کد خبر: ۵۹۷۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸ 29 April 2018

قزوین-زئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۷ میلیون نفر از مردم ۱۳ استان کشور با بحران کم آبی مواجهند و برای عبور از این شرایط نیازمند تدوین بسته جامع کوتاه مدت و بلند مدت هستیم.

 

به گزارش خبرنگار مهر، داود محمدی شنبه شب در جلسه شورای حفاظت آب که با حضور استاندار و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان تشکلها و مدیران دستگاههای اجرایی در استانداری برگزار شد اظهارداشت: باید یک بسته کلی در مورد کم آبی در استان تهیه کنیم تا از وضعیت بحرانی خارج شویم که برای این کار ابتدا باید بپذیریم که کم آبی جدی است و سپس برای آن تدبیر کنیم.

وی اضافه کرد: ۱۷ میلیون نفر از جمعیت کشور در ۱۳ استان امسال با بحران کم آبی مواجهند و در حقیقت یک چهارم جمعیت با چالش جدی آبی روبرو هستند که با استفاده از همه ایده های کارشناسی برای آن باید تدبیر کنیم.

رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه های موازی دیگر جواب نمی دهد و باید با داشتن طرح های بلند مدت و کوتاه مدت از وضعیت بحرانی خارج شویم.

وی اضافه کرد: از مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قزوین انتظار داریم یک نماینده مستمر در وزارت نیرو داشته باشند تا موضوع انتقال آب شاهرود را هم با جدیت پیگیری کنند.

محمدی اظهارداشت: ۸۸۰ میلیون مترمکعب آب از استان خشک قزوین در شرایط کم آبی به استان گیلان می رود و ما هنوز جدیتی برای استفاده از این ظرفیت نداریم.

وی گفت: در همه سالهای گذشته باید کارها با جدیت بیشتری صورت می گرفت و در کنار همه فعالیتها برای انتقال آب شاهرود هم اقدام می کردیم که این کار انجام نشده است.

محمدی بیان کرد: برای انتقال آب سد طالقان برای تامین آب شرب ۱۹۴ روستا و ۱۴ شهر اقدام شده اما اجرای طرح سرعت لازم را ندارد و باید این روند تسریع شود.

نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با حرکت مجموعه نمایندگان استان توانستیم در اجرای انتقال آب سد طالقان سهم اعتباری ۱۰ به ۹۰ را به ۳۰ به ۷۰ تغییر دهیم که این کار باعث شد از اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی طرح حدود ۱۴۰ میلیارد تومان توئسط دولت تامین شود.

وی گفت: اگر پیمانکار این طرح نمی تواند سرعت لازم را داشته باشد باید مورد بازخواست قرار گیرد تا کار بیش از این طولانی نشود.

محمدی اظهارداشت: در کنار ساماندهی چاههای شماره یک و ۵ باید سایر برنامه ها در کنار تغییر روش های سنتی به مدرن هم با جدیت پیگیری شود.

وی افزود: اگر قرار است بحران آب را حل کنیم باید کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی با سرعت بیشتری اجرا شود و یک کارگروه ویژه این کار را دنبال کند.

محمدی اظهارداشت: طرح الگوی کشت مناسب هم توسط جهاد تهیه شود و با تعیین زمان بندی مشخص کنیم در چند ماه اینده چه کارهایی صورت خواهد گرفت.

وی گفت: امروز باغداران ما به دلیل سرمازدگی به خاک سیاه نشسته اند و نیازمند حمایت جدی هستند زیرا ۸۰ درصد باغات انگور و ۷۰ درصد سایر محصولات نابود شده و بیش از ۱۸۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان خسارت وارد شده استکه باید به فکر جبران آن باشیم.

منبع : خبر گزاری مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار