تاملی بر اظهارات عجیب یک عضو کمیسیون صنایع درباره تولید هواپیما در ایران؛
به آقای قاضی پور جدای از مبحث کارشناسانه ای که بیان کرده اند؛ پیشنهاد می کنیم که یا چنین افاضاتی نفرمایند یا اگر اصرار بر سخنان خود دارند. با هزینه های شخصی خودشان سفارش ساخت چنین هواپیماهایی را بدهند و البته پیش از آنکه مردم به تست آن بپردازند؛ خود ایشان داوطلب سوارشدن بر چنین هواپیماهایی باشد و اگر مشکلی نبود، سپس دیگران را تشویق به تولید و سوار شدن بر این نوع هواپیماها کنند.
کد خبر: ۶۱۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۴ 31 May 2018

مجلس شورای اسلامی رکن اصلی و نهاد قانون‌گذاری در کشورمان است که به آن قوه مقننه نیز می گویند. این نهاد از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده‌است. نمایندگانی که توسط مردم از حوزه های انتخابیه مختلف برگزیده می شوند و با تخصص های گوناگونی که دارند، در کمیسیون های تخصصی مختلف عضو می شوند و ضمن قانونگذاری در حوزه های مختلف، درباره بسیاری از امورات کشور تصمیم گیری می کنند.

به گزارش «تابناک»، مصوبات مجلس شورای اسلامی بعد از تصویب نمایندگان، باید مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرند، سپس برای اجرا به قوه مجریه ایران و قوه قضائیه ابلاغ می‌شوند. در حقیقت نمایندگان در بسیاری از مسائل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اعمال نظر کرده و برای کلیت جامعه به نمایندگی از آنان تصمیم به قانون گذاری می گیرند. لذا این مساله می طلبد که نمایندگان حاضر در مجلس بسیار سنجیده سخن گفته و جدای از تصمیمات، حتی در اظهار نظرهای شان مراقبت ها و ملاحظات زیادی داشته باشند.

اما متاسفانه در بسیاری از موارد، ملاحظه کرده ایم که نمایندگان جانب احتیاط را در سخن گفتن و اظهار نظر کارشناسی رها کرده و سخنانی بر زبان جاری می کنند که باعث تعجب بسیاری از کارشناسان و مردم جامعه می شوند که در جدیدترین این اظهار نظرها می توان به سخنان «نادر قاضی پور» در خصوص هواپیمای ایران 140 اشاره کرد.

آقای قاضی‌پور! «ایران 140» را با هزینه شخصی بسازید و خودتان تستش کنید

قاضی پور که البته با مقوله صنعت غریبه نیست و در مجلس به عنوان عضوی از کمیسیون صنایع قوه مقننه فعالیت دارد، اخیرا در یک اظهار نظر تعجب برانگیز به چرایی حمایتش از تولید این هواپیما پرداخته و گفته است «تا هواپیمایی سقوط نکند که علتش را نمی‌توانند بررسی و پیدا کنند. الآن هواپیمای ۱۴۰ همه‌چیزش خوب است، جز موتورش که باید تغییرات اساسی روی آن انجام شود. ایران  هم می‌تواند هواپیما تولید کند و آنقدر خطا و آزمون کند، آنقدر بیفتد و سقوط کند تا بتواند هواپیمایی تولید کند که قابل صادرات هم باشد. افتاد هم افتاد. می‌توانیم هواپیمای جنگی بسازیم که خلبان‌های آن موقع سقوط از هواپیما بپرند پایین.»

هواپیمای ایران-۱۴۰ که با مشارکت اوکراین و روسیه در ایران مونتاژ می‌شد پیش از آخرین سقوطش در مردادماه سال ۹۳ و ممنوع‌شدن پروازش، چندین نمونه سقوط و آتش‌گرفتن موتور را تجربه کرده بود. از تعداد اندک هواپیمای آنتونوف موسوم به ایران ۱۴۰ که در شرکت هواپیماسازی «هسا» با همکاری شرکت آنتونوف اوکراین تولید شد ۴ فروند آن در ایران طی ۱۲ سال سقوط کرد که آخرین سقوط آن سال ۹۳ بود. «حمید بهبهانی» وزیر راه‌وترابری دولت احمدی نژاد، از طرفداران سرسخت هواپیمای ایران ۱۴۰ بود به‌طوری‌که در مورد ایمنی هواپیمای ایران ۱۴۰ اعلام کرده بود: «هواپیمای ایران ۱۴۰حتی از فوکر هم بهتر است و حاضرم کتباً بنویسم.»

«نادر قاضی‌پور» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، از طرفداران سرسخت این هواپیما و ادامه تولید آن با آزمون‌وخطا است. او اردیبهشت‌ماه به همراه 50 نفر از همکارانش به رئیس‌جمهور در رابطه با تسریع در راه‌اندازی کارخانه هواپیماسازی ایران ۱۴۰ بعد از تعطیلی سال‌های اخیر تذکر کتبی داد.

نادر قاضی‌پور 60 ساله از از دورهٔ هشتم مجلس شورای اسلامی تاکنون (3 دوره) نمایندگی ارومیه را در خانه ملت عهده دار بوده است. او دارای لیسانس فیزیک کاربردی و فوق لیسانس مدیریت صنعتی است و در کمیسیون صنایع مجلس عضویت دارد.

نادر قاضی‌پور در انتخابات ۱۳۹۴ با کسب ۱۶۹ هزار رای به عنوان منتخب اول ارومیه برای سومین بار به مجلس راه یافت. وی پس از پیروزی در انتخابات ۱۳۹۴ مجلس در سخنرانی ای گفت: «من نماینده ملتم نه نماینده ۴ تا گردن کلفت. من نوکر مسئولین نیستم. کیف‌شان را حمل نمی‌کنم و تعریف‌شان نمی‌کنم. شما در دو ساعت به من ۲۰۰ هزار رای دادید. برای اینکه مرا تیز کنید تا به جان این مسئولان بیفتم. »

وی همچنین گفته: «مملکت را به آسانی به دست نیاورده‌ایم که هر روباه و بچه و کره الاغی را بفرستیم آنجا. مجلس جای کره الاغ نیست! … مجلس جای زنان نیست؛ جای مردان است. بفرستید سرشان بلا بیاورند تا آبرویتان برود!؟»

او اظهارات جنجال برانگیز دیگری هم در خصوص نگاه مردانه اش به نمایندگی در مجلس هم داشته است که از حوصله این گزارش خارج است. مهمترین مطلب فعلی این است که چرا یک عضو کمیسیون صنایع مجلس در حالی که هواپیمای ایران 140 به گفته بسیاری از کارشناسان قابلیت های لازم را برای یک هواپیمای مسافربری بودن ندارد و البته این از حوادثی که این هواپیما رقم زده است هم مشخص است؛ باز تاکید بر تولید این نوع هواپیما دارد.

اینکه یک نماینده مردم که از قضا عضو کمیسیون صنایع هم هست چنین بی توجه به جان مردم سخن بگوید و بر این اعتقاد باشد که تا هواپیمایی سقوط نکند که علتش را نمی‌توانند بررسی و پیدا کنند. و بگوید: «ایران  هم می‌تواند هواپیما تولید کند و آنقدر خطا و آزمون کند، آنقدر بیفتد و سقوط کند تا بتواند هواپیمایی تولید کند که قابل صادرات هم باشد. افتاد هم افتاد.» خیلی عجیب است.

او در ادامه سخنان تاکید می کند: «می‌توانیم هواپیمای جنگی بسازیم که خلبان‌های آن موقع سقوط از هواپیما بپرند پایین.» انگار که هیچ نگاه کارشناسانه ای در بیان چنین سخنانی وجود ندارد. شاید اگر بدون ذکر نام این سخنان را جلوی بسیاری از مردم و عامه جامعه بگذاریم آن را در بهترین حالت «طنز» و یا از سر بی اطلاعی بخوانند و به آن توجهی نکنند؛ اما زمانی که پیشوند نماینده مجلس و از قضا عضو کمیسیون صنایع را به آن اضافه کنیم؛ اینجاست که باید تاسف خورد.

به آقای قاضی پور جدای از مبحث کارشناسانه ای که بیان کرده اند؛ پیشنهاد می کنیم که یا چنین افاضاتی نفرمایند یا اگر اصرار بر سخنان خود دارند. با هزینه های شخصی خودشان سفارش ساخت چنین هواپیماهایی را بدهند و البته پیش از آنکه مردم به تست آن بپردازند؛ خود ایشان داوطلب سوارشدن بر چنین هواپیماهایی باشد و اگر مشکلی نبود، سپس دیگران را تشویق به تولید و سوار شدن بر این نوع هواپیماها کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار