چرا با این وجود در بسیاری از امورات روزمره امان از برخورد با دیگران گرفته تا قضاوت درباره افراد و..و..حتی برای لحظه ای لزوم پایبندی به اخلاق را به خودمان یادآوری نمی کنیم؟
کد خبر: ۳۴۶۱۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 20 December 2016
تابناک ایلام علی اصغراسدی::اخلاق در زندگی انسان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، زیرا انسانیت انسان زمانی شکل می‌گیرد که ارزش‌های اخلاقی در وجود او متبلور شود، هر انسانی را به میزان ظهور ارزش‌های اخلاقی در افکار و گفتار و رفتار او ارزیابی می‌کنند.
 
اولین نمودی که از یک شخص در جامعه ظاهر می‌شود اخلاق آن فرد است، فضائل اخلاقی مطلق است و همه آن را می‌پسندند پیامبر اسلام(ص) می‌فرمایند: «من برای تکمیل کردن خوبی‌های اخلاقی مبعوث شدم»، اخلاق‌مداری یکی از مهمترین دستورات ادیان الهی به ویژه مکتب والای اسلام و رسول اکرم(ص) است، از این رو مسلمانان باید در این جهت آگاهی و توجه لازم را داشته باشند.
 
همه ما به خاطر مسلمان بودنمان لااقل به این موضوع اعتقاد وباور داریم که داشتن اخلاق حسنه یکی از تاکیدات دین مبین اسلام بوده وپیامبر خوبیها نیز بعثت خود را برای تکمیل این صفت حسنه اعلام دانسته است ،اما چرا با این وجود در بسیاری از امورات روزمره امان از برخورد با دیگران گرفته تا قضاوت درباره افراد و..و..حتی برای لحظه ای لزوم پایبندی به اخلاق را به خودمان یادآوری نمی کنیم؟
 
راستی ما را چه شده است وبه کدامین سمت وسو در حرکت هستیم ؟در محاورات روزانه امان که باید اخلاق حسنه را چاشنی گفتارمان کنیم با تند خویی وپرخاش، پاسخ همنوعان خود را داده وحتی به روی هم چنگ می اندازیم ،در حالیکه به غیبت به عنوان گناه کبیره اعتقاد داریم، اما به محض اینکه کوچکترین فرصتی به ما دست می دهد براحتی؛ پشت سر دوست وفامیل وغیرفامیل صفحه گذاشته ومثل آب خوردن از گوشت برادر مرده! خود تناول می کنیم !
 
این روزها دروغگویی با گفتار ورفتار ما عجین شده است ،از بس دروغ می گوییم، دیگر حتی فرزندانمان به حرفهای عادی ما باور ندارند وباید سخت ترین قسمها را پشتبند حرفهایمان کنیم شاید بتوانیم درستی آن را اثبات کنیم .درحالیکه ما مسلمانیم ودروغ را درزمره گناهان بزرگ می دانیم اما برای دور زدن همنوعانمان باز هم دروغ می گوییم .
 
افترا وتوهین به دیگران ،جزجدایی ناپذیر اخلاق وکردارمان شده است براحتی سرکشیدن یک لیوان آب،به دیگران تهمت وافترا می زنیم این درحالیست هم در شرع مقدس وهم در قانون مجازات اسلامی برای این موضوع هم گناه وهم جرم قایل شده اند اما براحتی  به دیگران تهمتهای سنگین می زنیم  وککمان هم نمی گزد!
 
همه وهمه در تلاش هستیم تا به هرشکلی که شده سر دیگری کلاه بگذاریم !دزدی را فقط در بالارفتن از دیوار دیگران تفسیر می کنیم ،این درحالیست که رفتار ما به گونه ایست که  بالکل ووجدان کاری وانضباط اجتماعی را فراموش کرده وهر روزاز طلوع صبح تا غروب آفتاب  مرتکب دزدی شده وشب با ذکر شهادتین و شکرخدا سر بر بالین می گذاریم!
 
فروشنده سعی بر کم فروشی دارد ،خریدار در کم کردن بها ،کارمند از وقت دزدیده و رییس وقتش را در جلسات گذایی می گذراند ،معلم در کلاس بجای تدریس اراجیف می بافد ،شوهر از همسرش حقوق خود را پنهان کرده وهمسر هم از خرجی روزانه منزل یواشکی قایم می کند و دراین بین حتی بچه محصلهای خانواده  هم از پول مدرسه اشان زده تا از پدر به جیب بزنند !همه وهمه در تلاشند تا بر سر دیگری کلاه بگذارند آنوقت نام آنرا زرنگی دانسته غافل از اینکه دزد شده اند!
 
به مدد رشد وتوسعه فن آوری ،تهمت وفترا ودورغ ودر یک کلام، تمام صفات رذیله انسانی هم برابر با سرعت رشد فن آوری در جامعه درحال رشد و تکوین است،بهتراست  بگویم اخلاقیات هم بافن آوری پیوندخورده وبه روز شده اند ! براحتی در آنی آبرو وحیثیت چندین ساله یک مسلمان را در فایلی گذاشته وبه سرعت برق در تمام دنیا منتشر می کنیم! دروغ وراست را باهم عجین نموده وبه خورد مخاطبین بی شمار فضای مجازی می دهیم! براحتی به افراد تهمت وافترا می زنیم برایمان مهم نیست که طرف وکیل است یا وزیر ،رییس جمهور است یامدیر! تمام هم وغم خود را در تخریب وتوهین به او خلاصه کرده ودر ریختن آبروی دیگران از هم سبقت می گیریم
 
شاید باور این موضوع برای ما سخت باشد که درکشورهای آسیایی  نظیر کره وژاپن که به اسلام هم اعتقاد ندارنداین بد اخلاقیها مذموم بوده وحتی در مخیله بسیاری از شهروندان این کشورها ،دروغ وتهمت ودزدی نمی گنجد ،شاید معنای اخلاقمداری واقعی اینجا خود را بهتر نشان دهد.حال نمی دانیم ما که دم از مسلمانی زده وبخوبی به صفات اخلاقی آشنایی داریم بازهم چرا به راحتی از کتار موضوع به این مهمی گذریم؟!
 
به بالای منبر که می رویم نمونه ای کامل از مکارم اخلاقی جلوه می کنیم !در جلسات وعظ و.. آنچنان در قاموس یک انسان اخلاقمدار ظاهر می شویم که همتایی برای خود قایل نمی شویم !بخوبی امر به اخلاق ونهی از بداخلاقی می کنیم اما به مراتب آن آشنایی نداریم !خلاصه اینکه خوب شعار می دهیم اما به عمل که می رسیم همیشه یک پایمان می لنگد ! نمی دانم چرا ؟ راستی ریشه این همه بداخلاقی در جامعه را باید کجا جستجو کنیم ؟چرا بداخلاقی به سرعت پیشرفت تکنولوژی در جامعه ما درحال رواج است ؟
 
انسان با رعایت اصول اخلاقی شخصیت خود را تکوین می‌کند، همچنین اگر انسان در مواجه با دیگران ارزش‌ها و کرامت‌های انسانی را رعایت کند و به حریم دیگران تجاوز نکند، ارزش و جایگاه خود را بالا می‌برد به عبارتی همین رفتار صحیح نیز با او می شود البته عکس این مطلب نیز صدق می‌کند، هرگاه انسانی در برخورد با دیگران ارزش‌های اخلاقی را زیر پا بگذارد طرف مقابل نیز هیچ‌گاه این توهین را نخواهد پذیرفت همانگونه پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «کسی که اهانت می‌کند اهانت به او آسان می‌شود»، بنابراین رعایت اصول اخلاق کاری نه تنها به سلامت روان شخص کمک می‌کند بلکه از بیماری‌های روانی، مانند استرس و اضطراب  نیز کم خواهد کرد.  
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار