کد خبر: ۵۴۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۷ 23 December 2017

به گزارش پایگاه خبری آذرسلام، رئیس جهاد کشاورزی مشکین شهر در حالی خبر از اعطائ تسهیلات ارزان قیمت خرید سامانه تگرگ زدا به باغداران می دهد توان مالی و درآمد آنها به شکلی است که محصولاتشان هر سال برروی دستشان می ماند و به دور ریخته می شود یا به قیمت ناچیز و ارزان قیمت و یا ترس از فاسد شدن، روانه بازار می شود.

از آنجا که سرما و یخ زدگی تقریبا همه ساله خسارتی جزئی یا کلی به باغات استان بویژه مشکین شهر می زند ضرورت دارد که متولیان جهاد کشاورزی برای آن چاره اندیشی کنند یکی از این راهها نصب و استقرار سامانه تگرگ زدا هست.

از آنجا که قیمت این سامانه طی اخرین و به روز ترین استعلام 35 میلیون تومان بوده باغدار یا کشاورز قادر به خرید آن نیست بنابراین جهاد کشاورزی باید بفکر تامین این سیستم برای باغداران منطقه قطب کشاوزی باشد و این مسئولیت جهاد کشاورزی است.

اما در اظهاراتی فرافکن، مسئولان این سازمان از اعطائ تسهیلات ارزان قیمت برای کشاورزان و باغداران می دهند.

بعضاً، کشاورزان قادر به کسب هزینه گذاری اولیه خود نیستند و سود آنچنانی هم از محصولات نمی توانند بدست آورند، بنابراین با کدام استطاعت مالی باید این سامانه گران قیمت را خرید کنند؟ سوالی است که باید مسئولان جهاد کشاورزی پاسخ آن را بدهند.

قیمت این سامانه در کنار سود ارزان آن ( بر فرض محال هم زیر 10 درصد باشد ) به بیش از 40 میلیون تومان می رسد که عملا برای کشاورز توجیه نداشته و خارج از توان اوست.

سوال اینجاست که اگر وزارت جهاد کشاورزی برای جبران خسارت محصولات کشاورزان  همه ساله آن را بیمه می کند و یا اعتباری به منظور پیشگیری از آن در نظر گرفته است پس کجا باید صرف شود؟!.

" گفتنی است دستگاه سامانه ضد تگرگ که در داخل نیز تولید و ساخته می شود قادر به پوشش و عمل در زمینی به مساحت 1000 در 1000 متر بوده و یک دستگاه برای یکصد هکتار کافی است.این سامانه قادر به راه اندازی کنترل و فعالیت از طریق گوشی تلفن همراه از تمامی نقاط بوده و سالانه شارژ می شود که هزینه آن 200 هزار تومان است. این سامانه هم از طریق برق و هم از راه انرژی خورشیدی می تواند خود را تغذیه کند.

جهت اقناع نظر کاربران و تکیمل خبر

اسماعیل شیخ الاسلامی در بازدید صبح امروز از سامانه های ضد تگرک شهرستان مشکین شهر در جمع خبرنگاران گفت: مشگین دارای 14 هزار هکتار باغات میوه بوده که محصولات سردرختی سیب و انگور و زردآلوی این شهرستان علاوه بر سطح کشور در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز بازار فروش دارد.

این مسئول افزود: همه ساله عوامل نامساعد جوی از جمله بارش تگرک خسارت های جبران ناپذیری به باغداران این شهرستان وارد می آورد که همین امر نیز باعث می شد باغداران بخش عمده ی محصولات خود را قبل از اینکه برداشت و روانه  بازار فروش کنند یا عملا ً از دست می دادند.

او گفت: به منظور به حداقل رساندن خسارت تگرک تعداد 12 سامانه ضد تگرک در بخش های پنجگانه به صورت الگویی نصب شده که سابقه کار استفاده از این دستگاههانشان می دهد به نحو بسیار قابل توجهی این سامانه ها توانسته اند میزان خسارت ناشی از تگرک را به حداقل برسانند.

شیخ الاسلامی در ادامه افزود: سامانه ضد تگرک به میزان 12 کیلومتر در جو ایجاد ارتعاشات صوتی انتشار داده و باعث پراکندگی ابرها و در نتیجه عملاً باعث جلوگیری از بارش تگرک و خسارت های ناشی از آن می شود . شعاع عمل این سامانه 80 تا 100 هکتار بوده که در صورتی که در زمان مناسب و با مدیریت صحیح از این سامانه استفاده شود تاثیر بسزایی در به حداقل رساندن خسارت ناشی از تگرک در منطقه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشکین شهر تصریح کرد: باغدارانی که علاقمند به خرید و نصب این سامانه در باغات خود هستند این مدیریت از محل اعتبارات مکانیزاسیون با پرداخت تسهیلات بانکی با بهره کم امکان خرید این سامانه را برای متقاضیان فراهم می کند و در این خصوص باغداران با هیچگونه مشکلی روبرو نیستند.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار