از 309 گونه جانوی شناخته شده در اردبیل ۱۷ گونه در معرض انقراض قرار دارند و نام این گونه ها در فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی قرار گرفته اند.
کد خبر: ۸۴۳
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۷ 24 January 2015

به گزارش تابناک اردبیل، سید رضا موسوی مدیر کل حفاظت از محیط زیست اردبیل با اعلام این خبر گفت: پرندگان بالابان ، عروس غاز ، درنای سیبری کبک معمولی و دری، قرقاول و انواع زنگوله بال از جمله پرندگان در حال انقراض و پستاندارانی مانند کل کوهی، قوچ ومیش، پلنگ، خرس، آهوی مغان و گرگ از جمله گونه های جانوری در حال انقراض استان به شمار می روند.

استان اردبیل با توجه به اقلیم آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی مطلوب دارای زیستگاه های طبیعی متنوعی برای حیات وحش است. مناطق کوهستانی سبلان و آق داغ، منطقه جنگلی فندقلو ، جنگلهای مرزی ایرواناش و اوماسلان گرمی و مناطق جنگلی و کوهستانی همجوار با استان گیلان، حاشیه رودخانه های ارس و قزل اوزن و مراتع دشت مغان از جمله زیست گاههای طبیعی حیات وحش کشور محسوب می شوند.

وسعت زیستگاه های طبیعی استان اردبیل حدود 15 هزار و 890 هکتار است. در حال حاضر 309 گونه جانوری در زیستگاههای طبیعی استان اردبیل شناسایی شده اند که شامل 46 گونه پستاندار، 207 گونه پرنده، 29 گونه خزنده، هشت گونه دو زیست و 19 گونه ماهی است.

با وجود استعدادهای طبیعت اردبیل برای زندگی حیات وحش متاسفانه حدود 40 سال پیش شکار بی رویه موجب انقراض گونه هایی از آهو در اردبیل و دشت مغان شده بود و در حال حاضر کارشناسان محیط زیست نگران انقراض گونه های بیشتری هستند.

محمد عبدی دانش آموخته رشته محیط زیست معتقد است باید از گونه های مختلف جانوری به ویژه خرس های قهوه ای منطقه شیروان دره کوه سبلان ، گونه هایی از پرندگان شکاری شاهین ساکن کوه آق داق و حدود 170 گونه نادر پرندگان مهاجر که در فصل پائیز در مسیر مهاجرتشان از سیبری روسیه به آفریقای مرکزی مدتی در تالاب های اردبیل فرود می آیند حفاظت و از شکار آنان توسط برخی از شکارچیان سود جو جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: در صورت ادامه شکار غیر مجاز و بی رویه نمی توان آینده خوبی برای ادامه حیات وحش در استان اردبیل تصور کرد.

نبود اورژانس حیات وحش و حتی یک رادیولوژی ویژه حیوانات در اردبیل موجب شده روند حفاظت از گونه های جانوری در این استان با مشکلات عدیده مواجه شده و کمبود امکانات در برخی مواقع منجر به تلف شدن حیوان شود.

چندی پیش مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در گفتگو با رسانه ها از صدور مجوزهای شکار بی حساب در سالیان گذشته انتقاد کرده و گفته بود: هم اکنون سه هزار شکارچی ثبت شده در استان وجود دارد.

مسئولان حفاظت محیط زیست استان مدعی اند امسال با ممنوع اعلام کردن شکار هیچ گونه مجوز شکاری صادر نشده است تا طبیعت جان دوباره بگیرد با این حال دوستداران طبیعت استان اردبیل نگران شکارهای غیر مجازی هستند که آگاهانه یا ناآگانانه از سوی برخی محیط بانان نادیده گرفته می شود.

با این حال حاتم فرضی زاده فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان اردبیل با تاکید بر جدیت مبارزه با شکارچیان غیرمجاز از دستگیری 84 شکارچی و صیاد غیر مجاز در استان از ابتدای سالجاری تاکنون خبر داد و گفت : پرونده همه این افراد برای رسیدگی و صدور حکم به مراجع قضایی ارسال شده است

وی با بیان اینکه ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان های استان اردبیل به طور شبانه روزی در حال گشت زنی و کنترل مناطق تحت مدیریت هستند و با متخلفان در حوزه شکار و صید برابر با قانون و با شدت و قاطعیت برخورد خواهند کرد تاکید کرد: افرادی که بدون اخذ مجوز به حوزه های استحفاظی محیط زیست استان وارد می شوند از مجازات قانون در امان نخواهند بود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
یاشار
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
امیدواریم واقعا حفاظت کنند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار