رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران دانش آموزان را از جمله اقشار آسیب پذیر در برابر زلزله برشمرد.
کد خبر: ۳۴۳۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۸ 12 May 2015
به گزارش ایرنا، احمد صادقی روز سه شنبه در نشست اجرایی طرح مدرسه آماده که با حضور 420 نفر از مدیران مدارس پایتخت برگزار شد، با اشاره به تجربه زلزله های گذشته افزود: در صورت آماده نبودن مدارس در زمان بحران و حوادث طبیعی، صدمات زیادی به دانش آموزان وارد می شود. 

وی با بیان اینکه کودکان سرمایه های انسانی کشور هستند خاطرنشان کرد: امروز هیچ وظیفه ای مهمتر از ایجاد یک فضای آموزشی امن برای کودکان وجود ندارد. 

صادقی گفت: بر اساس کنوانسیون جهانی حقوق بشر همه کودکان باید از حق آموزش برخوردار باشند و هیچ صدمه ای نباید در روند آموزش آنها اخلال ایجاد کند. 

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با اشاره به اینکه ایمن سازی مدارس هنوز یک انتخاب است و اجباری نشده افزود: باید با بهره گیری از منابع مادی و انسانی روند ایمن سازی مدارس را تکمیل کنیم. 

وی با اشاره به اینکه دانش آموزان 50 درصد از زمان بیداری خود را در مدارس سپری می کنند گفت: مدارس باید مکانی امن باشند تا بحران به فاجعه غیرقابل جبران تبدیل نشود. 

وی افزود: میلیون ها کودک باقیمانده از حوادث تا پایان عمر از جراحات جسمانی رنج می برند. 

صادقی با بیان اینکه باید از تجربیات و آموخته های بین المللی در این زمینه استفاده شود افزود: امیدواریم شهر تهران با اجرای طرح مدرسه آماده با همکاری و مشارکت دولت و حضور بخش خصوصی بتواند تجربیات خود را در اختیار سایر شهرها و کشورها قرار دهد. 

بر اساس این گزارش محمود جواهریان کارشناس آموزش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز با تشریح مراحل مختلف اجرای طرح مدرسه آماده گفت: در مدرسه آماده مخاطرات باید به حداقل رسیده و توان مقابله با حوادث وجود داشته باشد تا کمترین تلفات و خسارات را در زمان حادثه متحمل شده و در کوتاهترین زمان کارایی موثر خود را بازیابد. 

وی هدف از اجرای این طرح را ایمنی و مقاوم سازی مدارس شهر تهران، آموزش پرسنل مدارس و دانش آموزان عنوان و بیان کرد: سازمان های مختلفی از جمله سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، آموزش و پرورش، جمعیت هلال احمر، آتش نشانی، اورژانس، پژوهشگاه بین المللی زلزله و سازمان مدیریت بحران کشور در این طرح مشارکت دارند. 

وی با بیان اینکه این طرح 12 مرحله ای است افزود: آموزش نمایندگان مدیریت بحران مدارس، آموزش پرسنل مدرسه، تشکیل گروه مدیریت بحران در مدارس، تهیه سند مخاطرات مدرسه، اجرای اقدامات کاهش مخاطرات مدرسه، آموزش عمومی دانش آموزان، برگزاری مانور، تشکیل گروه دوام (داوطلب واکنش اضطراری مدارس) دانش آموزی، مشارکت دادن والدین در این طرح، اردوی نیم روزه آموزشی، اردوی دو روزه دوام دانش آموزی و تجهیز مدرسه از جمله مراحلی است که باید برای رسیدن به مدرسه آماده اجرا شود. 

*دانش آموزان سازندگان آینده جامعه هستند

بر اساس این گزارش اسفندیارچهاربند مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران نیز با بیان اینکه آموزش و پرورس کانون ساختن آینده است گفت: سازندگان آینده اکنون در مدارس هستند. 

وی لازمه شناخت ویژگی های جامعه در آینده را بررسی مدارس دانست و خاطرنشان کرد: آینده جامعه از مدارس امروز جدا نیست.

چهاربند با تاکید بر اینکه اگر می خواهیم در آینده در عرصه بین المللی و منطقه ای به رقابت بپردازیم باید از اکنون سرمایه گذاری کنیم گفت: درجه استقلال ما در آینده با درجه آمادگی مدارس ما مرتبط است. 

وی خاطرنشان کرد: در مدارس موظف هستیم در کنار انتقال دانش، نسبت به ایمن ساختن محیط و فضای آموزشی نیز اقدام کنیم. 

وی با بیان اینکه طرح مدرسه آماده موجب افزایش ایمنی و کاهش خطرپذیری می شود گفت: باید مدارس ما از آمادگی لازم برای مقابله با خطرات برخوردار باشند تا شاهد کمترین سطح آسیب پذیری در برابر مخاطرات باشیم.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار