جعفرزاده ایمن‌آبادی: حذف این طرح از دستور کار مجلس با اعمال فشار از جانب برخی افراد و مسئولان شاخص بوده است. چرا که خودشان دارای تابعیت مضاعف هستند و نمی‌توانند چنین طرحی را بررسی کنند و برای خلاصی خودشان از پیگیری این طرح دست به چنین اقدامی زده اند.
کد خبر: ۸۱۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱ 23 August 2015
روز گذشته خبری در رسانه‌ها مبنی بر «حذف طرح دوتابعیتی‌ها از دستور کار مجلس» منتشر شد. طرحی که چندین و چند بار در دستور کار هفتگی صحن مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است تا در مورد «وضعیت برخی مسئولان و مدیران ارشد دو تابعیتی و دارای گرین کارت» تحقیق و تفحص صورت بگیرد.

فرار محمود رضا خاوری مدیرعامل بانک ملی در زمان دولت محمود احمدی نژاد به کانادا، بعد از آن تخلف بزرگ بانکی سه هزار میلیاردی، باعث جان گرفتن پدیده «مدیران و مسئولان حکومتی با تابعیت مضاعف» شد. پدیده‌ای که از دیرباز در کشور وجود داشت و خاوری به آن جان تازه‌ای بخشید. مدیر عامل متخلف بانک ملی بعد از روشن شدن جرمش آنقدر سریع السیر به کشوری سفر کرد که بسیاری از مردم برای سفر به آن سال‌ها در نوبت‌ها می‌مانند، که یک علامت سوال بزرگ در اذهان مردم نمود. آن هم این که خاوری چطور به سرعت به کانادا فرار کرده ؟ همان سال گفته شد که خاوری یک مدیر دولتی دارای تابعیت از کشور کانادا بوده است!

دوتابعیتی‌های مشکل دار
«دو تابعیتی»‌ها یا افرادی با «تابعیت مضاعف» کسانی هستند که به طور همزمان تبعه دو و یا چند کشور هستند. مطابق قوانین جمهوری اسلامی، تابعیت دوم ایرانیان به رسمیت شناخته نمی‌شود و به طور کلی کان لم یکن است. همچنین اشخاص با تابعیت مضاعف نمی‌توانند در مناصب دولتی مشغول به کارشوند. البته در بسیاری از دول افراد با چند تابعیت به راحتی می‌توانند در پست‌های دولتی و غیر دولتی خدمت کنند و هر دو تابعیت آن‌ها به رسمیت شناخته می‌شود. در همین رابطه بهمن کشاورز رئیس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری، گفته است:« تابعیت مضاعف مشکلاتی را به وجود می‌آورد و فرد در مقابل این کشورها تکالیفی دارد که ممکن است گاهی در تعارض با یکدیگر باشند مانند قانون نظام وظیفه که فرد موظف است در کشوری که تابعیت دارد خدمت سربازی انجام دهد و در اینجا مشکل پیش می‌آید.بنابراین، این موضوع حتی در کشورهایی هم که تابعیت دو گانه را پذیرفته اند مشکل به وجود می‌آورد»

وی ادامه می‌دهد:« البته گروهی از کشورها مثل ارمنستان، کانادا، آلمان و امریکا تابعیت دوگانه را پذیرفته اند. اما گروهی دیگر مثل ایران، هند و چین تابعیت دوگانه اشخاص را نپذیرفته اند. به عنوان مثال ماده 9 قانون تابعیت کشور هند به عنوان کشوری که مبداء مهاجرت است چنین مقرر می‌دارد که هر شخص هندی به جز افراد زیر سن قانونی به هر طریق تابعیت کشور دیگری را تحصیل کند به منزله خروج وی از تابعیت هند است. » این حقوقدان بیان کرده است:«حمایت سیاسی هم از افراد مشکل به وجود می‌آورد چون تابعیت ثانویه نمی‌تواند به او کمک کند.بنابراین تابعیت چند گانه آثار منفی دارد اما آنچه که بیشتر مشکل ساز شده موضع دولتی،اقتصادی و اجتماعی این افراد است.بنابراین، این مشکل در سایر کشورهای دیگر کم و بیش وجود دارد و در کشور ما به عنوان مشکل لاینحل نیست و بسیاری از افراد تابعیت دوگانه دارند. »

چرا برخی مسئولان دارای تابعیت دوگانه هستند؟!
شاید بتوان گفت که کسی که از کشور دیگری علاوه بر کشور زادگاه و متبوعش تبعیت اخذ می‌کند، شرایط الزام آوری از لحاظ اقتصادی، سیاسی و یا حتی مسائل معیشتی برایش به وجود آمده است و ملزم به این کار شده است و یا در کشوری به غیر از کشور متبوعِ والدین خود متولد شده و زیسته است و بدین سان دارای دو تابعیت است. اما احتمال قریب به یقین برخی از مدیران فعلی که در پست‌های مهم نظام مشغول به کار هستند چنین شرایطی را حتی تجربه هم نکرده اند و صرفا برای بهبود وضعیت فعلی خود تبعه کشورهایی شده اند که به لحاظ شاخص‌های رفاهی و معیشتی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار هستند و نه تنها خود بلکه آینده فرزندانشان را نیز به خیال خود بیمه کرده اند!

بهارستانی‌های پر دغدغه!
اسفند ماه سال گذشته 12 نفر از مجلس نهمی‌ها با امضای طرحی خواستار تحقیق و تفحص از وضعیت مدیران دوتابعیتی و دارای گرین‌کارت در حوزه مسئولان و مدیران ارشد و مدیران شرکت‌های دولتی شدند. روح‌الله حسینیان، سیدعلی طاهری، شکر خدا موسوی، سید محمود نبویان، حبیب آقاجری، عطاءا... سلطانی صبور، حسینعلی حاجی‌دلیگانی، جواد کریمی قدوسی، محمدصالح جوکار، بهرام بیرانوند، ناصر سودانی و سیدمحمد بیاتیان دوازده نفری بودند که دغدغه حضور مدیران دولتی دو تابعیتی را داشتند و شایان ذکر است که این دوازده نفر یا عضو جبهه پایداری هستند و یا از نمایندگان حامی رئیس دولت نهم و دهم. طرح این مسئله توسط این گروه از نمایندگان مجلس نهم و همینطور حذف این طرح به وسیله هیئت رئیسه این مجلس، شائبات فراوانی را ایجاد می‌سازد. نخست آنکه باید از مطرح کنندگان این مسئله پرسید که چرا در زمان ریاست محمود احمدی نژاد که به طور مشخص یکی از مدیرانش تابعیت دوگانه داشت صحبت از چنین طرحی نبود و سپس باید پرسید که چرا چنین طرحی که زمانی این دوازده نفر مصرانه به دنبال آن بودند به ناگاه حذف شد؟ البته شنیده‌ها حاکی از آن است که شاید برخی از نمایندگان مجلس نهمی، در زمره « تابعیت مضاعفی»‌ها قرار می‌گیرند!

حذف طرح به خاطر ترس
در خصوص علت حذف ناگهانی این طرح از دستور کار مجلس با این دوازده نفر تماس گرفتیم که اکثر آن‌ها از آن اظهار بی اطلاعی نمودند. اما غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده مردم رشت در این باره به خبرنگار «آفتاب یزد» گفت: من احتمال می‌دهم حذف این طرح از دستور کار مجلس با اعمال فشار از جانب برخی افراد و مسئولان شاخص بوده است. چرا که خودشان دارای تابعیت مضاعف هستند و نمی‌توانند چنین طرحی را بررسی کنند و برای خلاصی خودشان از پیگیری این طرح دست به چنین اقدامی زده اند. واقعا شرم آور است که کسی که در این نظام دارای مسئولیت باشد و دو تابعیت داشته باشد حالا می‌خواهد در هرکدام از قوا دارای مسئولیت باشد.

وی افزود: در صورتی که محاکم دارای صلاحیت که خودشان هم دارای تابعیت مضاعف نباشند! تشخیص دهند که فرد دارای تابعیت دوگانه تنها برای رفاه شخصی تبعه کشور دیگری شده است، این فرد به هیچ وجه نباید جایگاه مدیریتی در مجلس شورای اسلامی، قوه مجریه و سایر نهادها داشته باشد و حتی باید با وی برخورد شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه کسانی که دارای دو تابعیت هستند، باید تکلیف خودشان را مشخص کنند که آیا ایرانی هستند یا اینکه متعلق به خاک یک جای دیگر، خاطر نشان کرد: من به شخصه معتقدم کسانی که دارای تابعیت دوگانه هستند و برای این موضوع هم دلیلی موجه ندارند و صرفا به لحاظ مسائل شخصی تبعه یک کشوردیگر شده اند، صلاحیت احراز جایگاه مدیریتی را ندارند و باید از عرصه مدیریتی کشور خارج شوند.

جعفرزاده اضافه کرد: الان هم کسانی در مجلس حضور دارند که دارای تابعیت از دو کشور به طور هم زمان هستند و جزء دوتابعیتی‌ها محسوب می‌شوند.

پای منافع عده‌ای در میان است!

بی‌شک کوتاه آمدن نمایندگان از طرح چنین مسئله‌ای بی‌دلیل نبوده است و پای بسیاری از چهره‌ها در میان است! با این وجود برخی از نمایندگان مجلس نهمی هم وجود دارند که معتقدند اصلا ایران مدیر و یا مسئول دو تابعیتی نداشته است! محمد علی پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز در زمره چنین افرادی قرار می‌گیرد چراکه در گفتگویی با بیان اینکه ما مسئول دوتابعیتی نداریم، اظهار داشته است:« مجلس در تلاش است تا تکلیف این افراد را روشن کند.» پورمختار درباره افراد دوتابعیتی و تصدی پست‌های کلیدی در کشور گفته است: «اصلاً کسی نمی‌تواند دوتابعیتی باشد و پست‌های کلیدی مملکت را تصدی کند ولی ممکن است برخی از آنهایی که پست داشتند دارای گرین‌کارت یا اقامت بوده باشند اما مسئول دوتابعیتی نداریم.»
وی بیان کرده است: «حتی آقای خاوری هم دوتابعیتی نبوده و فقط گرین‌کارت و اقامت کانادا را داشته است و البته از این دست انسان‌ها بازهم وجود دارند.تلاش مجلس بر این است که تکلیف این افراد را روشن کند.» بدین ترتیب این نماینده مجلس حتی خاوری را هم شهروند دو تابعیتی نمی‌داند!

با این تفاسیر یا باید منتظر افشاگری‌ها ماند و یا این طرح هم به خاطر آنکه منافع گروهی را به خطر می‌انداخته همانند بسیاری از طرح‌های دیگر به بایگانی مجلس نهم فرستاده شده و به تاریخ سپرده شده است! و از مجموع این اظهار نظر‌ها تنها می‌توان به این جمله اکتفا نمود که تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل و پایان!
منبع: آفتاب یزد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار