در کوچه پس کوچه‌های شیراز مردمی زندگی می‌کنند که در حاشیه و محدوه شهر نیستند اما به دلیل گرانی پیگیری سلامتشان در اولویت‌های آخر قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۳۵۹۸۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 28 July 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:کوچه پس کوچه‌های شهر من گاه زخم‌ها و دردهایی دارد که تا از نزدیک نبینی هرگز باور نمی‌کنی، مردمی با این عمق از محرومیت در نزدیکی تو زندگی می‌کنند، تنها چندین متر آنطرف‌تر. مردمی که در حاشیه و محدوه شهر نیستند اما به دلیل گرانی پیگیری سلامتشان در اولویت‌های آخر قرار گرفته است.

وقتی سلامت قربانی «نداری» می‌شود

50 - 60 ساله می‌خورد، برای معاینه به طرح شهید رهنمون بسیج پزشکی مراجعه کرده اما می‌گوید: بسیاری از زنان محله ما به دلیل گرانی دارو و ویزیت پزشکان درمانگاه پیگیر سلامت خود نمی‌شوند حتی اگر بیمار باشند مجبور هستند که درد و بیماری را تحمل کنند چون از عهده پرداخت ویزیت‌های 25 هزار تومان و 35 هزار تومانی بر نمی‌آیند.

خانم مسن دیگری که بیماری تیروئید دارد، از همسر فلجش می‌گوید که در خانه زمین‌گیر شده و با وجود داشتن چندین فرزند تنها ماهی 400 هزار تومان حقوق دریافت می‌کند و می‌گوید: با ماهی 400 هزار تومان به شکم بچه‌ها برسم یا مداوای خودم؟ وقتی برای یک سونوگرافی ساده مجبور شدم 190 هزار تومان پرداخت کنم.

 

طرح شهید رهنمون مدتی است از سوی بسیج پزشکی استان فارس در نقاط محروم اجرا می‌شود تا خدمات رایگان سلامت را به عدالت بین همه توزیع کند. فرخ بهارلویی، رئیس بسیج جامعه پزشکی استان فارس پیش از این درباره این طرح گفته است « این طرح با هدف استمرار ارائه خدمات بهداشتی در نقاط کم‌برخوردار استان آغاز شده و بناست که در نقاطی با جمعیت 3 تا 5 هزار نفر ماهیانه یک بار این خدمات ارائه شود».

همت بسیج پزشکی فارس برای رفع محرومیت

به گفته وی 7 نقطه در شیراز و 8 نقطه هم در سایر نقاط استان برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده، کارهای اولیه، بررسی میدانی و نیازمندی مردم احصا شده و تیم‌های پزشکی به مرور به این مناطق اعزام می‌شوند.

آنگونه که بهارلویی گفته است « تیم‌هایی که در قالب این طرح اعزام می‌شوند شامل یک پزشک عمومی، کارشناس بهداشت، کارشناس تغذیه، ماما و یک پرستار است و علاوه بر معاینات اولیه غربالگری نیز می‌کنند پس از آن در صورت نیاز تیم‌های تخصصی اعزام می‌شوند یا بیماران به متخصص ارجاع داده می‌شوند».

شهرک یا محله بهار که برخلاف اسمش نشانی از بهار ندارد، مقصد این هفته تیم پزشکی بسیج استان فارس بود. سهیلا کریمی، مربی این تیم درباره خدماتی که ارائه شده می‌گوید: طرح شهید رهنمون از پایان سال 96 استارت خورد و در محله یا شهرک بهار بعد از شروع این طرح برنامه‌ریزی برای شناسایی بیماران و غربالگری آنان انجام شد.

 

به گفته وی از فروردین تاکنون 8 مرحله در این محله اجرا شده و با کمک مرکز بهزیستی گلریز خاتمی افراد بی‌بضاعت، زنان آسیب‌پذیر، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست مشخص شدند و پس از گروه‌بندی کار معاینه و درمان آغاز شد.

کریمی می‌گوید: پس از معاینه این افراد توسط پزشکان عمومی به متخصصانی مانند قلب، چشم، داخلی، ارتوپد و اعصاب و روان ارجاع داده شدند و از فروردین تاکنون 150 نفر به متخصصان ارجاع داده شدند تا مشکلاتشان برطرف شود.

یکی از مشکلاتی که مراجعه‌کنندگان مطرح کردند، بحث تامین دارو بود. یکی از مراجعه‌کنندگان می‌گوید: برای تامین دارو باید هزینه زیادی بپردازیم و همین سبب شده که خود من از دفعه قبل تاکنون برای خرید دارو اقدام نکنم.

محرومیت‌زدایی باید یک کار تیمی و گروهی باشد

کریمی درباره این مشکل از یک هماهنگی بین بسیج پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی شیراز سخن می‌گوید که براساس آن شرایطی فراهم شود تا با کمک خیرین در داروخانه‌ها و پزشکان داروساز مشکلات دارویی این افراد برطرف شود. وی حمایت خیران و پزشکان متخصص را امری لازم می‌داند که به اجرای موثر این طرح کمک می‌کند.

 

وی از حل 30 درصد از مشکلات بهداشتی و درمانی مردم این محله از آغاز طرح شهید رهنمون سخن می‌گوید و خبری هم برای اجرای مرحله سوم این طرح در مردادماه در محله سنگ سیاه دارد.

عاطفه محمودی، پزشک عمومی این طرح است که از زمان دانشجویی در اردوهای جهادی پزشکی شرکت داشته و معتقد است که درمان در نقاط محروم یک کار گروهی است. وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: فقط دارو دادن نیست، باید بهداشت هم وارد شود چراکه این مناطق مشکلات چندگانه دارند مشکل بهداشت، اجتماعی و فرهنگی. باید یک کار ترکیبی با همکاری همه ارگان‌ها انجام شود.

این پزشک عمومی بهداشت و پیشگیری را مهم‌تر از درمان می‌داند و به آگاهی پایین مردم از این نکات اشاره می‌کند و می‌گوید: همین مسئله سبب شده در کنار ویزیت و نوشتن نسخه حتما نکات بهداشتی نیز به مراجعان می‌گویم چون هر اندازه آگاهی مردم بیشتر شود، بیماری‌ها و مشکلات این مردم نیز کمتر می‌شود.

اجرای طرح‌های محرومیت‌زدایی به ویژه با محوریت درمان و پزشکی مرهمی برای دل پردرد مردم این مناطق است، مردمی که به گفته خودشان از غم بیکاری فرزندانشان به انواع بیماری‌ها مبتلا شدند و از من می‌خواهند که حرفشان را به گوش مسئولان برسانم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار