دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو مطرح کرد
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو گفت: حدود 25 میلیون دلار از پارک‌های علم و فناوری صادرات دانشگاهی داشته‌ایم که حدود 25 هزار نفر در این شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند.
کد خبر: ۳۹۵۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱ 15 March 2017
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از  خبرگزاری فارس از قزوین، سعداله نصیری‌قیداری در همایش علمی_تخصصی چشم‌انداز علمی ایران در افق ساله 140۴ که  با حضور مسؤولان آموزش و پرورش ناحیه یک در قزوین برگزار شد، با اشاره به ولادت حضرت زهرا(س) و رسالت آموزش پیامبر اعظم(ص) اظهار داشت: شعار یونسکو آموزش با کیفیت، فراگیر و مادام‌العمر است.

وی افزود: بسیاری از اصطلاحات امروزی در زمینه علم، دانش و فرهنگ، 1400 سال پیش در قرآن و احادیث شیعی بیان شده است؛ آموزش مادام العمر«اطلب العلم من المهد الی اللحد».

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو ادامه داد: در زمینه فراگیر بودن آموزش، از سوی سازمانی جهانی یونسکو برای اجرای سندهای آن، به جای اجبار جنبه تشویق وجود دارد؛ در حالی که دین مبین اسلام می‌گوید که فراگیری دانش برای همه چه زن و چه مرد، واجب است و نظام برابری در فراگیری خواندن و نوشتن بین زن و مرد وجود دارد.

نصیری‌قیداری بیان کرد: سازمان جهانی یونسکو بر سه اصل آموزش، فرهنگ و علم تشکیل شده است، اضافه کرد: امروز جهان به این نتیجه رسیده است که با صرف هزینه‌های گزاف برای  راه‌اندازی جنگ‌های متعدد، اقتصاد، نظامی‌گری، سیاست و غیره را کنار بگذارد و برای این که صلح و عدالت جهانی محقق شود، باید از فرهنگ و آموزش بهره جست؛ در حالی که 1400 سال پیش این تعالیم در کتاب آسمانی قرآن بیان شده است.

وی گفت: جنگ، نخست در ذهن انسان‌ها شکل می‌گیرد و بعد به مرحله عمل می‌رسد و از این رو باید به ذهن‌ها آموزش داد و اگر آموزش درست باشد، جنگی صورت نمی‌گیرد.

رئیس مرکز نجوم ایران مطرح کرد: اگر این هزینه‌ها و ابزاری که برای راه‌اندازی جنگ در جهان صرف می‌شود، برای فرهنگ و دانشگاه و معلم هزینه می‌شد، دیگر جنگ و خصومتی در جهان وجود نداشت؛ به جای هزینه به سلاح، به پرورش معلمان با کیفیت برسیم تا انسان‌هایی با دید و بصیرت روشن پرورش دهیم.

نصیری‌قیداری عنوان کرد: امروز سنت نوروز که با آیات قرآن عجین است، به ثبت جهانی رسیده و 12 کشور در یونسکو این تحول طبیعت را به عنوان آغاز سال جدید، با ریشه ایرانی، به ثبت جهانی رسانده‌اند.

وی ادامه داد: حرکت زمین به دور خورشید به قدری دقیق است که پس از طی مسیر یک ‌ساله چرخش زمین به دور خورشید، دوباره به حالت اعتدال بهاری باز می‌گردد؛ این‌ها حسابگری دقیق است که خداوند بر عالم حاکم کرده، در حالی که انسان امروزی جو زیبای چهار و نیم میلیون ساله را نابود می‌کند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در خصوص برنامه چشم‌انداز افق 1404 گفت: در دهه‌های اخیر رشد بسیار خوبی در تولید علم داشته‌ایم و در سال 2000، ایران، 16 مقاله در بخش ISI ارائه می‌داد اما در حال حاضر بیش از 40 هزار مقاله در این زمینه ارائه می‌دهد.

نصیری‌قیداری یادآور شد: در حال حاضر ایران مقام 17 علمی را در دنیا دارا بوده و در تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار پیشرفت داشته‌ است.

وی اضافه کرد: حدود 25 میلیون دلار از پارک‌های علم و فناوری صادرات دانشگاهی داشته‌ایم که حدود 25 هزار نفر در این شرکت‌های دانش‌بنیان مشغول به فعالیت هستند.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در خصوص تحصیلات در مقطع دکترا در سال‌های اخیر گفت: در حال حاضر فقط 80 نفر در رشته‌های خاص که در ایران وجود ندارد، برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا به خارج از کشور می‌روند و در سایر رشته‌ها برای این مقطع در دانشگاه‌های داخلی تحصیل می‌کنند که این نشان‌دهنده علم محوری و بالا بودن بار علمی دانشگاه‌های کشور است.

نصیری‌قیداری بیان کرد: در کنار این رشد علمی در تولید مقالات تخصصی که همان توسعه کمی است، باید به توسعه دانش‌بنیان هم بیش از پیش اهمیت دهیم و اجرای درست، قوانین خوب و اعتبارات کافی، لازمه این است که در دنیای پیچیده، بتوانیم گام‌های مؤثری برداریم.

وی تصریح کرد: معلم باید دغدغه کلاس داشته باشد و چالش‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود و امروز وجود دانشگاه‌های متعدد اما بدون کیفیت آموزش، چالش بوده و توجه به نوآوری یک نیاز است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار