رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به شروع فصل گرما، در خصوص مصرف گوشت غیربهداشتی و خطر بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مردم هشدار داد.
کد خبر: ۴۱۹۳۶۰
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸ 06 May 2017
به گزارش خبرگزاری تابناک به نقل از ایسنا،دکتر مجید همتی، گفت: در فصل بهار و تابستان به دلیل رطوبت بالا، شروع گرما و فصل رویش و تکثیر گیاهان، احتمال شیوع تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیشتر می‌شود.

وی نیش کنه را عامل انتقال این بیماری بین انسان و دام‌ها دانست و تاکید کرد: در فصل گرما رویش و ازدیاد حشرات خصوصا کنه را داریم که می‌تواند شیوع این بیماری را به همراه داشته باشد.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه دام‌‌های اهلی مانند گاو، گوسفند و بز، خرگوش و همچنین کنه را مخزن این بیماری دانست و افزود: ویروس بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو می‌تواند توسط پرنده‌ها نیز حمل شود.

وی با بیان اینکه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو علائم خاصی در دام ندارد، افزود: این بیماری معمولا از روی علائم بالینی در دام شناخته نمی‌شود و در مرحله شدید و حاد فقط تب مختصر بروز می‌دهد.

به گفته این مسئول، این بیماری از چند طریق از دام به انسان منتقل می‌شود که مهمترین آن گزش حشرات از جمله کنه است.

همتی راه دیگر انتقال این بیماری به انسان را تماس با ترشحات و بافت دام آلوده دانست و یادآوری کرد: از همین رو قصابان، افرادی که در کشتارگاه کار می‌کنند و چوبدارها مهمترین گروه در معرض خطر هستند.

وی خاطرنشان کرد: بیماری بین انسان‌ها نیز از طریق همین تماس با ترشحات بافت آلوده منتقل می‌شود که در این بخش نیز پزشکان و کادر درمانی در خطر هستند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در خصوص علائم اولیه این بیماری در انسان نیز اظهار کرد: تب ناگهانی، تهوع، استفراغ، سردرد و ... علامت اولیه تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان است و پس از سه تا پنج روز نیز خونریزی زیر پوستی و بینی و ... بروز می‌کند.

همتی پیشگیری را تنها راه مقابله با تب خونریزی دهنده کریمه کنگو دانست و تصریح کرد: هر سال با شروع فصل گرما به دامداران توصیه می‌شود جایگاه و بدن دام‌ها را برای مقابله با کنه‌ها سم‌پاشی کنند.

وی ادامه داد: دامپزشکی هم بر اساس توانی که دارد اقدام به توزیع سم رایگان در مناطق مرزی، گرمسیری و روستاهای دورافتاده می‌کند.

به گفته این مسئول، سال گذشته 7500 لیتر سم بین دامداران توزیع شده و بدن یک و نیم میلیون راس گوسفند، 100 هزار راس گاو و چهار میلیون مترمربع از جایگاه نگهداری دام در استان سمپاشی شده است.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: امسال نیز تاکنون دو هزار لیتر سم در مناطق پرخطر توزیع شده است.

همتی مرحله دیگر مراقبت در برابر بیماری را مصرف گوشت سالم و مجاز دانست و تاکید کرد: مردم باید از مصرف گوشت کشتار خیابانی پرهیز کنند و گوشت خریداری شده را 24 تا 36 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه سانتی‌گراد یخچال نگهداری کنند تا فرآیند جمود نعشی در آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در دمای 50 درجه سانتی‌گراد از بین می‌رود، ادامه داد: توصیه می‌شود گوشت مصرفی خوب پخته شود و گوشت‌ و جگر خام مصرف نشود.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه به افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند نیز توصیه کرد، موارد ایمنی و استفاده از پوشش و دستکش را رعایت کنند و از خوردن و آشامیدن در محیط پرهیز کنند.

به گفته این مسئول، خوشبختانه وضعیت کرمانشاه از نظر این بیماری حاد نیست و مشکل جدی وجود دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار