رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، اولویت های جدید بازارهای هدف صادراتی استان را روسیه، قزاقستان و ازبکستان عنوان کرد.
کد خبر: ۳۴۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸ 18 December 2016
به گزارش تابناك رضوي، راضیه علیرضایی، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان در همایش تجلیل از صادرکننده نمونه ملی و استانی از افزایش سهم صادرات به کشورهای هنگ کنگ و قزاقستان خبرداد و اظهار داشت: نتایج گزارش مرکز مطالعات اتاق بازرگانی حاکی از آنست که با توجه به بهبود روابط سیاسی با سایر کشورها، می توانیم رویکردمان را در آسیای میانه تغییر داده واصراری به صادرات به آنها نداشته باشیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی، ادامه داد: طبق این گزارش، روسیه، قزاقستان و ازبکستان به ترتیب باید در اولویت های هدف صادراتی استان قرار گرفته و به این جهت گیری مطالعه شده و توصیه شده در استان عمل کنیم.

رشد 6 درصدی صادرات در 8 ماهه نخست سال

در 8 ماهه نخست سال جاری، 1میلیون و 430 هزار تن صادرات به ارزش 1 میلیارد و 67 میلیون دلار در استان صورت گرفته است که نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رشد 6 درصدی از نظر وزنی و 2 درصدی ارز نظر ارزشی را در بر داشته است.
علیرضایی تصریح کرد: تراز صادرات استان 835 میلیون دلار مثبت و 4 درصد صادرات کشور متعلق به استان است.

علیرضایی، عنوان کرد: در طی دوسالی که صادرات به هنگ کنگ آغاز شده است، با رقمی رو به رشد مواجه شده ایم و این کشور مکان مناسبی برای مبادلات تجاری است.
وی با اشاره به این مطلب که یکی از ارکان مهم در قیمت تمام شده، حجم تولید و صادرات است، تأکید کرد: مطالعات علمی و پژوهشی ما نشان می دهد که بخش مهمی از توفیقات ما در صادرات به حجم و مقیاس تولید و صادرات بر می گردد ولی این تولید و صادرات باید همانند سایر کشورهای دنیا، تحت هولدینگی متمرکز و یا برندی مشترک صورت گیرد نه یک بخش تولیدی.

راهکار تأمین مالی بین المللی

علیرضایی افزود: الزامی به تأمین مالی بانکی در داخل نیست و می توان آن را به تأمین مالی بین المللی ارتقاء داد که هزینه های کمتری نیز دارد ولی در این خصوص تولیدکالاهای با کیفیت و استانداردهای روز دنیا و رقابت پذیر بسیار اهمیت دارد.

راضیه علیرضایی گفت: تاکنون 342 میلیارد تومان در ستاد تسهیل استان به واحدهای تولیدی پرداخت شده است.

وی در خصوص مطالبه برخی تولیدکنندگان در وصل مجدد مشوق های صادراتی از سوی دولت نیز اظهار داشت: مشوق هایی که منجر به پایین آمدن قیمت تمام شده و دور زدن رقبا در بازار شود، مدت کوتاهی جوابگو است و در درازمدت باعث می شود، صحنه صادرات را ترک کنیم.
ضرورت مدیریت شبکه توزیع صادراتی در کشورهای هدف

علیرضایی افزود: باید با الگویی برای صادرات تولید کرد نه اینکه هرچه در داخل مصرف نمی شود، صادر کنیم.
وی همچنین به مسئله مدیریت شبکه توزیع صادراتی در کشور هدف اشاره کرد و اظهار داشت: باید با نگاهی خردورزانه و طی فرآیندی جمعی به مسئله صادرات توجه کنیم و رد کالای خود را گرفته وبه نقطه اخر برسانیم که این موضوع نیازمند همکاری جمعی اتحادیه ها و انجمن های مختلف داخل استان است.

ضعف تیم های مذاکره کننده در استان

راضیه علیرضایی به برخی نقاط ضعف تیم های مذاکره کننده با هیأت های تجاری اشاره کرد و افزود: بارها هیأت تجاری پذیرش می شود ولی تیم مذاکره کننده مقابل آمادگی کامل از لحاظ مترجم و یا کاتالوگ ترجمه شده و یا حتی کارت ویزیت مناسب را ندارد.
 
اهدای لوح رضایت به استاندار خراسان

در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استانی و ملی، لوح رضایت صادرکنندگان به استاندار خراسان رضوی تقدیم شد.
رییس اتحادیه صادرکنندگان خراسان در مراسم تجلیل از صادرکننده نمونه از اهدای لوح رضایت به استاندار توسط رییس اتاق ایران خبر داد و افزود: مشکلات صنعت و صادرات خراسان، استانی نیست. مسئولین استان تا جایی که در ید و اختیارشان بوده، مسائل استان را با اولویت، پیگیری کرده اند.

محمدحسین روشنک تصریح کرد: علیرغم تلاش های مسئولین استان، جاده صادرات کماکان ناهموار است، خصوصا در مسئله قیمت تمام شده کالا. باید کمیسیونی جهت بررسی هزینه هایی سرباری که دولت بر دوش تولید نهاده، تشکیل گردد تا مشخص شود چه اتفاقی به وجود آمده که هم قدرت صادرات در خارج از کشور را ازدست داده ایم و هم در داخل باید با کالای قاچاق مبارزه کنیم.

وی با اشاره به اینکه در روز صادرات باید از واقعیت همت صادرکنندگان و مسئولین استان سخن گفت، اظهار داشت: اینکه اقتصاد و صنعت خراسان در اختیار بخش خصوصی است، هم باعث افتخار است و هم خود موجب محرومیت شده است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار