رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مدارس از جمله با اهمیت ترین مکان های شهر است، گفت: در کشور های دیگر ابتدایی ترین کار این است که بهترین مکان ها برای فضای آموزشی در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۴۶۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۸ 10 June 2015
به گزارش مهر، مهدی چمران در جلسه هماهنگی در راستای نوسازی مدارس شهر تهران، گفت: بهینه سازی فضاهای آموزشی یکی از مهمترین اولویت های شورای اسلامی شهر تهران است، اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش در عمل آنچه مد نظر ما بود را انجام نداد.

وی ادامه داد: امروزه جانمایی مدارس در مکانهای گرانقیمت اما شلوغ، محلی از اقدام ندارد چرا که مدرسه باید درجایی آرام باشد. مدارسی که در چنین مکانهایی ساخته شده اند باید تغییر کاربری داده شوند تا هم ارزش افزوده ای برای آموزش و پرورش داشته باشد و هم اینکه مدارس جدیدی با قیمت کمتر اما با کارایی بیشتر در مکانهایی که ویژگیهای منطبق با استانداردهای ساخت مدارس را دارند ایجاد شوند.

چمران اظهار داشت: مدارس ابتدایی ترین مکان اجتماعی است که فرد در آن قرار می گیرد و به تعبیری مدخل ورود افراد به جامعه می باشد از اینرو باید کوشید فضای مدارس یک فضای مبتنی بر آرامش ، زیبایی و همراه با سلامت باشد.

وی افزود: متاسفانه امروز به این ویژگی ها کمتر اعتنا می شود همچنان که سرویس های بهداشتی مدارس منشا و عاملی برای بیماری های کودکان شده اند.

چمران خاطر نشان کرد: در کشور آلمان بعد از جنگ جهانی، اولین جاییکه ساخته شد مدرسه بود، در ژاپن هم سبزترین و زیباترین نقاط را به مراکز آموزشی اختصاص می دهند، اما در کشور ما بدترین فضاها را به فضای آموزشی اختصاص می دهند. مدارس باید زیباترین و شایسته ترین مکان ها باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین از تشکیل کمیته مشترک برای تمرکز بر نوسازی وبهسازی مدارس خبر داد و گفت: مدیریت شهری تهران اهمیت بسیار زیادی برای بهسازی مدارس قائل است و همانطور که مشاهده می کنید هر ساله بودجه ای هم در اختیار مدارس قرار می دهد اما برای این که این اقدام هدفمند تر باشد کمیته ی مشترکی مرکب از کمیسیون معماری و شهر سازی ، کمیسیون عمران و کمیسیون فرهنگی شورا و نیز نمایندگان آموزش و پرورش و همچنین نمایندگان شهرداری تهران تشکیل خواهد شد.

وی یاد آور شد: بودجه ای که به مدارس کمک می شود به صورت متمرکز به بودجه مدارس تخصیص می یابد اما شهرداری های مناطق نیز ازبودجه عمرانی خود کمک می کنند.

چمران در پایان افزود: اینکه مدارس به عنوان یکی از نقاط امن در شرایط بحران انتخاب شده اقدام خوبی بوده و باید تمهیدات لازم برای تقویت این اقدام نیز اندیشیده شود.

۳۰ درصد مدارس  تهران نیازمند مقاوم سازی هستند

در ادامه جلسه امان الله عباسی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس به بیان گزارشی از وضعیت مدارس و کلاس های درس شهر تهران و کشور پرداخت و گفت: در حال حاضر ۱۰۰ هزار مدرسه درکشور وجود دارد و بالغ بر ۵۳۰ هزار کلاس درس نشان دهنده ی گستردگی فضای آموزش و پرورش است.

وی ادامه داد: از سال ۸۵  با ارایه لایحه دولت به مجلس فرسودگی فضاهای آموزشی کشور و حساسیت آن و نیز گستردگی فضاهای آموزشی ایجاد نقاط امن برای شرایط بحران مورد توجه همزمان دولت و مجلس قرار گرفت و قانونی تحت عنوان تخریب و نوسازی و مقاوم سازی مدارس در دستور کار قرار گرفت . برای این امر تمامی ساختمان های مدارس در کشور بررسی شد .

عباسی، سپس به وضعیت فضاهای آموزشی تهران پرداخت و گفت: از سال ۸۶ تا ۹۳ ، قریب به ۶۰۰پروژه در تهران احداث شده با تعداد بیش از ۶۹۰۰ کلاس ، به طور تقریبی در شهر تهران مجموعا ۳۱۰۰مدرسه با ۳۳ هزار کلاس درس وجود دارد که درسال ۸۳ و ۸۴ شناسنامه فنی برای آنها تهیه شد که نشان می داد از این تعداد حدود ۳۵ درصد مدارس مقاوم هستند . ۳۰ درصد تخریبی و ۳۵ درصد هم نیازمند مقاوم سازی بودند.

معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی و توسعه و تجهیز مدارس کشور تصریح کرد: هم اکنون این آمار دستخوش تغییر شده به گونه ای که امروزه ۷۰ درصد مدارس مقاوم شده اند و تنها ۳۰ درصد مدارس نیازمند مقاوم سازی یا تخریب می باشند.

وی اضافه کرد: در شهر تهران همچنین مدارس در مناطق نیز مورد پایش قرار گرفته به گونه ای که امروزه منطقه ۱۲ بیشترین آمار تخریبی کلاسها را دارد.

عباسی گفت: ردیفهای مردمی خیلی به ما کمک کرده  به گونه ای که ۲۰ درصد مجموع مدارس توسط مردم ساخته شده است.

وی همچنین افزود: یکی از معضلات امروز مدارس ، مربوط به مسکن مهر است. به عنوان مثال در مسکن مهر پردیس مشکلاتی داریم به گونه ای که ۷۵۰ کلاس حداقل مورد نیاز است تا معضل ایجاد نشود . معضل جدید مدارس در مسکن مهر است.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار