باشد.
معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفا کردستان افزود: در حوزه برنامه‌های میان مدت هم تأمین آب از آب‌های سطحی توسط فیلتر شنی در دستور کار می‌باشد که این کار در بانه اجرا گردیده و در مریوان و کامیاران نیز انجام خواهد شد؛ همچنین حفر ۳ حلقه چاه و تجهیز ۲۸ حلقه چاه در استان، در سنندج انتقال آب از سد آزاد به سد قشلاق از طریق پمپاز و در بانه با همکاری آب منطقه‌ای در پایاب و بالادست سد‌های عباس آباد و سدلو با هدف حفظ ذخایر سد‌ها می‌باشد.
فرهاد خاطرنشان کرد: همچنین آبرسانی سیار به تعدادی از روستا‌های استان که امکان توزیع آب به صورت شبکه در آن‌ها وجود ندارد، انجام می‌گیرد؛ ارتقا و تجهیز و افزایش اکیپ‌های رفع حوادث، اجرای برنامه‌های فرهنگی در زمینه مدیریت مصرف مانند تهیه موشن گرافی و کلیپ با محتوای مصرف بهینه و پخش در فضا‌های پرمخاطب شهری، تلویزیونی و مجازی، استفاده از ظرفیت ستاد کرونا، مکاتبه با آموزش و پرورش و تبلیغات اسلامی و سپاه و جلسه با سمن‌ها و مراجع فکری از برنامه‌های کوتاه مدتی است که با هدف مدیریت مصرف آب در استان در حال اجرا است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار