شیخ اجل سعدی شیرازی سرآمد و نام‌آور شهر شیراز است اما در چند متری آرامگاهش محله‌ای از دیرباز واقع شده است که نیاز به رسیدگی دارد.
کد خبر: ۶۴۹۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱ 01 September 2018

تابناک فارس به نقل از فارس: در گزارشی که از محله‌های شیراز تهیه می‌کنیم پس از گفت‌وگو با ساکنان محله با یک مقام مسوول مرتبط نیز صحبت می‌کنیم که چه راهی برای رفع این مشکلات دارند. اما به محله سعدی که رفتم وقتی با اهالی قصد گفت‌وگو داشتم اکثر آنها راضی به صحبت نبودند و وقتی علت را جویا شدم گفتند این همه گفتیم چه شد، چه کردند که هنوز پس از سال‌ها بخواهیم تکرار مکررات کنیم. من هم تصمیم گرفتم نقل قول آنها که مشکلاتشان را گفتند گزارش کنم اما این بار به سراغ پاسخ مسوول نروم. شاید مردم این محله حداقل مشکلاتی که خود مطرح کرده‌اند را بخوانند اما قولی که به نتیجه نرسد آنها را بار دیگر از عنوان کردن مشکلات محله مایوس نکند.

محله‌ای برای گردشگری!

یوسف آقا که پیرمرد 60 ساله و خوش‌رویی است و اهل شعر و ادب به نظر می‌رسد با خواندن بیتی از سعدی به خبرنگار ما می‌گوید: آرامگاه سعدی در ایام مختلف سال مورد بازدید مسافران داخلی و خارجی فروانی قرار می‌گیرد.

 

 

وی ادامه می‌دهد: از بافت تاریخی که در سنگ سیاه و آن سوی شهر قرار دارد به عنوان مرکزی مناسب برای توسعه گردشگری در سال‌های اخیر استفاده موثر به عمل آمده است پس چرا از محله‌ای در همسایه سعدی برای این کار استفاده نشود.

پیرمرد آهی می‌کشد و اضافه می‌کند: نمی‌دانم ما همسایه غریب سعدی هستیم یا در حق شیخ اجل اجحاف می‌شود که محله‌ای همچون این مکان در همسایگی دارد؟

ایجاد اقامتگاه

زنی از ساکنان محله که خود را صادقی معرفی می‌کند نیز به اسکان مسافران به ویژه در ایام نوروز اشاره و بیان می‌کند: محله سعدی از مناطق محروم شهر است که جوانان فراوانی دارد که در جستجوی کار هستند.

وی می‌افزاید: اگر مسافرخانه یا هتل کوچکی در این محله احداث شود و از جوانان فعال و کاری منطقه برای چرخاندن آن استفاده شود، قطعاً هم به نفع مسافران برای بازدید از مراکز تاریخی منطقه است و هم برای مردم محله منفعت و درآمد دارد.

صادقی تاکید می‌کند: وقتی مسافر مدت زمان بیشتری در این منطقه ساکن شود در فروش و رونق کاری کسبه محله نیز تاثیر خوبی گذاشته می‌شود و البته باید به وضعیت ظاهری محله نیز دستی کشیده شود تا در ذوق مسافران نخورد.

معابر تنگ و تاریک

دختر جوانی که دانشجوی ادبیات است و برای سر زدن به مادربزرگش به محله سعدی آمده است با گله کردن از وضعیت کوچه‌های این محله عنوان می‌کند: بعضی از کوچه‌ها بسیار باریک و طولانی هستند که تردد خودرو را دشوار می‌کنند.

 

 

ناهید می‌افزاید: این وضعیت واقعاً در زمان وقوع حوادث احتمالی مانند آتش‌سوزی یا حوادث دیگر می‌تواند بسیار خطرساز باشد چرا که امکان ورود آمبولانس، خودروهای آتش‌نشانی، امداد و ... را سخت و گاهی غیرممکن می‌کند.

کمبود فضای سبز و وجود خانه‌های فرسوده

غلامرضا که مرد جوانی از اهالی محله قدیمی سعدی است نیز خانه‌های فرسوده محله را نیازمند بازسازی و نوسازی می‌داند ومی‌گوید: بافت فرسوده با کمترین لرزش زمین می‌تواند فرو بریزد و اتفاقات تلخی رقم بزند.

وی ادامه می‌دهد: نمی‌دانم واقعاً تا چه اندازه گفتن این حرف‌ها فایده دارد اما مسوولان باید فکری به حال بافت فرسوده محله‌های قدیمی همچون سعدی کنند و نوسازی آن را در اولویت قرار بدهند.

این مرد جوان همچنین کمبود فضای سبز را مشکل دیگر این محله عنوان می‌کند و می‌افزاید: منظره ورودی به آرامگاه سعدی با آنچه در این محله که در پشت آرامگاه قرار دارد بسیار متفاوت است و باید برای تامین فضای سبز کافی محله سعدی نیز باید چاره‌ای در نظر گرفته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار