کد خبر: ۶۸۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹ 29 July 2015
به گزارش تابناک یزدبا گذشت دو هفته از توافق هسته اي ايران و شش قدرت جهاني براي پايان دادن به 12 سال مجادله اتمي، هنوز دعواها بر سر ‹خوب› يا ‹بد› بودن اين توافق همزمان در تهران و واشنگتن ادامه دارد.
محمدجواد ظريف و دستيارانش هفته گذشته به مجلس رفتند تا نمايندگان منتقد دولت را متقاعد كننند كه توافق صورت گرفته، منافع كشورمان را تامين كرده و يك «توافق خوب» است. هزاران كيلومتر آن طرف تر، جان كري و همكارانش نيز براي توجيه توافق هسته اي با ايران روزهاي سخت و سرنوشت سازي را مي گذرانند.او هفته قبل به كميته روابط خارجي سناي امريكا رفت تا سناتورهاي جمهوريخواه بشدت عصباني از توافق را راضي كند اين بهترين توافقي بوده كه آمريكا مي توانسته با تهران داشته باشد؛توافقي كه او آن را يك «توافق خوب» براي امريكا خوانده است. پيش از توضيحات وي، باب كوركر، رئيس كميته روابط خارجي سنا خطاب به كري گفته بود كه «ايران در اين توافق سر آمريكا را كلاه گذاشته است» و آقاي كري «با اين توافق، ايران را ازانزوا دراورده و در عوض كنگره آمريكا را در جهان منزوي كرده است». يك روز پيش از ان نيز بيش از 10 هزار نفر از مخالفان توافق وين كه اغلب انها طرفداران اسرائيل و يهوديان ساكن نيويورك معرفي شده اند در اين شهر عليه توافق هسته اي با ايران تظاهرات كردند.
نگاهي به صحنه سياسي در ايران و امريكا نشان مي دهد در هر دو كشور دولتهاي روحاني و اوباما به يك شيوه، شماتت مي شوند كه چرا توافق بهتري نداشته اند. «توافق بهتر» از نگاه اين دسته از مخالفان، توافقي است كه ديپلمات هاي انها بر سر ميز مذاكره ديكته كرده و طرف مقابل نيز پذيرفته باشد. با اين نگاه، نه 18 روز مذاكره بي وقفه در وين، كه 18 سال مذاكره نيز به نتيجه نمي رسيد.
آنچه به آن، به درستي «معامله» (Dial) گفته شده، داد و ستدي است بر پايه مصلحت و منفعت و داد و ستد به معناي دادن و گرفتن است و نه فقط گرفتن. اما به نظر مي رسد برخي در تهران و واشنگتن تنها وجه «گرفتن» را در اين مذاكرات مد نظر داشته اند.
علاوه بر ان، انچه در روزهاي گذشته، برخي افراد دلواپس كه دل در گرو منافع ملي و عزت ايران اسلامي دارند را نگران كرده و بعضا به جرگه مخالفان توافق هسته اي سوق مي دهد، برخي نقل قول هاي ناقص مقامات آمريكايي است كه از آن بوي «تواق بد» مي آيد. نظير اين اظهارات سخنگوي كاخ سفيد كه «پس از توافق، گزينه نظامي نه تنها كنار نمي رود بلكه تقويت هم مي شود چرا كه طي اين سال ها ما جزييات بيشتري از برنامه هسته اي ايران جمع اوري مي كنيم».
اگر بدون شناخت دقيق صحنه سياسي در امريكا و تحليل درست از توافق هسته اي انجام شده به اين اظهارات نگاه شود نه فقط دلواپسان صادق، كه برخي ديگر از ايرانيان را ممكن است نگران كند اما به نظر مي رسد شاه كليد تحليل صحيح، فهم اين نكته مهم است كه بسياري از مواضع مقامات دولت آمريكا، صرفا روايتي يك طرفه از ماجرا با هدف مصرف داخلي براي متقاعد كردن مخالفان توافق است. بديهي است تا به اين فهم درست از ماجرا دست نيابيم هر اظهار نظري از طرف مقابل مي تواند نه فقط مخالفان توافق در كشور را كه حتي مقامات مسئول را نيز نگران كرده و ادامه روند توافق را كه هنوز در اول راه ان هستيم دشوار نمايد.

منبع: روزنامه ایران -سه شنبه 6مرداد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار