دوسال پیش وزیر کشور روحانی در مجلس شورای اسلامی به موضوع بسیار مهمی اشاره نمود به نام نقش پولهای کثیف در انتخابات . هرچند به دلیل حاشیه های فراوانی که سخنان او ایجاد کرد بلافاصله مجبور به تکذیب سخنان خود شد.
کد خبر: ۳۹۱۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۳ 08 March 2017
به گزارش تابناک تبریز، دوسال پیش وزیر کشور روحانی در مجلس شورای اسلامی به موضوع بسیار مهمی اشاره نمود به نام نقش پولهای کثیف در انتخابات . هرچند به دلیل حاشیه های فراوانی که سخنان او ایجاد کرد بلافاصله مجبور به تکذیب سخنان خود شد. اما این داستان نمی تواند تکذیب کننده این حقیق باشد که پول در انتخابات هر دو جریان سیاسی کشور نقش بسیار مهمی دارد.
آذرماه امسال ، زمانی که هنوز به روزهای گرم انتخاباتی نزدیک نشده بودیم یکی از تئوری پردازان جریان اصولگرا یعنی، سلیمی نمین ، در مورد نقش حزب قدیمی موتلفه در اردوگاه اصولگرایان گفته بود: مؤتلفه خیلی نقش تعیین‌کننده‌ای در طیف اصولگرا ندارد. مؤتلفه نقشش به حداقل ممکن رسیده است و اگر بتواند، فقط خود حزب را به‌لحاظ مالی تأمین می‌کند نه دیگران را.
او به نقش مالی موئلفه در انتخابات های مجلس و ریاست جمهوری سالهای گذشته اشاره دارد که تامین مالی بسیاری از انتخابات را بر عهده داشته اند. اما چون دیگر موئلف پولی در بساط ندارد، دیگر نمی تواند رهبری کند.
 
او تلویحا به این نکته بسیار مهم اشاره نموده بود که تا وقتی که این حزب هزینه انتخابات این جریان را تامین می نماید ، واجد اهمیت است و در صورتی که از عهده تامین این هزینه ها بر نیاید نقشی در این اردوگاه نخواهد داشت.
 
نقش پول در توفیق یا عدم توفیق جریانات سیاسی مدتهای مدیدی است که مورد توجه افکار عمومی است . چه اینکه هر کدام از جریان های سیاسی طرف مقابل را به استفاده از رانت های اقتصادی در بسترهای سیاسی قدرت متهم می نمایند. این از آن روی مهم است که همه می دانند رانت ها یک شبه ایجاد نمی شوند و همین مقوله مهم انتخابات و هزینه کردهای مالی آن یکی از مجراهای ورود مولفه های رانت ساز در سیاست است.امری که تا کنون هزینه های شگرفی چه به لحاظ مادی و چه به لحاظ معنوی بر کشورمان تحمیل نموده است.

حمیدرضا ترقی عضو ارشد موتلفه در پاسخ به سئوالی در خصوص کمک مالی این حزب به جمنا گفته بود فعلا درخواست مالی ای از سوی این جبهه دریافت ننموده ایم. پاسخ وی  آشکار بود . موتلفه چنان مشهور به تزریق مالی به اردوگاه اصولگرایان است که حتی از گفتن آن نیز  ابایی صورت نمی گیرد.
 
چند روز قبل ، باهنر یکی دیگر از سنتی های اصولگرا در مصاحبه با انتخاب از دیدگاه یک اصولگرای مجلسی به مساله نقش پول در موفقیت های انتخاباتی بسیار صریح تر اشاره نمود.
 
او گفته بود: اگر کاندیدایی  بخواهد تصویر و اسمش را به سمع و نظر همه رأی‌دهندگان برساند،  امروز حداقل باید 500 میلیون تومان خرج کند و تلخ تر اینکه او اذعان داشت یک بار در انتخابات مجلس نهم برای خودم ستاد شخصی تاسیس کردم و جدا از افراد لیست به تبلیغات پرداختم.
البته در همه دنیا برای مساله انتخابات هزینه های مادی صرف می گردد اما تفاوت کشورهای پیشرفته با امثال کشور ما در این است که مبدا و مقصد بسیاری از پولهایی که در انتخابات ما صرف می گردد نا معلوم است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار